• Mette81

Kan min man ha 2 bestmans??

Min m2b har en kluven själ just nu =( han vet inte vem han ska fråga om att bli bestman... sin bror eller bästa vän... kan han fråga båda??? jag ska själv ha 2 tärnor och deras barn ska vara näbbar =)

Snälla hjälp oss!!

• Svar på tråden Kan min man ha 2 bestmans??
  • Chicita

Det är inga problem alls att ha två marskalker (som det heter på svenska Flört)
    Min make hade två. Har sett en del som har fler ändå... 

• Mette81

Ni 2 (Chicita & daniiel) är heeeelt underbara =) ni finns överallt här på BT och kan såå mycket. Man blir LUGN!! Puss och kram till ER <3

• Chicita
    Mette81 skrev 2012-06-02 22:44:52 följande:
    Ni 2 (Chicita & daniiel) är heeeelt underbara =) ni finns överallt här på BT och kan såå mycket. Man blir LUGN!! Puss och kram till ER <3
    hehe... ett finare sätt att säga att vi har för mycket fritid Flört

Nejdå, retas bara lite Oskyldig
    Ja ta det lugnt du...
    Så länge du har koll på hindersprövning och eventuellt efternamnsbyte + har vigselförrättare bokad så är det lugnt.
    Visst man kan så lov att anpassa sig efter hur prästen vill att man ska gå in i kyrkan, eller att den borgerliga förrättaren inte vill åka till ett speciellt ställe osv. Men i princip är det bara hindersprövningen och vigselförrättaren du behöver för att ni ska bli gifta.
    Resten kan man göra lite som man vill med (tja med vissa begränsningar då som sagt Tungan ute )
  • Mette81

Så sant!! ändå skönt när man känner sig som Bambi på hal is att det finns "de som kan ge lite svar, råd och tipps" här, lite lättilgängliga ;)

Man vill ju verkligen att dagen B ska bli såå br som möjligt!

• Nikkita

Det är såå många brudar som undrar över detta. Jag svarar som både Chicita & daniiel, det går hur bra som helst. Jag kommer ha 4 tärnor + en marskalk, medan min blivande ska ha en bestman & en marskalk. Så varken jämnt eller enligt någon tradition.
    Det fina med en vigsel är att man nästan kan utföra den hur man vill så länge en ev. kyrka går med på det Glad

• LindaP87

Man får gör precis som man vill! =)

• Sebastiána

Nej, man kan bara ha en best man. Best man är den som står bredvid brudgummen vid altaret om man gifter sig enligt anglosaxisk/amerikansk tradition. Vill mannen ha fler i sitt brudfölje kan ha ett antal 'groomsmen' som då går in tillsammans med kvinnans 'brides maids'.

Om man gifter sig enligt svensk tradition har man marskalkar och de kan vara så många man vill. Vanligast är att marskalkar och tärnor går bakom brudparet in i kyrkan (de kan gå före också, men det är nog inte lika vanligt - om man har brudnäbbar går de före).

• daniiel
    Mette81 skrev 2012-06-02 22:44:52 följande:
    Man tackar för de snälla orden! :)
    Chicita skrev 2012-06-02 22:50:21 följande:
    hehe... ett finare sätt att säga att vi har för mycket fritid Flört
    Haha jag tänkte precis samma sak ;D
  • daniiel
    Sebastiána skrev 2012-06-04 08:17:50 följande:
    Nej, man kan bara ha en best man. Best man är den som står bredvid brudgummen vid altaret om man gifter sig enligt anglosaxisk/amerikansk tradition. Vill mannen ha fler i sitt brudfölje kan ha ett antal 'groomsmen' som då går in tillsammans med kvinnans 'brides maids'.

Om man gifter sig enligt svensk tradition har man marskalkar och de kan vara så många man vill. Vanligast är att marskalkar och tärnor går bakom brudparet in i kyrkan (de kan gå före också, men det är nog inte lika vanligt - om man har brudnäbbar går de före).
    Ptja, allt är väl relativt.. Bara för att det enligt tradition enbart ska vara en best man, så betyder ju inte det att man absolut inte får kalla två eller tre personer för det om man skulle vilja. Det betyder ju inte heller att man inte kan välja bort titeln best man och enbart ha groomsmen/ushers om man nu skulle vilja det. Precis som att det inte måste finnas en maid/matron of honor, pages eller flowergirls. Det är ju inte direkt någon lag som måste följas för vigseln ska bli giltig eller liknande, men det är en tradition.

Nu antar jag, antog jag, dock bara att det var så att TS inte visste/inte tänkte på att det i Sverige och svenska traditioner inte finns någon best man, utan marskalkar, och då (precis som du skriver) kan man självklart ha hur många man vill :)
Svar på tråden Kan min man ha 2 bestmans??