• RedBride

Flera olika fotografer?

Hej!

Jag har kollat lite på det här med priser för fotografer och förstår ju självklart att de måste ta bra betalt för att kunna försörja sig och att det för övriga är en dyr hobby.

Eftersom jag har en begränsad budget till bröllopet, och helt enkelt inte kan lägga ut ca 20 000 kr för en heldagsfotografering så försöker jag nu koma på något annat sätt. Jag vill ju gärna ha bilder och så från hela dagen, och kan ju be någon av mina vänner som kommer hjälpa mig hela dagen att fota, men samtidigt vill jag försöka att hålla isär gäster - fotograferingen. (Funderar dock över engångskameror på borden?)

Min idé nu är att anlita en proffessionell fotograf för en "vanlig" fotografering innan vigseln eller så. Och sen att höra med släktingar och bekanta, eller kolla på medialinjen på mitt gamla gymnasie om det finns någon fotointresserad tjej/kille som skulle ha lust att följa med oss större delen av dagen (och utan press/prestationskrav!) fotografera för att spara in på våra utgifter.

Är det nån som har provat det här eller ser några nackdelar direkt?? Är tacksam för synpunkter! :)

• Svar på tråden Flera olika fotografer?
  • Chicita

Vi gjorde en chansning och hade två hobbyfotografer varav den ena hade utbildning via mediaprogrammet och den andra var helt självlärd.
    Jag är supernöjd med bilderna men visst var det en risk. Därför hade vi en proffsfotograf på standby så att säga. Hon var ledig helgen efter och kunde då följa med ut och ta lite bilder ifall vi var missnöjda. Men det behövdes aldrig Glad 
    Vi hade också engångskameror och uppmanade våra gäster att fotografera slut på dom och att använda blixt
    Det fotoalbumet är jätteroligt Solig

Jag skulle satsat på en proffsfotograf till vigsel och porträtt.
    Och sen någon hobbyfotograf eller blivande fotograf på mediaprogrammet.
    Hobbyfotografen kan ju knappast få värre bilder än vad en gäst skulle ta och då har ni ändå proffsfotografen som säkerhet. 

• RedBride

Åh, det låter ju jättebra!

Det var lite så jag tänker, att jag tar de bilderna som är viktigast för oss, och de andra kan jag ju ta en chansning på. Jag väljer trots allt inte mellan en elev eller en proffessionell fotograf - vi har inte råd med sådan hela dagen, tyvärr.

Vad bra att det blev roligt med engångskamerorna, det ska jag definitivt ta med mig!

Ska definitivt kika efter frivilliga förmågor, men hur gör man med betalningen? Om man bara har en, eller möjligtvis två, elever från mediaprogrammet utan särskilt mycket erfarenhet, vad är rimligt att betala för en dag? Och de har ju ingen F-skattesedel precis, måste jag då betala in någon skatt (eller sköter man det vid sidan om...? :P)

• Chicita

Egentligen ska du ju betala in skatt också... Men det får ditt samvete säga vad du vill göra med...
    Ni kan ju göra en deal med dom om att dom får använda eventuella bilder i en framtida portfölj + att om ni blir nöjda så kan dom ange er som referens (ge dom en halvtimme eller lite mer att ta porträttfoton också så dom har något att visa upp).
    Sen hänger det nog väldigt mycket på hur lång tid dom ska vara med och om ni ordnar mat och sånt under dagen till dom mm mm.
    Men fråga om det är ok med 1000:- och dealen ovan (som kan vara värt en del) men kom överens skriftligt så att ni får ALLA bilder, även dom som är oredigerade och dom dåliga.
    Jag skulle nog räkna med att det borde ligga mellan 1000 och 3000:- lite beroende på hur länge dom ska vara med som sagt

• Grodprinsens brud

Vi har redan bokat två fotografer, 4 timmar för 6000 kr. Inga proffs men medialärare med eget företag. Man får bilderna på skiva och kan sedan beställa förstoringar/fotobok/Canvas via vilket företag man vill på nätet Cool Rätt nöjd! Och visst, vi kan inte kräva absolut högsta klass men vi får 300 bilder att välja på...
    Ett tips är att höra efter just på gymnasier och sådana ställen. 

• Pyttsan

Vi har en proffs som följer med halva dagen, under förberedelser vigsel och kramarna efter vigseln. Hon gör ockå en porträttfotografering på 1,5h.

Sen har jag 2 goda vänner som är väldigt duktiga hobbyfotografer, en som precis har startat egen firma och behöver bröllopsbilder till sin portfolio och vill använda oss som referens. Han kommer att fota vigseln(på sin egen begäran) och har som uppdrag att fota detaljerna på festplatsen och minglet under brudskålen och när gästerna anländer. Han tar också några bilder när det är mörkt. 

Min andra vän har som uppdrag att se till att det finns bilder på alla gäster samt maten och tårtan. Vi var toastmastrar på deras bröllop och hjälpte till med att bära bord och stolar och duka, så hon vill gärna hjälpa till på vårt bröllop.

Det kan ju hända att vi inte får så många bilder från själva middagen och dansen, men det känns inte så viktigt. Då är det ändå mörkt och man är svettig och slut. 

Jag tycker det låter som en jättebra idé att fråga någon skola! 

• Ellis

Jag har en vän med eget fotoföretag (och F-skattsedel) som ska fotografera vigsel och porträtt för 3000kr, min kusin som är utbildad inom media ska filma under vigseln men det ville han göra gratis. Sen hoppas jag att kusinen även har med sig sin kamera och fotograferar under festen hehe. Sen har jag några fotointresserade vänner som tar med sina kameror också under både fest och vigsel. Viktigast för oss är att få vigsel och porträtt professionellt.

Jag funderar på att ha med en laptop alternativt dela ut tomma CD skivor så att folk kan spara sina bilder till oss. Jag tycker det är mycket mer praktiskt med digitalt format men det är lite dyrt att lägga ut digitalkameror på borden därav idén med skivor alternativt laptop att sätta in bilder på.

• linasfotokasse

Jag tycker att du ska leta på fotosidan.se. Där finns det massor av duktiga fotografer som inte alls är dyra, och som andra säger - behöver bilder till sin portfolie. Räkna med 3000 för en heldag, och kolla in tidigare bilder som fotografen har tagit. Ibland är amötörer bättre än sk. proffs....

• kickanw

Jag är ju lite partisk men jag tycker att du ska satsa på en relativt erfaren fotograf till i alla fall porträtt, vigsel och brudskål. Sen kan du kanske hitta någon lite billigare amatörfotograf att ha för resten av kvällen, och som kanske kan hänga med även när den riktiga fotografen fotar tidigare! Alltid skönt med en assistent som fotograf! :)

Man ska verkligen inte underskatta att ha en riktig fotograf med sig under dagen. Det handlar verkligen inte bara om utrustning eller teknisk skicklighet utan om förmågan att kunna fånga ögonblick och det kräver en hel del planerande och erfarenhet att lyckas med det! Man gifter sig bara en gång, och fotona är det enda man har kvar efteråt! :)

Svar på tråden Flera olika fotografer?