• KakanMackan

Alkohol - hur mycket köpte ni?

Hej alla härliga blivande och gifta brudpar! Hur mycket hade ni köpt till er fest? Hur ska man räkna? Vi har ca 80 gäster dör jag tror att de allra flesta kommer att dricka.. Mer eller mindre i alla fall ☺ Är ju så svårt att veta, men man vill ju i alla fall inte att det ska ta slut..

• Svar på tråden Alkohol - hur mycket köpte ni?
  • ninisbrud

Vi har börjat räkna på det och det är jätte svårt... vi är 41 vuxna till maten räknar jag ca 12 flaskor vin tror inte alla dricker vin.. sen ca 2 flak öl till maten... sen efter när baren öppnar tror jag att vi ska ha ca 10 flak öl 8-10 flak cider 8 boxar vin 1-2 boxar med sprit som vi ska göra nån drink på... Är super svårt detta Men en liten tanke på hur vi täbkt vill inte att det ska va nått fylle kalas vi vill att det ska va en dag att minnas. lycka till.

• Green

Det var en väldig massa för att  inte va nåt fyllekalas?!

Vi har 30 vuxna gäster och har 10 flaskor vin, fem flak öl och två flak cider.
    Sen ska det inhandlas lite mer vin och så har vi ett lätt lager med sprit i varierande sorter.
    Tar det slut så får dom dricka läsk Tungan ute

• ninisbrud

Va på ett bröllop för ett par veckor sedan... Nästan exakt lika många vuxna, och dom fick över 1 box med vin och lite öl.. och det va verkligen inget fyllekalas. Jag är en sån människa som inte vill att det ska ta slut Sen blir det säkert över men det går åt en annan gång !

• PeteroCarolin

Vi gick till systembolaget med vår meny, och ca antal personer (65st)

Detta räknade dom ut
    18 flaskor mouserande, det räcker även till påfyllning då det kommer minglas en stund
    6 boxar vitt
    6 boxar rött
    2 öl/pp +en extra platta för att några väljer alltid att bara dricka öl genom hela middagen
    2 cider/pp

vi fick även lite förslag till avec till kaffet

Eftersom vi inte har riktig koll på vem som helst dricker vad så bad vi honom räkna högt.
    Han som hjälpte oss sa att detta var väl tilltaget och att det som blev över (oöppnat) fick vi gärna lämna tillbaka.

Vi kommer att ha en bar som under middagen är självservering men efter tårtan kommer att vara bemannad.

Lycka till!

• ninisbrud

Det där med mingelvinet tackar jag för :) Har funderat på hur många flaskor som behövs ..

• åsissen

Vi har precis varit i Tyskland och inhandlat all alkohol, vi är 50 vuxna som kommer dricka och vi har köpt 12 flaskor rött respektive vitt vin, 10 BIB rött och 8 BIB vitt, 15 flak öl, 6 flak cider, 3 liter av vardera sprit sort ( rom, vodka, gin och whisky) 1 liter baileys och 1 liter xante, tror att det var allt. Vi räknar med att få en hel del över men tycker det är viktigast att inget tar slut.

• åsissen

Ojdå glömde ju det viktigaste, 24 flaskor champagne, räknar med 2-3 glas/ person eftersom det blir ett ganska långt mingel då vi ska fotograferas

• Bröllopsplaneraren

Räkna ca 1,5-2gl till brudskål/pers
    är det en trerätters middag där drycken serveras så brukar man räkna såhär
    förrätt: 1 glas
    Varmrätt: 1,5 glas (alltså en påfyllning)
    Dessert: 1 glas
    Tänk på att det kan behövas fylla på ett glas vid både förrätt och varmrätt om det är många tal. Så att alla har att skåla i hela tiden =)

Är det självservering så går det ofta lite mer av all dryck.

Lite flaskvolymer
    1 champagne/mousserandeflaska = 6gl
    1 Vinflaska = 4-4,5gl

Lycka till!!

Svar på tråden Alkohol - hur mycket köpte ni?