• Anonym (kontrollfreak?)

Ordna svensexa till m2b?

Det verkar som att min m2b inte kommer få någon svensexa. Dels har han inte så många vänner, han har enbart bjudit 2 vänner till bröllopet och det är väl i stort sätt alla "in real life" vänner han har. (han har många fler online)

Så jag skrev till dessa två vänner och frågade om de behövde inbjudningslista till bröllopet och schema på vilka helger vi är lediga då vi jobbar och så. Men till svar fick jag att de vill gärna komma på svensexa men HATAR att planera och dra i saker så de skulle inte hålla i någon men som sagt dyker gärna upp om det blir någon. Så jag drar slutsatsen att det inte blir någon eftersom m2b inte har några andra vänner förutom ytligt bekanta arbetskamrater som inte är bjudna på bröllopet.

Jag frågade m2b om han skulle bli ledsen om det inte blir någon svensexa, han vet ju om att han inte har så många vänner. Och jo det skulle han ju, men han vill hellre inte ha någon svensexa än att mina vänners sambos drar ihop något.

Jag funderar på om kanske jag ska planera en svensexa, så är det bara för m2bs två vänner att dyka upp och följa min plan och så har de sin svensexa. Sen kan de ju såklart göra annat än det som står i min plan om de vill. Men de kommer inte bjuda varandra, inte planera något osv om inget gör det åt dem... Vad tror ni? Eller det är inte rätt att jag planerar hans svensexa?

• Svar på tråden Ordna svensexa till m2b?
  • CoG

Behöver dom planera så mycket då?
    Finns det inga aktiviteter i er stad?

Lazerdome eller ngt att göra och sedan bara äta middag tillsammans?

Jo lazerdome finns. Men att överhuvudtaget kalla samman till svensexan var jobbigt och det ville de inte. Tyvärr är dessa två vänner inte vänner med varandra sedan tidigare så de pratar ju inte sinsemellan heller. Någon annan måste boka t.ex. lazerdome då och säga till dem att dyka upp för de vägrar att samordna. Roa sig får de själva sköta jag tänker inte vara där.

• CoG

Hur känns det för din blivande om han vet att du ordnat det hela?

Jag förväntar mig ingen möhippa men om jag verkligen vill så kan jag ju själv dra ihop några vänner och äta middag och göra ngt mysigt ihop.

Du tror inte att han hellre tänker sig att göra ngt med sina vänner på eget intiativ istället för att du gör det åt dom?
    En möhippa/ svenswexa behöver ju inte innebär överraskning och att bli bortrövad.
    Det handlar ju inte att göra ngt trevligt med sina vänner.

• CoG

Det skulle stå att det handlar om att göra något trevligt med sina vänner...

Nej han behöver defintiivt inte bli bortrövad inget sånt, det tycker han inte om. Jag vill bara att de ska ha trevligt och faktiskt hitta på något tillsammans då det inte sker så ofta heller. Och m2b ville göra något trevligt sa han, med vännerna. Jag tänkte mest se till att det blir av i så fall. Sen vad de gör om de går ut på pub eller lazerdome spelar ingen roll. Men om det ska bli något som behöver förbokas så måste någon annan än m2bs vänner göra det.

Jag har pratat lite med m2b och han anser att om det ska bli svensexa överhuvudtaget så ska vännerna och inte han dra ihop det. Han vill inte behöva säga till dem att ordna en svensexa.

Vännerna å sin tur säger att det är jobbigt att samordna och planera så de vill bara kunna dyka upp på en "färdig svensexa"

sk svenhippa är m2b inte heller intresserad av, mest en trevlig kväll med vännerna. Och det vore tråkigt om det inte blir av tänkte jag.

• lillama

Men ni har ingen släktig som kan fixa svensexan?
    Eller någon kompis till dig? Eller hennes pojkvänn?
    Klart han ska ha svensexa.

Själv tror ja inte att någon av oss får de. Men de beror nog på att ja o sambon bara bjudit 1vän var.
    Vi har inte så många, inte som står oss så nära som dessa två med familj.

• CoG

Vad svårt...
    Varför känner han att det är vännerna som måste ordna det nu är så att han bara vill göra något trevligt med dom?
    Är det viktigare att dom står för planerna än att dom gör ngt tillsammans?

Om det är du som står bakom planerna är det ju ändå inte vännerna som fixat det hela.

Det behöver ju inte kallas för svensexa, en kväll ute med vännerna innan bröllopet är väl bra nog?

• Chicita

Har du pratat med vännerna om dom kommer och genomför dagen om du bokar åt dom och dom bara behöver följa schemat?
    Och finns det några släktingar du kan "slänga in" också så det blir lite mer än bara dom tre killarna?

Jag tänker lite som så att om dom inte orkar engagera sig i att anordna något så kanske det blir så att ingen av dom tar ansvar för att se till att din blivandes kommer från punkt A till punkt B och tillbaka igen utan att din blivande får möta upp dom vid dom olika aktiviteterna och sen skiljs dom åt på pubben på kvällen..?
    Du behöver ju någon med lite driv och organisatorisk förmåga i alla fall. Så kanske dels någon släkting och kanske dels någon sambo till någon av dina vänner som han har träffat en del, så det vore motiverat att få honom med på svensexan utan att det känns konstigt.

Annars en svenhippa som någon föreslog.
    Det hade vi, vi hade några separata aktiviteter och några gemensamma. Då är det ju inget konstigt alls om hans kompisar tar med sina flickvänner och dina kompisar tar med sina killar... 

Svar på tråden Ordna svensexa till m2b?