• Anonym (ledsen)

Är det möjligt?

Gifter oss i slutet på maj början på juni nästa år.

Jag var hos doktorn idag för jag vill ha hjälp att gå ner i vikt har ca 30kg övervikt.

Fyfan vad otrevlig han var, inte alls hjälpsam på något vis. Han sade att eftersom jag själv satt mig i den här sitsen så får jag ta mig ur den själv också!!
    Ja, alltså jag har ju aldrig påstått att det är någon annan som sett till att jag blivit tjock. Det enda jag ville med besöket var att få lite tips och goda råd typ...

Grejen är den att jag gick upp mycket när jag väntade o födde barn för 3 år sen. Pga olika faktorer har jag inte haft möjlighet att träna på tex gym eller liknande då sambon ligger ute på jobb, och ingen som kan ta barnet. Så min hälsa har fått stå tillbaka.

Nu har jag kommit till en punkt där jag kände att jag behöver lite hjälp på vägen. Vad ska jag göra nu?
    Ja, jag får väl försöka fixa detta själv nu då på något sätt. Hade ju varit lite skönt om jag hade kunnat få några små råd och tips från läkaren iaf.

Är det någon mer som har råkat ut för taskiga läkare?

• Svar på tråden Är det möjligt?
  • Anonym (?)

Vilket asshole till läkare.
    Pröva en annan läkare eller varför inte prata distriktsköterskan?

Ge inte upp, vad du än gör. 30 kg går att gå ner =)

• Anonym (Jag)

Tråkigt att du uppfattade läkaren som så otrevlig. Jag skulle rekommendera dig att gå direkt till en dietist, du behöver inte remiss, bara ring och boka tid.

Sen skulle jag tipsa om viktklubb.se Där kan du få massor med hjälp och stöd med viktnedgång. Det kostar ca 79 månaden tror jag men det är en bra site. Och bra tips på hur man tränar hemma eftersom du inte kan komma i väg till gymmet (som förövrigt inte är det enda sättet att träna på, det finna massa sätt att träna på som inte innehåller gym eller ens en träningslokal).

• hanna1988

Hej, vilket dåligt bemöttande,

jag har tagit hjälp av viktväktarna för att gå ner mina grav kilon, jag har varit online kund och aldrig gått på några möten,

Det är smidigt och kman kan välja att antingen bara "äta" sig ne ri vikt eller kombinera träning/ äta rätt,

jag har med hjälp av den sidan tappat 20 kilo och är tillbaka på min "innan" barnen vikt 60,5 kg! Detta har tagit ungefär 6 månader!

Lycka till!

• Chicita

Börja med att hänga på oss som vill "vardagsmotionera" och som förstår att suget efter rabarberpaj eller annat gott kan vara stort ibland... Flört

www.brollopstorget.se/Forum-1-86/m4143593.html 

Att skaffa sig ett nätverk med stöd och pepp är A och O.
    Viktklubb och sånt funkar för många (som redan tipsats om) jag provade någon gratis testgrej där. Men det var inget för mig...
    Däremot har jag fått mycket pepp i min grupp ovan, och jag peppar gärna tillbaka Glad 

• Mikina

Du behöver ingen läkare eller något gym för att gå ner 30kg!

Det låter ju drygt och simpelt när man säger det men det gäller ju bara att äta/röra på sig rätt.
    mindre intag än vad du gör av med.
    Köp någon bok om viktminskning eller liknande som talar om hur du ska tänka.
    Lägg om kosten, enklast är att hoppa på någon av alla poppisdieter som LCHF eller GI för det finns hundratals kokböcker om detta som du kan följa, finns  även recept på internet. Det viktiga är inte vilken diet du väljer utan hur mkt du får i dig respektive gör av med, men dieterna är rätt bra på att se till att man får i sig tillräckligt med näring och vitaminer mm.
    Se till att lära dig om kosten så att du inte får i dig mer kalorier än vad du vet om.
    Ät regelbundet, sluta med godis, chips, kakor, läsk. Men svält dig inte för då kommer du börja jojo-banta och till slut väga mer än du börjat med eller så kommer du att tappa muskler, få järnbrist mm och blir jättetrött.

Sen ska det börjas med fettförbränning och det gör du bäst genom att bygga muskler och träna intervaller.
    Har du ingen erfarenhet av träning så börja med promenader eller simning som är skonsamt mot kroppen, leta reda på träningsprogram på internet, det finns på olika tidningars hemsidor mm.
    Sen kan du börja träna med din egna kropp som vikt hemma i vardagsrummet (skit i gymet till en början) och göra armhävningar, benböj, situps, rygglyft, höftlyft, utfall, dips osv. Allt det finns också på internet eller som olika appar till telefoner. 
    Många är rädda för styrketräning eftersom de vill bli mindre och inte större, men du blir inte STOR av vanlig styrketräning, man blir fastare och dessutom kräver musklerna mycket mer energi än fettet så du ökar din basalförbränning om du har större andel muskler. 

Det jag ville komma fram till är att jag förstår din besvikelse men det är inte riktigt läkarens uppgift att lära dig om allt detta (det räcker inte tiden till för), det räcker inte med ett par goda råd för att gå ner 30kg MEN han/hon kunde dock tipsat dig om vart du kunde vända dig osv. och framförallt uppmuntrat dig!!!
    Däremot kan du lära dig alltihop själv, det finns jättebra sidor om du googlar lite. En del sidor kan man bli medlem i och följa program. Fantastiskt med internet! 

Lycka till!! 

• passionsblomman

Det finns läkaare med helt usla sociala talanger, precis som det finns folk med kasst bemötande på andra positioner. tyvärr är man ju ganska utsatt just i mötet med läkare, så det man får höra där kan göra oerhört stor skada.

Nu tycker jag att det viktigaste först och främst för dig är att inte låta just den läkaren ta för mycket energi. Framförallt får han inte bli en förevändning för att misslyckas redan innan du börjat! Ge honom inte det utrymmet. han var ett pucko,. Punkt. Nu tar du dig vidare:

Kolla upp med din vårdcentral om de har något som heter Livsstilsmottagning (eller liknande). I min kommun heter det så, och dit kan man söka sig om man behöver stöd i livsstilsförändringar som att gå ner i vikt, sluta röka, dricka mindre etc. Jag gick under en tid där-i kombination med att träffa kurator, eftersom jag hade en del att få sätta ord på i samband med en livskris. Viktuppgång var en stor faktor även för mig och den hängde dessutom samman med hormonbehandlinger 8som inte gör en vidare stabil) och misslyckade försök att få fler barn. Sammantaget satt jag med kvittot "inga syskon till min son men nästan 30 kg plus i vikt"

Vägen jag gick var att se till att få blodprover och värden tagna-då upptäcktes dessutom en sköldkörtelinflammation, mycket vanligt hos kvinnor och kan påverka vikten väldigt mycket!
    Jag ville kunna jämföra kolestorolvärden och allt sådant om ett år, förutom bara kilona. Jag tycker nämligen man lätt fastnar just vid vågen och det är lätt att ge upp sådant man vet är hälsosamt om man inte ser tillräckligt snabba resultat just på vikten.

Livsstilsmottagningen kan fungera som ett stöd, eftersom man mäter och väger, pratar om de mål man satt upp, följer upp hur det går och kan få råd-av en sjuksköterska, inte en massa bantningsråd-om hur man kan göra.

Annars finns det ju gott om klubbar och coacher som tex viktklubb.se, viktäktarna och sådant, och även på många gym finns ju personlig coachning och grupper där man kan stötta varandra.

Jag gillar inte att träna i grupp och har problem med leder, knän och axlar etc, så jag har kört helt och hållet på att gå. Promenera.
    Jag har gjort regelerna enkla och satt takten på "sakta men säkert" eftersom jag inte vill rasa massor först för att sdan komma av mig och gå upp allt igen.
    Så här gör jag:

*Äta regelbundet- dvs var 3-4 timme. 3 mål plus mellanmål.  Kroppen behöer få signalen att mat kommer tillräckligt ofta. Annars slår "svältaggregatet" på och ämnesomsättningen sjunker för att kroppen tror den behöver snåla. Jämnare humör och blodsocker är också klara fördelar, förutom att man uppenbart orkar mer på både det fysiska och psykiska planet. Kanske verkar den punkten banal, men jag har alltid haft svårt att äta på orgonen, så för mig är det en stor och avgörande förädring. Mycket av fokus på godis, kakor, fika etc försvinner redan här, eftersom en kropp som får jämn tillförsel av bra mat inte får samma sug efter sötsaker och snabb energi.

*Lägga på hälften grönsaker först på tallriken.
    För övrigt inga matregler eller dieter utan vanlig hemlagad mat. Jag tar ris, pasat och potatis sist, så blir det automatiskt mycket mindre än om man börjar med den delen.

*Ha ett promenadmål.
    Jag har satt minst 30 min sammanhängande per dag, men går ofta mycket mer. Min vanligaste runda är en timmes och tio minuter rask promenad. Då går jag så fort jag kan utan att behöva börja springa. En stegräknare kan vara till stor hjälp och man kan likagärna ha ett mål på minimum si och så många steg, som att man ska gå si och så långt/länge. Här gäller det att leta reda på vart man kan ta tiden och helt enkelt bestämma sig för att sätta av den. För min del kan jag ju säga att det blir mindre TV under mina mer intensiva promenadperioder, dvs vår-höst.

Jag loggar mina promenader på dumbbell.se Där kan man välja att vara synlig för alla eller ha en träningsdagbok bara för sig själv. man kan se statistik över sin viktnedgång, sina promenader etc.
    Förutom det mäter jag mig någon gång i månaden, för att inte få för stort fokus på vågen, som jag också har som redskap för att hålla koll på om något händer. mest märks det ju dock på hur kläderna sitter.

Jag väger idag 14 kg mindre än jag gjorde för 1 1/2 år sedan och jag har inte behövt späka mig, banta eller göra något som tagit orimligt med tid eller kraft. Sakta men säkert går jag vidare mot de olika delmål jag satt upp. Jag tror det är otroligt viktig att sätta just delmål och att göra dem rimliga och uppnåliga, så man verkligen lyckas.Kan jag så kan du och hur snabbt det ska gå och hur upplägget ska vara, kommer du bäst fram till själv-men jag tror att en sådan typ av kontakt som jag själv haft på Livsstilsmottagningen eller hos en dietist eller liknande, kan vara väldigt bra i samband med att du gör upp din plan.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Hihi, oj vad många svar du hann få medan jag skrev mitt mastodontinlägg...

Ser att Chicita tipsat om just den tråd jag tycker att du gott kan joina.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Är det möjligt?