• daniiel

Hjälp att hitta klänning till bröllopsdag önskas!

Vi firar vår första bröllopsdag i augusti och ska bjuda in våra närmsta vänner på en middag, buffé, och vi vill ju självklart att alla ska vara fina. Vi kommer ha klädsel kavaj/sommarfin, uppklätt men inte så formellt. Maken kommer nog ha sin kostym eller åtminstone byxorna + skjorta.

Så kom jag på, vad ska jag ha på mig?!

Pga diverse anledningar har jag gått upp ganska (väldigt) mycket i vikt under senaste året, ca 15kg, och jag vägde redan innan det alldeles för mkt. Nu känner jag mig inte alls bekväm i mig själv och knappt några kläder av det jag äger passar. Jag håller på att gå ner i vikt, men jag vill inte stressa, så jag hinner ju inte gå ner så mkt till i augusti. Jag är dessutom ganska kort, ca 160cm, har ganska ordentlig byst (ca G-H kupa), något markerad midja, men numera också mkt mage samt korta och stubbiga ben (avskyr mina ben). Visst kan jag springa runt i butiker och pröva kläder tills jag spyr, men jag blir inte klokare av det och nej, jag har ingen tjejkompis att ta med som smakråd. Jag skulle därför uppskatta lite tips på vad jag skulle kunna ha på mig :)

• Svar på tråden Hjälp att hitta klänning till bröllopsdag önskas!
  • Chicita

Den här är jättefin, lite lagom "bling" så det blir mer festligt men det går även att använda till vardags.
    Skönt med ett lite "flytande" tyg så det inte sitter åt mot kroppen och stramar och gör att man känner sig obekväm med valkar som sticker ut

http://www.bonprix.se/produkt/klaenning-blasvartvit-926183/?type=image

Den här köpte jag i rosa till vår bröllopsresa 2.0 Flört 
    Och den var jätteskön och bra passform. Den blev dock snyggare med ett brett skärp i midjan (eller rättare sagt strax ovanför midjan så man skapar en lite A-line form.

http://www.bonprix.se/produkt/klaenning-svart-933534/?type=image

Och det finns en hel del mer i liknande modell om du kollar under vardaglig & lång.
    Jag har börjat tänka i banorna att jag ska kunna skapa en midja, och om inte plaggen har en definierad midja så måste jag kunna bära dom med skärp. Men dom får inte sitta åt över höfterna på mig, för då syns ju mage och rumpa och allt sånt mycket mycket mer. 

• daniiel

Tack :) Jag har varit inne och lusläst på Bonprix, för jag tycker de brukar ha mkt fint. Nu när jag letar till mig själv, så avskyr jag allt! Den första, blåa klänningen, gillar jag men inte färgen. Alla färger går bra, förutom blått. Dels för att jag tycker det är fult och dels för att jag inte alls passar i det :P Den andra klänningen var också fin, men den fanns bara i svart och blått och det känns lite tråkigt med en helsvart klänning? Den sista är jag helt förälskad i, den rosa/vita/gråa och har kikat på den så många gånger, men av någon anledning missade jag den helt nu när jag var in och kikade :P Jag är också rädd att jag ska tycka att den är för kort, för jag  hatar, hatar, hatar verkligen att visa mina ben :/ Den skulle ju dock vara lite rolig, med tanke på att våra temafärger för bröllopet var rosa, vit och svart och jag har kvar lite dekorationer och sånt från då som jag tänkte använda mig, så temafärgerna för middagen skulle väl bli de också :P Kanske måste beställa hem den och pröva den. Maken ska ju ändå beställa nya kläder därifrån och jag hittade några blusar jag vill ha. Då kan ju klänningen få haka på också :)

• Chicita
    daniiel skrev 2012-06-11 13:15:23 följande:
    Tack :) Jag har varit inne och lusläst på Bonprix, för jag tycker de brukar ha mkt fint. Nu när jag letar till mig själv, så avskyr jag allt! Den första, blåa klänningen, gillar jag men inte färgen. Alla färger går bra, förutom blått. Dels för att jag tycker det är fult och dels för att jag inte alls passar i det :P Den andra klänningen var också fin, men den fanns bara i svart och blått och det känns lite tråkigt med en helsvart klänning? Den sista är jag helt förälskad i, den rosa/vita/gråa och har kikat på den så många gånger, men av någon anledning missade jag den helt nu när jag var in och kikade :P Jag är också rädd att jag ska tycka att den är för kort, för jag  hatar, hatar, hatar verkligen att visa mina ben :/ Den skulle ju dock vara lite rolig, med tanke på att våra temafärger för bröllopet var rosa, vit och svart och jag har kvar lite dekorationer och sånt från då som jag tänkte använda mig, så temafärgerna för middagen skulle väl bli de också :P Kanske måste beställa hem den och pröva den. Maken ska ju ändå beställa nya kläder därifrån och jag hittade några blusar jag vill ha. Då kan ju klänningen få haka på också :)
    Vi kortisar brukar ju annars ha problemet att vi måste lägga upp byxor och klänningar när vi köper dom.
    Den där flerfärgade ska ju vara nedanför knäet i alla fall (104 -110 cm lång) och när jag mätte på mig så skulle den hamna en bit under knäet, även om det skulle bli den kortare längden. Och jag är också 160 cm lång Glad
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-06-11 13:20:51 följande:
    Vi kortisar brukar ju annars ha problemet att vi måste lägga upp byxor och klänningar när vi köper dom.
    Den där flerfärgade ska ju vara nedanför knäet i alla fall (104 -110 cm lång) och när jag mätte på mig så skulle den hamna en bit under knäet, även om det skulle bli den kortare längden. Och jag är också 160 cm lång Glad
    Smart, jag var också tvungen att mäta :) Jo, nog kommer den gå nedanför knäet. Frågan är bara om den kommer sluta mitt på vaden då och hur fint det är, för jag har riktigt ordentligt breda vader. Ett sånt där underbart släktdrag, precis som mina breda höfter och korta ben :P Nej, måste nog pröva den för att se hur den sitter :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-06-11 13:29:55 följande:
    Smart, jag var också tvungen att mäta :) Jo, nog kommer den gå nedanför knäet. Frågan är bara om den kommer sluta mitt på vaden då och hur fint det är, för jag har riktigt ordentligt breda vader. Ett sånt där underbart släktdrag, precis som mina breda höfter och korta ben :P Nej, måste nog pröva den för att se hur den sitter :)
    Det ser ju inte ut att vara så svårt att korta av den där heller annars om den skulle sitta jättebra annars.
    Tänk på att många har skrivit att den är stor i storleken bara Glad 
  • ofelia

Om du inte vill visa så mycket ben finns det ju så kallade maxi-klänningar, exempelvis denna nedan (Elena maxi dress). Sök på maxi dress på google så hittar du massvis med återförsäljare som har den typen av klänningar.

Annars skulle jag tycka att en enklare sommarklänning skulle kunna vara väldigt fint på bröllopsdagsfesten. Exempelvis denna: www.zalando.se/rut-m-fl-marisha-sommarklaenningar-vitt-ru521c011-003.html

Det är ju svårt att rekommendera klänningar till någon annan, men hoppas att du hittar något du känner dig vacker i. Lycka till!

• daniiel
    Chicita skrev 2012-06-11 13:32:27 följande:
    Det ser ju inte ut att vara så svårt att korta av den där heller annars om den skulle sitta jättebra annars.
    Tänk på att många har skrivit att den är stor i storleken bara Glad 
    Nej, men jag hade hellre haft den längre än kortare :P haha
  • daniiel
    ofelia skrev 2012-06-11 13:34:54 följande:
    Om du inte vill visa så mycket ben finns det ju så kallade maxi-klänningar, exempelvis denna nedan (Elena maxi dress). Sök på maxi dress på google så hittar du massvis med återförsäljare som har den typen av klänningar.

Annars skulle jag tycka att en enklare sommarklänning skulle kunna vara väldigt fint på bröllopsdagsfesten. Exempelvis denna: www.zalando.se/rut-m-fl-marisha-sommarklaenni...

Det är ju svårt att rekommendera klänningar till någon annan, men hoppas att du hittar något du känner dig vacker i. Lycka till!

Tack :) Ja, jag har kikat på en hel massa maxi-klänningar. Dock tycker jag många är, precis som den på bilden, lite för skrikiga för min smak :P Eller så är de blåa eller med blått mönster. Blått verkar vara väldigt inne just nu, tyvärr haha
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-06-11 13:52:11 följande:
    Har du kollat på den här då?
    Den finns ju i annat än vitt och blått Tungan ute 
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-normallaengd...

Men, ja annars håller jag med dig om att många maxiklänningar ofta är skrikiga i färgerna 
    Jo jag kikade på den, men den är så väldigt rak och "platt" framtill att jag tror min mage kommer synas extra bra i den :P Prövade en liknande klänning, i modellen, till jul och då såg jag höggravid ut! Jag hade gärna velat se en bild på hur den ser ut framifrån på modellen också, även om modellen nu är hälften så stor :P Det är lite synd att det kostar att skicka tillbaka kläder, annars hade man kunnat beställa hem flera från olika sidor och pröva och skicka tillbaka de man inte gillade, men det blir lätt en hyffsad summa om man beställer från 3-4 sidor.
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-06-11 14:04:37 följande:
    Jo jag kikade på den, men den är så väldigt rak och "platt" framtill att jag tror min mage kommer synas extra bra i den :P Prövade en liknande klänning, i modellen, till jul och då såg jag höggravid ut! Jag hade gärna velat se en bild på hur den ser ut framifrån på modellen också, även om modellen nu är hälften så stor :P Det är lite synd att det kostar att skicka tillbaka kläder, annars hade man kunnat beställa hem flera från olika sidor och pröva och skicka tillbaka de man inte gillade, men det blir lätt en hyffsad summa om man beställer från 3-4 sidor.
    Ja dom har fokuserat på ryggen där. 
    Kommentarerna säger ju också att den är liten i bysten. Så man behöver antagligen beställa en storlek större också än man tänkt sig...

Usch ja...
    Jag har till och med gett bort kläder till släkt och vänner ibland för att det nästan skulle kosta lika mycket att skicka tillbaka dom, och dessutom fick jag förut pengarna på en utbetalningsavi och då kostar det ju även lite att ta ut pengarna också. (förr betalade man alltid i förväg på vissa sidor och om man inte ville ha kläderna så fick man tillbaka pengarna).
    Så det där sitter i. Så om jag köpt något för 200:- och det kostar typ 50-75:- att skicka tillbaka det så tycker jag att det är bättre att någon annan får nytta av kläderna istället, eventuellt kan dom betala mellanskillnaden till mig så vinner vi på det båda två så att säga (eller tja jag förlorar inte på det i alla fall Flört )
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-06-11 14:10:58 följande:
    Usch ja...
    Jag har till och med gett bort kläder till släkt och vänner ibland för att det nästan skulle kosta lika mycket att skicka tillbaka dom, och dessutom fick jag förut pengarna på en utbetalningsavi och då kostar det ju även lite att ta ut pengarna också. (förr betalade man alltid i förväg på vissa sidor och om man inte ville ha kläderna så fick man tillbaka pengarna).
    Så det där sitter i. Så om jag köpt något för 200:- och det kostar typ 50-75:- att skicka tillbaka det så tycker jag att det är bättre att någon annan får nytta av kläderna istället, eventuellt kan dom betala mellanskillnaden till mig så vinner vi på det båda två så att säga (eller tja jag förlorar inte på det i alla fall Flört )
    Det är ju ganska trist att det nästan ska löna sig att ge bort kläderna eller behålla dom ändå, istället för att skicka tillbaka. Nåja, smart av företagen kanske, för de får ju mer sålt på det viset visserligen. Jag visade den vit/rosa/gråa klänningen från Bonprix för maken. Han tyckte också att jag skulle beställa hem den och pröva :)
  • daniiel
    MizzyE skrev 2012-06-11 18:00:14 följande:

Här är en jättefin maxiklänning, finns i grönt eller rosa (båda superfina!) nackdelen är ju att den är snordyr =)

www.trafficpeople.co.uk/shop/products/Seashel...

Finns även i annan modell i samma färger (dock tyvärr lika snordyr =)

www.trafficpeople.co.uk/shop/products/Seashel...

Det var en jättefin klänning tycker jag!, men den kostar mer än vad min brudklänning gjorde, så tyvärr går den bort :P
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-06-11 18:49:56 följande:
    Det är ju ganska trist att det nästan ska löna sig att ge bort kläderna eller behålla dom ändå, istället för att skicka tillbaka. Nåja, smart av företagen kanske, för de får ju mer sålt på det viset visserligen. Jag visade den vit/rosa/gråa klänningen från Bonprix för maken. Han tyckte också att jag skulle beställa hem den och pröva :)
    Ja om ni ändå ska beställa därifrån så blir det ju i alla fall ingen extra frakt för den, förutom den eventuella kostnaden för återlämnandet då om det nu skulle vara så att det inte passar Glad
Svar på tråden Hjälp att hitta klänning till bröllopsdag önskas!