Juli2013 skrev 2012-06-11 17:04:41 följande:
Jag skulle aldrig ha kommit på tanken att äta tårta mellan vigsel och middag, men så var vi på ett bröllop förra sommaren där det var just så. Vi anlände till festlokalen som hade en jättestor och vacker, grön trädgård. Vi fick bubbel och tårta när vi kom dit och minglade runt i den fina trädgården i strålande sol, under tiden var brudparet iväg och fotade.
Jag hade som sagt aldrig trott att det skulle vara en bra idé men tårtan satt jättefint just då och vi tyckte det var så trevligt att min sambo nu är helt inställd på att vi ska göra samma sak, han tyckte man uppskattade den fina tårtan så mycket när den kom som ett eget moment :)
Jag är inte helt övertygad men helt dumt var det inte!
Jag kan tänka att det är fint om man gör det som ett sånt koncept.
Men att dela ut tårta för att folk kan vara hungriga, när maten ändå kommer om en timme eller två och brudparet är närvarande hela tiden tycker jag låter lite konstigt.
Nu vet jag ju inte om det är ett kyrkligt eller borgerligt bröllop. Men en kyrklig vigsel brukar ta minst 30 min, ibland snarare en timme. Så om dom vigs kl 15 exempelvis och ska äta kl 17 så är det kanske 1 timme emellan som dom ska fylla ut med något. En timme då man ska ta sig till festplatsen (om man inte redan är där) samt det ska kramas, gratuleras och fotas med alla gäster och av alla gäster. Man kanske ska ha den traditionella brudskålen osv.
I så fall bör man kanske ta den tidigare vigseltiden för att
hinna äta tårta innan och
jag (som gäst) skulle inte uppskatta att fylla upp magen med något sött innan maten även om säkert vissa gillar idén
Dvs att jag skulle absolut inte kunna njuta av tårtan om jag får den innan, och istället kanske känna att jag gick miste om hela den biten...
Om jag är
hungrig vill jag ju inte ha tårta. Och det var väl därför TS skulle servera tårtan, för att inte gästerna skulle bli hungriga