När äta tårtan?
Vi hade vår vigsel så tidigt som kl.13 och middagen serverades kl.18. Vi hade inte tårta där emellan. Jag säger som Chicita att då är det bättre med kanske något fruktfat och lite snittar, om man oroar sig för att gästerna ska vara hungriga. Lite konstigt kan jag dock tycka, för de flesta har väl ätit lunch före en vigsel som är på eftermiddagen och sedan serveras ju middagen vid middagstid. Är det vanligt att man äter ett mellanmål? Vår dotter som är 5år gör det, men inte vi. Ingen annan vuxen jag känner heller, om det inte är något speciellt.
Vi serverade tårtan senare på kvällen, som en egen "grej", vilket jag kan tycka är kul. Vi hade 3-rätters med dessert och sedan ca 1-2 timmar efter maten serverades tårtan. Den var mycket uppskattad, trots att vi hade ätit middag + dessert innan. De flesta tog minst två bitar.
Har ni ett kyrkbröllop kl.14, så räkna med att ni inte är riktigt klara förrän närmare kl.15 om man räknar med alla kramar och gratulationer utanför kyrkan. Sedan ska alla ta sig till festlokalen. Nu vet jag inte hur långt ni har dit och hur många gäster ni har, men räkna med att alla är samlade vid 15.30 (om inte festlokalen ligger i direkt anslutning till vigselplatsen) och om middagen då serveras vid kl.17, så tycker jag inte att det behövs något alls att äta där emellan faktiskt. Har ni vigseln kl.15, så kanske det är bättre att servera middagen kl.18.
Ni skulle ju kunna göra en liten bensträckare efter maten och vänta ca 30 min- 1 timme innan ni serverar bröllopstårtan om ni vill att det ska bli som ett eget moment som Juli2013 skrev här ovan :)