• mariakarolina

Värdinnor..?

Hej vi har 2 värdinnor och den ena är lite mer.. ja vad ska man säga driven.. Hon är även solist på bröllopet.
    Hon glömmer bort min andra värdinna som faktiskt är min syster..

Min fråga är: Vad får vi som brudpar göra och inte göra när det kommer till festplaneringen?
    Jag har gjort bordsplaceringen  och skrivit om gästerna.. Hehe..

Är deras uppgift ,med att vara värdinnor slut efter kaffe och tårta? (Var på ett bröllop i helgen och värdparet tackade för sig efter kaffet och brudvalsen)

Men sen vill min värdinna(min vän) styra med personalen som ska servera..  Jag vill inte att personalen ska känna sig "överkörda"  av min vän.. Är det inte vi som brudpar som ska tala om för personalen vad som ska göras och inte?

Har en känsla av att värdinnan kommer att styra lite för mycket.. Jag litar på henne men jag vill egentligen bara veta vad deras uppgift är?

• Svar på tråden Värdinnor..?
  • Chicita

Taken med ett värdpar / värdar är ju att ni som brudpar inte ska behöva göra annat än att njuta av dagen.
    Det du kan göra är att tala med din vän och säga till henne (tydligt men inte elakt) att ni uppskattar hennes driv och engagemang men att ni inte vill ha någon diktator. Att dom är två och att dom ska samarbeta, samt att du inte vill att det blir för "styrt" med personalen. Att personalen nog vet vad dom gör.
    Samarbete är A och O alltså, ingen ska känna sig överkörd eller undanskuffad.

• mariakarolina

Jo det är superviktigt med samarbete, men hon har tendensen till att sväva iväg en hel del.. Och lägger fram idéer på det HON skulle tycka va kul på sitt eget bröllop..
    Det är ju ändå jag och min blivande som är dom största "bossarna" så jag tror att vi får sätta oss ned med henne, båda två och beskriva hur VI vill ha det och vilka ansvarsområden alla ska ha.
    Värdinna har väl ingen uppgift att gå och peta på peronalen. Jag litar på dem jag "anställer"..

• Chicita
    mariakarolina skrev 2012-06-13 21:22:55 följande:
    Jo det är superviktigt med samarbete, men hon har tendensen till att sväva iväg en hel del.. Och lägger fram idéer på det HON skulle tycka va kul på sitt eget bröllop..
    Det är ju ändå jag och min blivande som är dom största "bossarna" så jag tror att vi får sätta oss ned med henne, båda två och beskriva hur VI vill ha det och vilka ansvarsområden alla ska ha.
    Värdinna har väl ingen uppgift att gå och peta på peronalen. Jag litar på dem jag "anställer"..
    Jag skulle samlat dom båda på ett och samma ställe (bjud in dom till er om ni vill) och ge dom en lista med "regler". Och förklara att det här är vad ni vill ha och deras jobb är att se till att ni får det på det sättet utan några oönskade överraskningar.
    Om du vill så pratar du ju med din syster först så att hon förstår att det här är mer riktat mot din vän än mot henne.
    Men för vännens skull så känner hon sig kanske inte så påhoppad om det känns mer som en genomgång inför bröllopet än ett "allvarssnack" med bara henne.
  • Grodprinsens brud
    Chicita skrev 2012-06-13 21:27:53 följande:
    Jag skulle samlat dom båda på ett och samma ställe (bjud in dom till er om ni vill) och ge dom en lista med "regler". Och förklara att det här är vad ni vill ha och deras jobb är att se till att ni får det på det sättet utan några oönskade överraskningar.
    Om du vill så pratar du ju med din syster först så att hon förstår att det här är mer riktat mot din vän än mot henne.
    Men för vännens skull så känner hon sig kanske inte så påhoppad om det känns mer som en genomgång inför bröllopet än ett "allvarssnack" med bara henne.
    Håller med! Det är nog det bästa sättet. Så att hon inte känner sig nedstämd. Skriv en lista på vad som behöver göras och gärna en liten berättelse om hur ni vill uppleva bröllopsdagen. Då är det lättare för dem att visualisera vad ni är ute efter.
  • mariakarolina

Ja absolut.. Det ska vi göra.. prata med båda dvs. :)

Svar på tråden Värdinnor..?