Lekar
Sitter ni inne på några tips på enkla, inte för avancerade lekar man kan leka under middagen?
Eller vad ska ni leka för något? Berätta!
Sitter ni inne på några tips på enkla, inte för avancerade lekar man kan leka under middagen?
Eller vad ska ni leka för något? Berätta!
Vi är inte så förtjusta i lekar men vi har gått med på att ha skoleken ifall det behövs. Den går till så att brudparet sitter med ryggen mot varandra med en ska i vardera hand, dvs en sko från bruden och en från brudgummen. Sedan läser tex toastmadame upp några påståenden tex 'vem lagar för det mesta maten'? Man höjer sedan den sko man tycker det stämmer bäst på. Om man gissar lika får man poäng :)
Det lät roligt faktiskt
Ett tips på lek är att ställa brudgummen och fem andra killar i rad på varsin stol och sedan sätta ögonbindel på bruden och låta henne känna på killarnas "underben" (dra upp byxorna till knäna) och sedan se om hon genom att känna kan hitta sin brudgum :)
Jag är inte alls förtjust i lekar på bröllop. Det (för mig) blir mer barnkalas än vad det är att ha barn med på middagen...
Men mina två största tips är:
1: Inga lekar som är obligatoriska för deltagarna att vara med i. Allt ska vara på frivillig basis.
2: Det kan vara kul att se när brudparet leker (exempelvis sko-leken).
Men annars kan uppdrag för gästerna vara något.
Alla får ett kuvert på sin tallrik. På utsidan står "visa inte någon innehållet" och det är även bra om toastmastern, värden eller någon som ska styra upp lite under kvällen poängterar det också.
Denne kan säga "när ni kommer in i lokalen och har satt er så finns det ett kuvert på er tallrik. Detta är ett meddelande från brudparet till just den mottagare som fått det. Och ni får inte visa varandra..."
På vissa kan det bara stå "tack så hemskt mycket för att du kom och delade vår dag med oss" eller liknande meningar som ska kännas personlig även om den kanske upprepas flera gånger till andra också.
I dom andra kuverten ligger uppgifter:
Din uppgift i kväll är att ___________ om du sköter din uppgift bra så kommer du att få en belöning i slutet av kvällen.
Uppgiften kan vara något enkelt "var bordsvärd, se till att alla som sitter runtomkring dig trivs och har det bra" eller det kan vara mer avancerat "Prata engelska ibland under kvällens gång" eller "Håll ett tal till kocken" eller "när du hör någon säga ________ så svara med ______"
I den här leken så är det viktigt att bara lämna uppdrag som går ut på kedjereaktioner till såna som är riktiga spelevinkar. Och sånt som tal mm till de som inte är rädda för att ställa sig upp och prata. Det gäller alltså att ni känner era gäster.
Är ni tveksamma på någon så ge den antingen inget uppdrag, utan bara ett tack. Eller något enkelt som "se till att glasen är påfyllda på de som sitter närmast dig"
Vi hade en lek som jag tycker involverade gästerna på en lagom nivå. Jag och maken satt på varsin stol mitt emot gästerna. Bakom ryggen på oss stod vår toastmaster och höll upp skyltar med ord på, tex "Öldrickare", "Hundägare", "Elektriker", "Skägg" osv. Alla gäster som ordet på skylten stämde in på, skulle resa sig upp. Det var då upp till mig och maken att lista ut sambandet mellan gästerna = ordet på skylten. Vi tävlade mot varandra. Det var svårare än jag trodde, men riktigt kul :)