• ChristineL

Vem står först?

Hur skriver man egentligen? Skriver man mannens eller kvinnans namn först?
    Exempel: "Välkomna på vigsel mellan Han och Hon"  eller "Välkomna på vigsel mellan Hon och Han" Och även på andra ställen, när man presenterar värdparet osv...

• Svar på tråden Vem står först?
  • aviman

haha, jag älskar att det inte bara är jag som har funderat över detta Skrattande
    jag är dock inte så traditionell av mig, och vet inte om det spelar någon roll egentligen, men jag skriver mitt namn först av den enkla anledningen att namnföljden låter finare Flört

• Chicita

Svärmor hävdar bestämt att man alltid skriver kvinnans namn först. 
    Antagligen pga många kvinnor tar mannens namn. Och därför skriver man då hennes förnamn + hela hans namn.
    Typ
    Anna & Anders Andersson

Däremot skriver man Herr & Fru Andersson om man inte nämner dom vid namn.

Vi gjorde det lätt för oss.
    Var det barn inblandade så skrev vi alltid "Fam Andersson / Eriksson" om det var mer än ett efternamn, och alltså bara "Fam Andersson" om det var ett och samma namn.
    Vilket inte funkar om ni inte ska bjuda in barnen. För då behöver det stå namn på de som är inbjudna så att det inte blir förvirrande...
    Och vi hade inga presentationer av några värdpar eller annat. Det enda vi skrev var "tack till tärnor, marskalker" osv.

• Godis

Enligt sed är det väl kvinnans namn. Men mitt namn är mycket längre än min blivande så det ser lite konstigt ut. Obalanserat liksom.... Framför allt om det står ovanför hans.  Men det är förmodligen en hangup hos mig Skrattande

• Anneli256

Vett och etikett på inbjudan till bröllop. Namnens ordning?

av Etikettdoktorn den 26 mars, 2012

Fråga:
    Min fråga är, vilket namn skriver man först i en bröllopsinbjudan? Brudens eller brudgummens?

Svar:
    Brudens namn skrevs enligt tradition först. Det var i utifrån denna tradition brudens föräldrar som stod för bröllopet och då var det de som bjöd in. Det innebar att man i inbjudan skrev:

Jag uppfattade som att du menade vad man skriver på inbjudan som man skickar ut..Alltså brudparet annars så är det som nedan..

Inbjudningar & tackkort Vilket namn ska stå först på inbjudan?
    Fråga: Jag undrar över adresserna på inbjudningskortens kuvert? Jag tänker skriva damen först, exempelvis Anna och Anton Andersson. Är det rätt?
    Gun-Britt
    Svar: Det är upp till dig. Men du bör veta om att man av tradition skriver mannens namn först. Det har sitt ursprung i den gamla tidens partiarkala system där mannen sågs som familjens försörjare och överhuvud. Nu när du vet om det kan du motivera varför du väljer att skriva kvinnans namn först.
  • ChristineL

Okej, tack så mycket! Då blir det damernas namn i framtiden helt enkelt :)

• teddy

Hehe... jag tänker bokstavsordning :P

Svar på tråden Vem står först?