• CoG

cz "diamanter"?

Jag har hittat en väldigt söt liten nätt ring på Albektsguld.
    Den är i vitguld med cz diamanter.

Vi var där och tittade på den och hon som jobbade där sa att man inte skulle välja den som vigselring då cz diamanterna tappar sin lyster.
    Min blivande vill att jag ska ha en ring som håller...och det vill ju jag med.
    Men ska jag då hellre kolla runt vart jag kan hitta samma ring fast med diamanter istället bara för att höja priset på ringen.

Men den var ju så söt och jag vet att folk köper ringar med cz som vigelringar.

Hur länge dröjer det innan dom tappar sin lyster?
    Och HUR stor skillnad är det då jämfört med riktiga diamanter när man bara tittar med blotta ögat?

http://www.brollopstorget.se/hem/cog/gallery/phpgmsw6u.jpg

• Svar på tråden cz "diamanter"?
  • Dazzle

Trist att behöva ändra sig, men klart man vill den ska hålla. Själv hade jag gärna köpt med CZ för jag bryr mig inte om att det ska vara diamanter bara det glittrar. Svar på din fråga har jag inte alls, däremot ville jag säga att ringen är väldigt lik den jag beställt från Schalins: Himla 0,45. Liten nätt å söt tycker jag.

Lycka till

• UngBrud2012

Jag funderade faktiskt också på cz ett tag men köpte istället riktiga diamanter men i mindre storlek. Blev inte så dyr nota ändå!

Hade en ring när jag var yngre med cz och efter bara något år var stenarna alldeles grådaskiga. Skulle inte rekommendera dem.

• CoG
    UngBrud2012 skrev 2012-06-16 18:03:22 följande:

Jag funderade faktiskt också på cz ett tag men köpte istället riktiga diamanter men i mindre storlek. Blev inte så dyr nota ändå!

Hade en ring när jag var yngre med cz och efter bara något år var stenarna alldeles grådaskiga. Skulle inte rekommendera dem.

Jag läste någonstans att det fanns olika cz-stenar på marknaden och att vissa kunde bli grumliga och att man skulle vara noga med att få de med bra kvailitet.
    Sånt kanske är svårt?

Får se om jag kan få min ring men med diamanter ngnstans.
  • UngBrud2012
    CoG skrev 2012-06-16 18:22:18 följande:
    Jag läste någonstans att det fanns olika cz-stenar på marknaden och att vissa kunde bli grumliga och att man skulle vara noga med att få de med bra kvailitet.
    Sånt kanske är svårt?

Får se om jag kan få min ring men med diamanter ngnstans.

Ja, kanske finns det olika. Kan ju vara värt att kolla upp!

Lycka till och hoppas du hittar nåt du blir nöjd med.

• CoG
    UngBrud2012 skrev 2012-06-16 18:33:42 följande:

Ja, kanske finns det olika. Kan ju vara värt att kolla upp!

Lycka till och hoppas du hittar nåt du blir nöjd med.

Tack så mycket
    ...det är inte det lättaste men det ska nog bli bra tillslut :)
  • MagnusFru

Jag tror att det finns både bra och dåliga cz-stenar. Cz-stenar kan säkert hålla ganska bra men diamanter håller bättre, diamanter är hårdare och tåligare än cz-stenar. Men visst om man har tur att hitta bra cz-stenar så kan de säkert hålla flera år. Förlovningsringar och vigselringar ska man ju dock förhoppningsvis ha hela livet och om man vill kunna använda sina ringar varje dag utan att behöva vara rädd att stenarna ska grumlas så skulle jag välja diamanter. Men ni kan ju köpa cz-stenar nu och sedan byta ut dom mot diamanter senare om ni tycker att det är för dyrt med diamanter just nu. Jag tror att om det är en bra cz-sten så kanske det är svårt för ett otränat öga att se skillnad på en diamant och cz-sten men med tiden blir det säkert mer tydligt att det är en cz-sten.

• CoG
    MagnusFru skrev 2012-06-16 20:48:13 följande:
    Jag tror att det finns både bra och dåliga cz-stenar. Cz-stenar kan säkert hålla ganska bra men diamanter håller bättre, diamanter är hårdare och tåligare än cz-stenar. Men visst om man har tur att hitta bra cz-stenar så kan de säkert hålla flera år. Förlovningsringar och vigselringar ska man ju dock förhoppningsvis ha hela livet och om man vill kunna använda sina ringar varje dag utan att behöva vara rädd att stenarna ska grumlas så skulle jag välja diamanter. Men ni kan ju köpa cz-stenar nu och sedan byta ut dom mot diamanter senare om ni tycker att det är för dyrt med diamanter just nu. Jag tror att om det är en bra cz-sten så kanske det är svårt för ett otränat öga att se skillnad på en diamant och cz-sten men med tiden blir det säkert mer tydligt att det är en cz-sten.
    Okej

Om jag kan få någon att göra en snarlik ring med diamanter (titan eller vitguldsring) så skulle det ju vara bra.
  • Sara 120707

En cz har ju faktiskt samma hållbarhet som tex rubiner och en del andra ädelstenar så de är ju inte jätte ömtåliga. Diamanter är naturligtvis mycket hårdare men vitguld är faktiskt en av de ömtåligare metallerna så de flesta väljer ju inte ring bara på matrialets hållbarhet.

Hade jag varit du så hade jag köpt ringen och om cz stenarna mister sin glans om några år(vilket inte ens är säkert) så är det ju inte värre än att man lämnar in den till en guldsmed och byter till nya(eller till diamanter om du hellre vill det i framtiden) det är ju inte dyrare eller mer omständligt än att man måste få vitguldet rhodinerat lite då och då för att den inte ska gulna.

Har personligen aldrig riktigt förstått diamant hetsen när cz är så otroligt lika i utseendet.

Tror att den största skillnaden ligger i hur väl de leder värme, densiteten och hårdheten.

• CoG
    Sara 120707 skrev 2012-06-16 21:15:46 följande:

En cz har ju faktiskt samma hållbarhet som tex rubiner och en del andra ädelstenar så de är ju inte jätte ömtåliga. Diamanter är naturligtvis mycket hårdare men vitguld är faktiskt en av de ömtåligare metallerna så de flesta väljer ju inte ring bara på matrialets hållbarhet.

Hade jag varit du så hade jag köpt ringen och om cz stenarna mister sin glans om några år(vilket inte ens är säkert) så är det ju inte värre än att man lämnar in den till en guldsmed och byter till nya(eller till diamanter om du hellre vill det i framtiden) det är ju inte dyrare eller mer omständligt än att man måste få vitguldet rhodinerat lite då och då för att den inte ska gulna.

Har personligen aldrig riktigt förstått diamant hetsen när cz är så otroligt lika i utseendet.

Tror att den största skillnaden ligger i hur väl de leder värme, densiteten och hårdheten.

hmmm

jag kanske får gå och prova den där ringen igen iaf

den är så himal söt
  • CoG
    Sara 120707 skrev 2012-06-16 21:25:36 följande:

en.wikipedia.org/wiki/Cubic_zirconia#Cubic_zirconia_versus_diamond

lite info om cz.

Hör med guldsmeden så att det säkert går att byta stenar senare ifall du skulle vilja det. Om det går så är det ju det absolut värsta som kan hända, att du byter stenarna, vad du väljer att byta dem till är ju upp till dig

Ja, det är ju väldigt bra att ha en backup om det visar sig att det skule behövas.
    Då kvittar det ju hur länge dom håller egentligen.

tack för informationen!
Svar på tråden cz "diamanter"?