• thessan

Stämmer detta?

Hej. Vi ska gifta oss i höst och vi ska ha vår dotter som brudnäbb, min bästa vän som tärna och min blivandes bästa vän som best man. Tärnan är ogift, lika så vår dotter ;) och betsman är gift när vi knyter våra band. Har nu hört att ogifta och gifta inte får gå in tillsammans, stämmer det? Anser det vara otur? Vad säger seden? Hjälp mig snälla. Kom gärna med tips på hur vi kan göra ingången bäst. Tack!

• Svar på tråden Stämmer detta?
  • daniiel

Ja, det är väl en gammal sed/tradition att om man är gift, så ska man inte gå upp för altargången tillsammans med någon annan än sin make/maka. Personligen skulle jag nog fråga prästen om det var något han/hon tyckte var viktigt och om inte, så hade jag låtit tärnan och marskalken gå brevid varandra. Om det däremot var något som prästen tyckte var viktigt att hålla på, så kan de ju bara gå in efter varandra. Tex brudnäbben först, sedan tärnan och efter henne marskalken.

Om det är ett borgerligt bröllop, så hade jag bara struntat i det och låtit dom gå in tillsammans om det är så ni vill ha det :)

• Chicita

Själv är jag inte skrockfull...
    Jag sydde min brudklänning (vilket ska betyda att man får gråta lika många tårar som det är stygn i klänningen).
    Jag bakade vår tårta (vilket också ska vara otur. Enda oturen var att den inte blev så fin som mina tårtor brukar bli Tungan ute )
    Och min make fick assistera mig vid provandet av klänningen samt att vi bytte om och gjorde oss klara på samma ställe på dagen inför vigseln vilket ju också ska vara otur.

Jag tror att såna saker är självuppfyllande om man tillåter sig att tro på att det kommer att inträffa.
    Ha dom som är viktiga för er, och dom som ni känner att ni kan lita på oavsett om dom är ogifta eller inte.

Hur ni ska gå in i kyrkan?
    Tja där kan prästen ha något att säga till om så det kan vara bra att höra vad denne rekommenderar.
    Men det hänger väl kanske mer på hur gammal er dotter är och om hon känner sig trygg med att gå först eller sist ensam. Eller om hon behöver gå precis framför er eller bakom er för att känna sig trygg. 

• passionsblomman

Jag har aldrig hört att det skulle betyda otur. Däremot var det väl förr rätt otänkbart att en gift kvinna alls skulle varit tärna-det var ju ogifta kvinnors grej liksom. Men numera ser det ju helt annorlunda ut-krångla inte till det med nojjor över att något skulle ge otur, det är mycket nog ändå att planer bröllop.

Sakerna runt att sy klänning, baka tårta och binda bukett, tror jag man "uppfunnit" helt enkelt för att hållla brudens tassar borta från åtminstone några tidsödande moment och sysslor, så hon inte ska jobba ihjäl sig och stå slutkörd och sönderstressad på dagen D.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

Tärnans uppgift för väldigt länge sedan var att ta över brudens plats om något hände henne på vägen till kyrkan (brudrov var väldigt vanliga på medeltiden tydligen Flört) så av den anledningen så behövde ju tärnan vara ogift.

• Krystal

Ups...min ogifta m2b var bestman gick upp för altargången tillsammans med den gifta tärnan för två veckor sedan... ...och här hemma sitter jag och syr i pärlor i min (tänkta) brudklänning...iiiii

Svar på tråden Stämmer detta?