• Sirenne

Musik till borgerlig vigsel - vad ska ni ha?

Måste bara dela med mig av ett glädjetjut!
    Min blivande och jag har äntligen kommit överens om vad vi ska ha för musik vid vigselceremonin! Vi har väldigt olika musiksmak och har svårt att hitta artister/låtar som vi båda gillar lika mycket.

Men nu äntligen är det spikat:
    "The Blood of Cú Chulainn" (vid ingång)
    "Jag spelar för livet" - Sofia Karlssons version som solostycke (före ringväxlingen)
    "The Star of the County Down" (vid utgång)

3 musiker: min far -  flöjt , hans kusin - banjo gitarr och irländsk säckpipa och min bror - gitarr och mandolin och så sjunger de alla tre.

Det var riktigt svårt att hitta något som inte var "typiska bröllopssånger", alltså sådant som är direkta kärleksballader eller liknande tyckte jag. Hur gör du?
    /S

• Svar på tråden Musik till borgerlig vigsel - vad ska ni ha?
  • Silme

Vi har kärlekstema på vår musik men troligen ändå inte den musiken våra gäster förknippar med bröllop, förutom att min mamma vill sjunga "Av längtan till dig" vilket hon får göra.

Resten av musiken (kommer att spelas på en eller flera tvärflöjter):

"In Dreams" från Lotr ("ingång")
    "As time goes by" från Casablanca (efter ja-sägandet/ringväxling)
    "Across the stars" från Star Wars ("utgång")

Vi är båda sci-fi/fantasy-nördar och Casablanca var filmen vi såg på vår allra första date.
    Den kommer vi även att dansa första dansen som gifta till.
    Sjukt nöjd över musiken, inte minst att vi varit överens från början.

• Sirenne
    Silme skrev 2012-06-17 18:47:02 följande:
    Vi har kärlekstema på vår musik men troligen ändå inte den musiken våra gäster förknippar med bröllop, förutom att min mamma vill sjunga "Av längtan till dig" vilket hon får göra.

Resten av musiken (kommer att spelas på en eller flera tvärflöjter):

"In Dreams" från Lotr ("ingång")
    "As time goes by" från Casablanca (efter ja-sägandet/ringväxling)
    "Across the stars" från Star Wars ("utgång")

Vi är båda sci-fi/fantasy-nördar och Casablanca var filmen vi såg på vår allra första date.
    Den kommer vi även att dansa första dansen som gifta till.
    Sjukt nöjd över musiken, inte minst att vi varit överens från början.
    Lysande lista!  
    /s 
  • pulmonate

Åh vad fint med den celtiska musiken och instrumenten. Önskar pappa var kvar för att spela tin-whistle. Eller didgeridoo. (Australisk av Irländsk och Skottländsk ursprung). Antar att du också har likande rötter. 

• Sirenne

Pulmonate: Nja, det är min blivande som står för det keltiska arvet. Men underbar musik är det ju! Och didgeridoo är ett ytterst coolt instrument /S

Svar på tråden Musik till borgerlig vigsel - vad ska ni ha?