• Anonym (bruden)

Att inhandla inför bröllopet - vad har vi glömt ??

Vill vara lite anonym  

Vi gifter oss nästa vår och satt ikväll och planerade inför den stora dagen.
    Har nu skrivit en lista på vad vi kan komma på att vi ska handla inför bröllopsdagen, både vigsel och bröllopsfest.

Vad har vi glömt? Hoppas några av er rara BT:are orkar läsa och påminna om viktiga saker

Detta har vi redan:
    -Servetter till kaffet
    - Skor till brud
    - Flor
    - I Do kristaller att ha under brudens skor (rolig detalj)
    - Skyltar som visar vägen
    - Blockljus och kronljus till middagen 
    - Ljusstakar till kronljusen 

Saker jag ska pyssla ihop ännu:
    - Inbjudningskorten
    - Festhäftena
    -Placeringskorten
    -Vigselprogram 
    - Menykort till festlokalen
    - Ramar med nummer till borden (långbord) i festlokalen 

Detta står på våran "att köpa lista" (utan inbördes ordning)

- Mat
    - Dricka (alkoholfritt samt med alkohol)
    - Underkläder (brud & brudgum)
    - Kläder till våra barn (näbbar)
    - Strumport (stay ups till brud och vanliga till brudgum)
    - Brudklänning
    - Tärnklänning
    - Näbbklänning (äldre näbb, ej vårat barn)
    - Skor till brudgum
    - Kostym till brudgum
    - Skjorta till brudgum
    - Kolla ev om marskalk behöver kläder
    - Dukar till festlokalens bord
    - Löpare till festlokalens bord
    - Servetter till middagen
    - Vaser till blomsterarrangemangen till festen
    - Toalettkorgarna
    - Innehållet till toalettkorgarna
    - "Underlägg" till blockljusen
    - Organzapåsar till gästgåvorna
    - Gästgåvorna (godis av nå slag)
    - Rosblad (tyg)  till borden som dekoration i festlokalen 
    - Gästbok
    - Fotograf (boka)
    - Cape eller dyl till brud
    - Slipsar + "näsduk" (att ha i bröstfickan) till brudgum och marskalk
    - Boka hotell till bröllopsnatten 
    - Boka solist till kyrkan

• Svar på tråden Att inhandla inför bröllopet - vad har vi glömt ??
  • ThereseV

Bukett (brud/tärnor/näbb) Corsage Festlokalen Något till frisyren (frisör, produkter/saker till att göra hemma, smycken) Övriga smycken Kanske missade att något stod med men det här var det jag tänkte på, och tårta om den inte räknas som mat, men den brukar man nog inte glömma:)

• Anonym (bruden)
    ThereseV skrev 2012-06-17 22:49:43 följande:
    Bukett (brud/tärnor/näbb) Corsage Festlokalen Något till frisyren (frisör, produkter/saker till att göra hemma, smycken) Övriga smycken Kanske missade att något stod med men det här var det jag tänkte på, och tårta om den inte räknas som mat, men den brukar man nog inte glömma:)
    Jag glömde och skriva att festlokalen har vi redan bokat samt DJ till festen  

Blommor - uppskrivet nu!
    Samt tårta!
    Smycken inkl VIGSELRING nu upppskrivet (hur kunde vi glömma det?! )

Tack för hjälpen!  
  • Solstice

Mat är ju en ganska stor post insåg jag själv efter att ha börjat bryta ner den i de olika delarna- snittar/drinktilltugg för brudskålen, förrätt/huvudrätt/efterrätt alt buffé, snacks godisbord?

• ThereseV

Dom självklara sakerna är ganska lätta att glömma just för att dom är så självklara har jag märkt:) Jag har försökt dela upp hela dagen och gått igenom den från början och skrivit upp allt som jag kommer på allt eftersom det kommer på dagen, då märker man lätt om man glömt något..som tex att fixa skjuts till och från frisör och sådana saker. Sen är det ju lätt hänt att man tänker på tex snittar till minglet men glömmer fat att lägga dom på så jag har verkligen försökt att "överanalysera" varje punkt

• Miilliis

Kanske ris eller bubblor tills när ni går ut från kyrkan.. 
    Vet dock inte om man själv ska stå för de....? Jag har iaf köpt bubblor själv =) 

• Anonym (bruden)
    Solstice skrev 2012-06-18 14:17:41 följande:
    Mat är ju en ganska stor post insåg jag själv efter att ha börjat bryta ner den i de olika delarna- snittar/drinktilltugg för brudskålen, förrätt/huvudrätt/efterrätt alt buffé, snacks godisbord?
    Jupp, maten har jag redan "delat upp"  
    ThereseV skrev 2012-06-18 14:25:27 följande:
    Dom självklara sakerna är ganska lätta att glömma just för att dom är så självklara har jag märkt:) Jag har försökt dela upp hela dagen och gått igenom den från början och skrivit upp allt som jag kommer på allt eftersom det kommer på dagen, då märker man lätt om man glömt något..som tex att fixa skjuts till och från frisör och sådana saker. Sen är det ju lätt hänt att man tänker på tex snittar till minglet men glömmer fat att lägga dom på så jag har verkligen försökt att "överanalysera" varje punkt
    Ja vi missade ju att planera in köp av vigselring  
    Jag ska nog oxå försöka tänka ut en plan för hela dagen o se vad som ploppar upp i huvudet då.... 
    Det var en bra idé!  
    Miilliis skrev 2012-06-18 14:49:28 följande:
    Kanske ris eller bubblor tills när ni går ut från kyrkan.. 
    Vet dock inte om man själv ska stå för de....? Jag har iaf köpt bubblor själv =) 
    Jag vet int eheller hur man "ska" göra där... Och eftersom vi gifter oss i smällkalla vintern så vet jag inte ens om vi vill ha ris eller bubblor. Måste höra m Kyrkan oxå om man får kasta ris utanför isf.... 

• teddy

Nu läste jag bara snabbt igenom trådstarten, men du skriver att ni ska gifta er på vintern.... ska vi me och då tänker jag på typ marschaller och facklor och sådant... de kanske ni vill ha?? ;)
    sen skorna... e de dåligt väder kanske man ska ha två par så man kan byta... ?! bara en tanke... 

• SkövdeSophie

Har ni bokat kyrka pch präst? Ett tips är att innan bröllopet förbereda era tack-kort så ni kan få iväg dem snabbt efter vigseln. Och glöm inte att putsa upp era förlovningar innan!

• Anonym (bruden)
    teddy skrev 2012-06-18 19:03:01 följande:
    Nu läste jag bara snabbt igenom trådstarten, men du skriver att ni ska gifta er på vintern.... ska vi me och då tänker jag på typ marschaller och facklor och sådant... de kanske ni vill ha?? ;)
    sen skorna... e de dåligt väder kanske man ska ha två par så man kan byta... ?! bara en tanke... 
    Det var ju smart m skorna! Kanske nå stövle aktigt att ha till o från platser etc... Hm tål o funderas på 
    O marschaller - uppskrivet !
    Tack för yipsen
    SkövdeSophie skrev 2012-06-18 19:23:56 följande:
    Har ni bokat kyrka pch präst? Ett tips är att innan bröllopet förbereda era tack-kort så ni kan få iväg dem snabbt efter vigseln. Och glöm inte att putsa upp era förlovningar innan!
    Kyrka ja, men präst går ej o "boka" ännu. 
    Idén m tackkorten var oxå bra, hade jag inte tänkt på! 
    O förlovningsringen ja...den måste ju oxå fixas När gör man det?

• SkövdeSophie

Hör med den guldsmed som ni köper vigselringen av när det är bäst att lämna in för putsning.

• Odium

Rosbladen du ska ha på borden.
    Har hört och läst om många brudar som blivit mycket besvikna på kvalitetn på dessa.
    Vissa luktar kattpiss, andra luktar parfym, men som att det var tillverkade av just parfym, vissa andra fäller färg osv..
    Så det kanske vore en idé att beställa dessa ganska långt i förväg så du inte står där 4veckor innan bröllopet och blir skitnere för att den "lilla" detaljen inte stämmer. För alla blir vi lite överengagerade, och då kan en sån liten grej som kassa rosblad förstöra en dag...
    =)

• kacan

Någon har säkert nämnt bröllops tårtan...

Sedan har jag hört många som köpt ris lampor som man skickar iväg...

Kanske skulle vara fint med ljus slingor i fest lokalen.. (Jul slingor)

Kanske någon slags underhållning, tävling och ev priser till det??

Har också hör det som odium skriver om rosbladen... Dom kan lukta riktigt illa...

Vi har valt pärlor i vårt färgtema att strö ut på borden i stället....

Jag tycker att ni kommit långt med er planerig.....

Lycka till =)

• Joso79

Boka tid hos nagelteknolog, om du vill skämma bort dina händer såddär dagarna innan den stora dagen 

• moa2012

såg ingenstans att det stod något om transport??till och från ställena.. Obs! om man vill tex åka i en extra fin bil så är det ju en sak man får kolla upp och boka..

• Tok kär Annki

Glöm inte att ta ut hindersprövning, utan den blir det inget bröllop Flört
    Nattamat, tex. kokt korv med bröd och tillbehör.
    Carlsbergs alkoholfria öl, är uppskattad av dem som inte dricker alkohol.
    Vad ska ni heta i efternamn? Om ni ska byta till något helt nytt kanske ni måste ansöka hos PRV och det tar drygt två månader man får svar från dem.
    Bordsplaceringstavla
    Om ni har med barn/undomar, något för dem att göra under middagen/festen.
    Något nytt, något blått, något lånat och något gammalt 
    Ska ni ha någon/några som serverar under middagen och festen? Kan rekomenderas varmt! Skrattande

Vi strödde ut diamanter på borden. Som var en del i vårat tema för bröllopet. Skrattande
    Lycka till!!! {#emotions_dlg.flower}  

Tok kär Annki
Svar på tråden Att inhandla inför bröllopet - vad har vi glömt ??