• ullie

Brudgum och bestman klädsel

Min fästman ska ha kostym och till den slips, näsduk och corsage men vad ska hans bestman ha? Vi har ju tänkt att han ska ha likadan slips och corsage, ska han även ha likadan näsduk? Man vill ju på något sätt visa tydligt vem som är brudgum :) 

• Svar på tråden Brudgum och bestman klädsel
  • Chicita

Jag skulle valt en enklare skjorta till marskalken, (som det heter på svenska), ingen näsduk och kanske en vanlig slips till bestman men en kravatt till brudgummen (känns lite mer uppklätt) 
    http://www.diadema.se/till-brudgum-kravatt-naesduk-c-39_40.html

Dom kan ändå ha slips och kravatt i samma tyg och färg om ni vill. 
    Brudgummen kan ha väst också men hoppa över det till marskalken om ni vill markera tydligt vem som är "finast" 

• lepaus

Min blivande ska ha väst och kravatt och näsduk, bestman (min blivande är Irländsk så för dem är det bestman Flört) ska ha vanlig slips and näsduk i samma färg. Båda ska ha likadana knapphålsblommor. 

• TheD

vi hade frack till båda men olika blommor. Maken fick vit kalla, då jag hade det i min bukett, med något lila krafs bakom. marsalken fick en lila ros, då tärnan hade det i sin bukett, med vitt krafs bakom.

• daniiel

Min make hade svart kostym, väst, kravatt (plastrong) och corsage. Marskalkerna hade svart kostym, slips och en enklare variant av corsage. På så sätt syntes det tydligt vem som var brudgum och vilka som var marskalker, även om makens väst + kravatt var i samma färg som marskalkernas slipsar. På så sätt matchade dom också. Alla hade vita skjortor och svarta converse dessutom :)

• ullie

Okej, det blir ju tydligare skillnad när brudgumen har kravatt men det vill min fästman inte ha så för honom blir det slips. Eftersom han bara har en marskalk så blir det ju svårt att skapa ett tema för just honom. Min tärna ska ha en ungefär likadan bukett som jag fast mindre så corsagen kommer antagligen bli ganska lika, det enda då är väl att försöka göra marskalkens lite enklare. 

Någon som har fler tips?  

• daniiel

Din blivande make kan ju ha väst tillsammans med slips, man behöver ju inte ha kravatt för det :) Och så kan ni ju göra så att bara din blivande har näsduk, det behöver ju inte marskalken ha.

• JKA

Jag förstår hur du menar men tror inte att det kommer bli minsta tvivel om vem som är brudgummen ändå även om de skulle vara exakt likadant klädda:) 

• Fjärilen
    daniiel skrev 2012-06-18 00:56:04 följande:
    Min make hade svart kostym, väst, kravatt (plastrong) och corsage. Marskalkerna hade svart kostym, slips och en enklare variant av corsage. På så sätt syntes det tydligt vem som var brudgum och vilka som var marskalker, även om makens väst + kravatt var i samma färg som marskalkernas slipsar. På så sätt matchade dom också. Alla hade vita skjortor och svarta converse dessutom :)
    Jag tycker att du skrev roligt :) Det är inte så att den du pussade och sa ja till längst där framme, markerade tydligt vem som var brudgummen :)

Abolut inget ont, och jag förstår vad du menade, men tyckte att det var roligt skrivit  :)
  • daniiel
    Fjärilen skrev 2012-06-19 07:05:21 följande:
    Jag tycker att du skrev roligt :) Det är inte så att den du pussade och sa ja till längst där framme, markerade tydligt vem som var brudgummen :)

Abolut inget ont, och jag förstår vad du menade, men tyckte att det var roligt skrivit  :)
    Haha jo, jag menade mer som så att om de alla (maken och marskalkerna) hade stått uppradade utanför kyrkan, så hade förmodligen en okänd människa kunnat peka ut vem som var brudgummen. Vilket han tyckte kändes bra och roligt. Bruden har ju inte likadana kläder som tärnorna, där ser ju vem som helst tydligt vem som är bruden. Han ville att det skulle vara samma sak för honom som brudgum :) Nu var ju han och markalkerna mycket mer lika varandra än jag och tärnorna, men ändå, en tydlig skillnad.
Svar på tråden Brudgum och bestman klädsel