• Anonym (förvirrad)

Är jag överviktig med mina mått?!

Jag har alltid varit smal men vet med mig att jag de senaste 5 åren gått upp i vikt succesivt... det har liksom smygit sig på. Har vägt mig och mätt mått och kollade runt på internet för att se vad som är "normalt".... och jag vet att man ska ta det man läser med en nypa salt men jag vart ändå chockad när det stod att jag var överviktig o låg i riskzonen för fetmarelaterade sjukdomar!!! :/

Jag är 172 cm lång o väger 72 kg.
    Midjemått (mätt över naveln) 92 cm
    Rumpa: 106 cm
    Lår:63 cm
    Bröst: 88 cm

Jag undrar om jag har en så pass felaktig bild av mig själv.... att jag inte längre klassas som smal förstår jag men jag trodde inte att jag var överviktig heller...
    Hur ser era mått ut ni som är i ungefär samma längd som mig??

Vore väldigt tacksam om ni ville dela med er!!!!

• Svar på tråden Är jag överviktig med mina mått?!
  • Anonym (Lugn!)

Hej! Först och främst undrar jag hur du kollat? När jag räknar får jag det till att du har ett BMI på 24.2 dvs helt normalt. Över 25 räknas ju som övervikt. Dock är midjemåttsrekommendationen <88 cm för kvinnor, men du kanske är en sådan som lägger mkt kring buken? Alla har vi ju olika kroppstyp... Dock mäter man midjan där man är som smalast, är det verkligen över din navel?
    Själv är jag lite längre än dig 179 cm och har alltid vägt mellan 75-79 kg. Normaltvikt för min längd. Midjan brukar nog dock hålla sig kring 79 cm. Det andra har jag aldrig mätt
    Slappna av du är alldeles normal, men det kan ju vara bra för framtiden att inte fortsätta uppåt, nåt som vi kanske alla bör tänka på då & då :)

• Anonym (förvirrad)

det är just det där med vart man mäter midjan jag också funderat över. Jag mätte över naveln då jag är som störst där...

Jag var inne på en sida där jag skrev in längd o vikt o fick då bmi precis som du skrev det. men på samma sida kunde man även skriva i midjemått mm o få ut nå annat resultat....de hade nån fornmel de räknade efter o då visade det sig att jag var överviktig...antagligen pga mitt midjemått.

Jag har sedan ca 2 månader tillbaka dragit ner på kolhydrater o slutat m godis o börjat röra på mig mer o mer... och gått ner 3 kg ca....men på magmåttet händer ingenting! *frustrerad*

• Sara 120707

Det förklarar nog varför jag blev lite förvirrad när jag läste dina mått, att du var mycket större över midjan än brösten tyckte jag lät konstigt. Midjan mäter du där du är smalast, oftast en 3-4 cm ovanför naveln.

• passionsblomman

Uj! Klart du blir rädd om du mäter över naveln! Där är inte midjan. Midjan är där man så att säga går inåt som sagt redan var. Du är inte överviktig! Njut sommaren! Solig

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • LillaC

Fast när det gäller att mäta för att se om man har ohälsosamt midjemått har jag för mig att man ska mäta mitt emellan höftbenen och nedersta revbenen. För mig blir det ca 2 cm ovanför naveln. Själv är jag som smalast strax ovanför nedersta revbenet och där ligger ju knappast bukfettet . Sen tycker inte jag att man ska stirra sig blind på siffror, känner du dig inte överviktig är du förmodligen inte det. Det viktiga är ju att man äter någorlunda sunt, rör på sig i lagom mängd och mår bra.

• Anonym (förvirrad)

alla säger så olika om vart man mäter midjemåttet...när man söker på det på internet så står det överallt att man ska mäta över naveln där man är som störst....

om jag mäter midjan högre upp så är det en helt annan historia :)

• Sara 120707

"Strictly, the waist circumference is measured at a level midway between the lowest rib and the iliac crest.[1]

Practically, however, the waist is usually measured at the smallest circumference of the natural waist, usually just above the belly button.[2]

In case the waist is convex rather than concave, such as is the case in pregnancy and obesity, the waist may be measured at a vertical level 1 inch above the navel.[3]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Waist

• lundabrud

Du verkar inte överviktig med din längd och vikt, jag hoppas verkligen att du inte fått massa hjärnspöken som får dig att må dåligt över din kropp när du hittills verkar ha mått bra. Fortsätt att må bra med din kropp och träna och ät normalt. Vill man så kan Internet övertyga en om vad som helst, så lyssna på din magkänsla och inte på siffrorna. 

• MariaBlivandeBrud

Du har ju gått ner 3 kilo! Jag har också gått ner 4,5 kg under vintern och våren men mitt mått över midjan är nästan detsamma. Däremot har min "naturliga midja" sjunkit en bit vilket ger ett slankare intryck. Det kanske är så för dig med? Det mesta av min "övervikt" hamnar på min mage.

• Anonym (förvirrad)

Jo jag tycker att jag ser liiite skillnad iaf men magen är ändå stor...det känns som det mesta jag äter hamnar just där! Dock kan det varoiera väldigt från dag till dag hur min mage ser ut...ibland kan jag tycka att den är rätt platt på morfonen för att sedan direkt efter frukost bli så där stor igen. Förstår inte varför???

Jag kan ju förstå att magen är smalast på morgonen för att sedan vara lite större på kvällen...men så fort jag äter eller dricker så "svullnar" den upp...:(

Svar på tråden Är jag överviktig med mina mått?!