Anonym (förvirrad) skrev 2012-06-20 22:47:25 följande:
Jo jag tycker att jag ser liiite skillnad iaf men magen är ändå stor...det känns som det mesta jag äter hamnar just där! Dock kan det varoiera väldigt från dag till dag hur min mage ser ut...ibland kan jag tycka att den är rätt platt på morfonen för att sedan direkt efter frukost bli så där stor igen. Förstår inte varför???
Jag kan ju förstå att magen är smalast på morgonen för att sedan vara lite större på kvällen...men så fort jag äter eller dricker så "svullnar" den upp...:(
Det här är jättevanligt! Problem med svullen, irriterad eller orolig mage är mycket vanligare än man tror. Tyvärr pratar man inte så ofta med folk om just mag-/tarmfunktionerna, så man får ju sällan så bra tips heller.
Magen visar väldigt mycket av hur man mår på många olika sätt. Stress, rädsla, immunförsar, matsmältning-det är faktiskt så att magen är något av kroppens centrum. Funkar inte allt där, så blir det tjall på linjen.
Uppsvälldhet kan bero på mycket, alltifrån överkänslighet mot gluten, mjölk etc, till förstoppning, gasbildning av orsaker som fr mycket eller för lite fibrer, för lite vatten etc etc.
Jag har haft ett riktigt helvete med min egen mage båda med magkatarrer, uppsvälldhet, gaser och förstoppning/diarrér. det förstör mycket mer av ens vardag än man kan tro.
Nu låter det ju inte som att du lider av allt det där, men jag vill ändå tipsa dig om att försöka uppmärksamma just magen lite extra närmsta tiden. Hur ofta går du på toa för nr 2, blir du gasig eller "bara" svullen osv.
Själv köpte jag för mindre än en månad sedan
Probi Mage på apoteket. Det är kapslar med mjälksyrebakterier som genomgått rejäl forskning och tagits fram för just balansen i magen. Jag var skeptisk, men jag måste säga att jag är helt häpen över resultatet! Jag upplever en skillnad som natt och dag och jag kan försäkra dig om att mina mått runt just buken har minskat drastiskt. Överhuvudtaget mår jag förvånansvärt mycket bättre på en massa vis. Det kan ju vara värt att prova!
Förutom det, har jag börjat göra den övning som kallas "plankan" på kvällarna. Den är till för att stärka upp den "inre korsetten" och det har också gjort skillnad, både på formen på magen och på min hållning.
Jag hejjar på dig och peppar: ge inte upp! Resultaten kommer! Ha tålamod!