• Anonym (förvirrad)

Är jag överviktig med mina mått?!

Jag har alltid varit smal men vet med mig att jag de senaste 5 åren gått upp i vikt succesivt... det har liksom smygit sig på. Har vägt mig och mätt mått och kollade runt på internet för att se vad som är "normalt".... och jag vet att man ska ta det man läser med en nypa salt men jag vart ändå chockad när det stod att jag var överviktig o låg i riskzonen för fetmarelaterade sjukdomar!!! :/

Jag är 172 cm lång o väger 72 kg.
    Midjemått (mätt över naveln) 92 cm
    Rumpa: 106 cm
    Lår:63 cm
    Bröst: 88 cm

Jag undrar om jag har en så pass felaktig bild av mig själv.... att jag inte längre klassas som smal förstår jag men jag trodde inte att jag var överviktig heller...
    Hur ser era mått ut ni som är i ungefär samma längd som mig??

Vore väldigt tacksam om ni ville dela med er!!!!

• Svar på tråden Är jag överviktig med mina mått?!
  • TheD

Det enda jag har hört och läst är att man mäter i midjan där man är som smalast, där det går in dvs för det är ju själva midjan.

Sen stuss är ju där man är störst....

• BlåAugustibröllop

Vill du ha ett ännu mer "korrekt" åsikt och förmodligen en självförtroende-boost (för det låter inte som att du har något att vara orolig över - nej, du är inte smal, men du är inte överviktig - du är normal Glad)så kan du ju lägga en bild på dig. Du kan ju ha lite mer åtsittande byxor och ett linne - det brukar visa kroppen ganska bra, sen kan du ju klippa vid halsen om du inte vill ha med ansiktet.

• passionsblomman
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-06-20 22:47:25 följande:
    Jo jag tycker att jag ser liiite skillnad iaf men magen är ändå stor...det känns som det mesta jag äter hamnar just där! Dock kan det varoiera väldigt från dag till dag hur min mage ser ut...ibland kan jag tycka att den är rätt platt på morfonen för att sedan direkt efter frukost bli så där stor igen. Förstår inte varför???

Jag kan ju förstå att magen är smalast på morgonen för att sedan vara lite större på kvällen...men så fort jag äter eller dricker så "svullnar" den upp...:(
    Det här är jättevanligt! Problem med svullen, irriterad eller orolig mage är mycket vanligare än man tror. Tyvärr pratar man inte så ofta med folk om just mag-/tarmfunktionerna, så man får ju sällan så bra tips heller.

Magen visar väldigt mycket av hur man mår på många olika sätt. Stress, rädsla, immunförsar, matsmältning-det är faktiskt så att magen är något av kroppens centrum. Funkar inte allt där, så blir det tjall på linjen.

Uppsvälldhet kan bero på mycket, alltifrån överkänslighet mot gluten, mjölk etc, till förstoppning, gasbildning av orsaker som fr mycket eller för lite fibrer, för lite vatten etc etc.

Jag har haft ett riktigt helvete med min egen mage båda med magkatarrer, uppsvälldhet, gaser och förstoppning/diarrér. det förstör mycket mer av ens vardag än man kan tro.

Nu låter det ju inte som att du lider av allt det där, men jag vill ändå tipsa dig om att försöka uppmärksamma just magen lite extra närmsta tiden. Hur ofta går du på toa för nr 2, blir du gasig eller "bara" svullen osv. 
    Själv köpte jag för mindre än en månad sedan Probi Mage på apoteket. Det är kapslar med mjälksyrebakterier som genomgått rejäl forskning och tagits fram för just balansen i magen. Jag var skeptisk, men jag måste säga att jag är helt häpen över resultatet! Jag upplever en skillnad som natt och dag och jag kan försäkra dig om att mina mått runt just buken har minskat drastiskt.   Överhuvudtaget mår jag förvånansvärt mycket bättre på en massa vis. Det kan ju vara värt att prova!

Förutom det, har jag börjat göra den övning som kallas "plankan" på kvällarna. Den är till för att stärka upp den "inre korsetten" och det har också gjort skillnad, både på formen på magen och på min hållning.

Jag hejjar på dig och peppar: ge inte upp! Resultaten kommer! Ha tålamod!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • ElinFalk85

äh trams, du är säkert jättefin! mkt smalare än mig! =).

• Anonym (förvirrad)
    passionsblomman skrev 2012-06-21 10:30:50 följande:
    Det här är jättevanligt! Problem med svullen, irriterad eller orolig mage är mycket vanligare än man tror. Tyvärr pratar man inte så ofta med folk om just mag-/tarmfunktionerna, så man får ju sällan så bra tips heller.

Magen visar väldigt mycket av hur man mår på många olika sätt. Stress, rädsla, immunförsar, matsmältning-det är faktiskt så att magen är något av kroppens centrum. Funkar inte allt där, så blir det tjall på linjen.

Uppsvälldhet kan bero på mycket, alltifrån överkänslighet mot gluten, mjölk etc, till förstoppning, gasbildning av orsaker som fr mycket eller för lite fibrer, för lite vatten etc etc.

Jag har haft ett riktigt helvete med min egen mage båda med magkatarrer, uppsvälldhet, gaser och förstoppning/diarrér. det förstör mycket mer av ens vardag än man kan tro.

Nu låter det ju inte som att du lider av allt det där, men jag vill ändå tipsa dig om att försöka uppmärksamma just magen lite extra närmsta tiden. Hur ofta går du på toa för nr 2, blir du gasig eller "bara" svullen osv. 
    Själv köpte jag för mindre än en månad sedan Probi Mage på apoteket. Det är kapslar med mjälksyrebakterier som genomgått rejäl forskning och tagits fram för just balansen i magen. Jag var skeptisk, men jag måste säga att jag är helt häpen över resultatet! Jag upplever en skillnad som natt och dag och jag kan försäkra dig om att mina mått runt just buken har minskat drastiskt.   Överhuvudtaget mår jag förvånansvärt mycket bättre på en massa vis. Det kan ju vara värt att prova!

Förutom det, har jag börjat göra den övning som kallas "plankan" på kvällarna. Den är till för att stärka upp den "inre korsetten" och det har också gjort skillnad, både på formen på magen och på min hållning.

Jag hejjar på dig och peppar: ge inte upp! Resultaten kommer! Ha tålamod!
    Jag har problem med magen... har testat probi mage men jag åt bara en burk o tyckte inte att den hjälpte. Men man kanske behöver ge den längre tid. Hur lång tid tog det för dig innan du märkte en skillnad??

Jag håller även på att utveckla en sköldkörtelsjukdom, då jag har för låg ämnesomsättning. proverna jag tagit visar inet att värdena är tillräckligt låga ännu för att börja äta medicin...men jag kommer behöva börja äta levaxin dagligen inom en snar framtid.
    Har ett arbete som är väldigt stressigt (jobbar på förskola m småbarn- stora grupper o låg personaltäthet) och är ganska känslig för stress....

Jag vet bara inte riktigt hur jag ska få bukt på min mage... jag har testat för gluten o laktos o jag var inet känslig mot det alls. Jag dricker bra med vatten o tycker jag äter bra o varierad kost...
    Blir så frustrerad över min mage, som känns uppsvälld till o från...man känner sig "olustig" då! :(
  • Anonym (förvirrad)

Tack så mycket för alla era inlägg... betyder mycket för mig att ni delar med er och att ni ger råd/tips m.m.
    Ska fundera på att lägga in en bild...känns lite läskigt bara :)

• passionsblomman

Ooo stackars dig! Rynkar på näsan
    USCH! Jag har själv ganska nyligenblivit frisk ifrån en sköldkörtelinflammation. Infölammation innebär att körteln störs ut och under tiden den är inflammerad kan värden gå både upp och ner, så jag vet hur man mår både när det liggeer förhögt och när det sjunkit för lågt.

Visst vet du att du måste ha tålamod me det här med vikten under tiden du ligger lågt?

När det gäller uppsvälldheten måste du se till att du får det utrett! Det kan ju vara allt från IBS till intolerans, eller att du inte dricker tillräckligt etc etc.
    Jag upplevde Probi Mage som rena lättnaden-bokstavligt talat! Det räckte med en vecka för att jag skulle känna skillnad. men om man har obalans, kan det ju behövas mer tid. jag tror i varje fall att det är bra som en kombination av andra goda vanor.

*Se om bakteriefloran (Probi Mage  och bra yoghurtar tex)

*Dricka tillräckligt-i synnerhet om du äter mkt fibrer

*Undvika socker och andra gasbildande livsmedel (lök, kål, paprika...)

*Lin-och loppfrön blandat för att ta i gröten, på filen el likn

*Promenader!!! Det sätter verkligen bättre fart och hjälper tarmarna att röra sig som de ska.

Sedan finns ju det där Silica, har du testat det?

Jag har när min mage krånglat, helt fått bortse från både måttband, skärp och våg, för det går inte att få rätt siffror någonstans om man inte har fungerande magerksamhet. Då har jag helt enkelt fått rör a mig och äta vettigt och tro på att det faktiskt gör nytta.

• Anonym (förvirrad)

Jag tycker inte att jag fått så mkt info alls av läkaren om vad det innebär...jag har mest fått söka på det själv. Men jag har tagit prover en gång sen det först nämdes o då var mina värden inet tillräckligt låga för att sätta in medecin. Läkaren menade på att om jag började äta medicinen för tidigt innan sjukdomen var fullt utvecklad så kunde jag få andra problem som hjärtklappning o svettningar etc. Jag ska ta ytterligare prover nästa vecka då det gått 3 månader sen sist....så  får vi se vad de proverna visar!

Jag hoppas på ett sätt att genom att börja äta levaxin så kanske jag kan få bukt med vikten, orkeslösheten m.m. När jag inet är så fruktansvärt trött så borde jag ha mer energi att träna mer än vad jag gör idag....och medicinen kanske även gör att ämnesomsättningen kommer igång så att vikten minskar något. Eller så är det bara önsketänkande!?

Jag tror iaf att jag ska ge probi mage en chans till...om du tycker att de var så bra så vill jag testa o se igen :)

silica har jag inte testat, vad är det för nå??

• Anonym (kurvig)

Jag har fått resultat överviktig när jag gjort bmi-test, då har jag dessa mått:
    midja: 65 cm
    stuss: 95 cm
    lår: 52 cm
    byst: 94 cm

jag känner mig inte heller särskilt överviktig och har inte så jättemycket kroppsfett, däremot har jag rejäla muskler. Blir mkt förvirrad och väljer att lyssna på mig själv och måttbandet och strunta i tester.

• Anonym

Om du håller på att utveckla problem med sköldkörteln tycker jag inte du ska fundera på hurvida du är överviktig eller inte. Däremot tycker jag du ska vara uppmärksam på viktökningen, du behöver ju inte gynna den genom att äta fel.

Det absolut bästa tipset jag kan ge är att läsa på och förstå vad som är nyttigt vs onyttigt, lära dig hitta dolda fällor som t ex bönor och annat som man naivt tror man kan äta hur mycket som helst av. Läs på så mycket du kan, på olika sidor så som GI, LCHF, medelhavskost - ingen diet är bättre än den andra, det bästa är att förstå vad som gör respektive diet bra. Kunskap kommer ge dig massor av knep på ökad energi och smart mat.

Vad gäller svullen mage. Många är känsliga, men inte intoleranta, mot gluten, och laktos. Smakar jag en bit bröd så växer magen ibland upp till 8-10 cm - och jag är inte intolerant. 

Prova dig fram - testa några veckor utan gluten, se vad som händer. Testa sen några veckor utan laktos. Blir magen bättre så ser du ju vad det är du inte ska äta. (men se till att testa 100% i 3-4 veckor - gör inga halvhjärtade försök med t ex mjöl i sås osv)

• dazzlinganddating

Vad jag har läst så brukar man säga att kvinnor inte ska ha ett midjemått större än 80 cm, då har man tydligen större risk för vissa sjukdomar. Sedan kan ju ett större midjemått bero på andra saker än fett så klart, men runt 90 och uppåt låter lite risky om du förstår vad jag menar om man litar på de anvisningarna :)

• passionsblomman
    dazzlinganddating skrev 2012-06-22 10:43:54 följande:
    Vad jag har läst så brukar man säga att kvinnor inte ska ha ett midjemått större än 80 cm, då har man tydligen större risk för vissa sjukdomar. Sedan kan ju ett större midjemått bero på andra saker än fett så klart, men runt 90 och uppåt låter lite risky om du förstår vad jag menar om man litar på de anvisningarna :)
    Fast 88 cm är måttet. Inte 80. Det är åtminstone det mått sjukvården talar om.

http://www.sumit.se/halsometern/BMI.htm

Lägg också märke till att det är riktlinjer, inga absoluta tal-precis som sägs i ett av inläggen ovan, så kan man må och se hur "normal" ut som helst även på högre BMI.

Det finns också ett annat mått, nämligen YMCA
    På den här sidan kan man kolla både sitt BMI och fettprocenten enligt YMCA

http://www.markazits.com/diet/bmi.php

Inget av det ska man ju stirra sig blind på, men däremot kan det ju ge en fingervisning om läget eller vartåt det barkar.
    Det jag själv tycker är bra med BMI, är att man har rätt många kilon att röra sig mellan på själva "normal"delen.

Och TS-självklart kommer både vikt och ork att påverkas av att din sköldkörtel kommer i balans! Det är inte önsketänkande! Jag tycker inte du ska nöja dig med att vänta i tre månader, utan gå och få värdena tagna igen nästa vecka. Man får ligga på rätt bra i vården för att få veta saker, tyvärr. Det är som att de ofta glömmer att själva patienten faktiskt inte kan grejorna de snackar om.

Jag tycker heller inte att du ska börja testa hejvilt vare sig med dieter eller att ta bort saker. Var istället uppmärksam på vad du äter redan som det är, och notera både hur magen känns, antal toalett besök osv. Då får du ett påtagligt underlag för nuläget, och kan kanske komma på vissa saker själv. Vanligt är ju att man blir svullen och bullrig av för mkt socker, vitt mjöl osv, men man kan faktiskt ha en rad andra problem. Skriv lite dagbok, så du har något att redovisa hos läkaren.

Ge inte upp din motion och sunda tänk nu, utan häng i!
  • passionsblomman

Det här är Silica gel:
    http://www.vitapost.se/sv/artiklar/original-silicea-kiselgel-200-ml.html
    jag har inte testat den, men funderat på det.

Förresten så påverkas även magen av sköldkörteln och ämnesomsättningen. Hela ens kropp bliir "trött och långsam" när man ligger lågt-så du har antagligen för långsamma tarmrörelser som det är nu. Desto större anledning att promenera! Sitter du still blir det värre. Notera även sådant när du för lite dagbok!

Sedan finns det ju -som med allt annat-en hel djungel av prearat och kurer. man kan ju inte testa allt och ffa inte samtidigt.

Själv har jag tänkt pröva detta:

http://www.vitapost.se/sv/artiklar/mage-tarm/intestinal-cleansing-formula-100-tabletter.html

Efter tips ur en artikel av en som haft långvariga problem.http://www.rubenshalsa.se/tjockt.htm  Nu tycker jag väl iofs att man kanske kan ta en del av det han skriver med några nypor salt, men grundtanken, att det är väldigt viktigt för helhetshälsan, hur magen mår, håller jag med om! Jag har haft en krånglig mage så länge att en sådan där reningskur säkert skulle vara bra. Jag inbillar mig att det kan vara bra att liksom "rensa ur och börja om" om du förstår hur jag menar.

• Anonym (förvirrad)
    passionsblomman
    Tack så jättemycket för alla dina goda tips o idéer! Jag ska ta tag i att ta nya prover nu i veckan...så får vi se vad de visar först o främst. Sen ska jag även hålla i träningen som jag kommit igång med...promenader/lätt jogging o lite styrketräning.
    Ska även ta o köpa probi mage igen o ge det en ärlig chans... jag hoppas på att få nå ordning på det här nångång!!

Tack igen!!
  • Anonym (förvirrad)

Nu är det länge sen jag skrev i den här tråden... men ville bara skriva att trots att jag fortfarande är under utredning för sköldkörteln så har jag ändå lyckats gå ner lite i vikt o minskat mina mått. detta enbart med att röra på mig lite mera och så har jag dragit ner på kolhydrater o slutat i stort sett helt med godis (vissa återfall men ändå :) )

Nu väger jag 65.5 kg till mina 172 cm

Midjemått (mätt över naveln)                                 87 cm
    Den faktiska midjan (där jag är som smalast) 75 cm
    Rumpa:                                                                     101 cm
    Bröst:                                                                          84 cm

• SandraElisabet
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-02-07 13:31:27 följande:
    Nu är det länge sen jag skrev i den här tråden... men ville bara skriva att trots att jag fortfarande är under utredning för sköldkörteln så har jag ändå lyckats gå ner lite i vikt o minskat mina mått. detta enbart med att röra på mig lite mera och så har jag dragit ner på kolhydrater o slutat i stort sett helt med godis (vissa återfall men ändå :) )

Nu väger jag 65.5 kg till mina 172 cm

Midjemått (mätt över naveln)                                 87 cm
    Den faktiska midjan (där jag är som smalast) 75 cm
    Rumpa:                                                                      101 cm
    Bröst:                                                                          84 cm
    Vad roligt att det går bra för dig! Glad

Måste bara säga att jag som syr och håller på med mått-tagningar etc ALLTID tar midjemåttet där du är som smalast.
    Allt annat är fel!!

Naveln har inget med regelrätt mått-tagning att göra. Däremot kan du kontrollera dina höftmått om du vill. Dessa mått skall tas över höftkammen.

Det är de 75 cm du skall fokusera på. Dina mått ser bra ut. Flört
  • Tooie

midjemåttet mäter man lite ovanför naveln... det gör de på itrim i alla fall på mig och man får ju hoppas att de vet hur man gör... :)

• Anonym (Momo)

jag är lite längre 178 men har ett mindjemått på 61 och höfterna/rumpan 80. men då är jag underviktig.

• Anonym (förvirrad)

Jag känner mig inte lika stor längre iaf även fast jag fortfarande vill bli av m ca 5 kg. men jag har ingen brådska så o visst vikten är inte det viktigaste. jag vill mest bli av med lite till speciellt kring magen...för där är man allt annat än fast ;)

Just det där med vart man mäter midjemåttet är väldigt omdiskuretat. och själva midjemåttet mäter man säkert där man är som smalast. men om man är ute efter att se ifall måttet är under det rekommenderade måttet så att man inte är i nån riskzon då borde man väl rimligtvis mäta sig där man är som störst o har mest fett för att få så korrekt mått som möjligt...eller tänker jag fel?

eftersom måttet är 88 cm för kvinnor så ligger jag ju under det oavsett vart man mäter så det känns ju bra iaf :)

• SandraElisabet
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-02-07 21:24:24 följande:
    Jag känner mig inte lika stor längre iaf även fast jag fortfarande vill bli av m ca 5 kg. men jag har ingen brådska så o visst vikten är inte det viktigaste. jag vill mest bli av med lite till speciellt kring magen...för där är man allt annat än fast ;)

Just det där med vart man mäter midjemåttet är väldigt omdiskuretat. och själva midjemåttet mäter man säkert där man är som smalast. men om man är ute efter att se ifall måttet är under det rekommenderade måttet så att man inte är i nån riskzon då borde man väl rimligtvis mäta sig där man är som störst o har mest fett för att få så korrekt mått som möjligt...eller tänker jag fel?

eftersom måttet är 88 cm för kvinnor så ligger jag ju under det oavsett vart man mäter så det känns ju bra iaf :)
    Jag tror att det framtagna måttet på 88 cm gäller just midjan för det har med bukfettet att göra.
    En "bilring" längre ner under eller vid naveln är inte lika farligt som bukfettet mitt på magen eller vid den naturliga midjan. Har inte 100% koll på varför, men jag tror att bukfett påverkar kolestorol och hjärtat samt fettet kring hjärtvävnaden mer vilket orsakar proppar och andra obehagliga åkommor. Men en läkare eller sjuksköterska har nog bättre koll på detta. :)

En midja heter just en "midja" för att termen antyder en avsmalning. Jag utgår från att när "experter" tagit fram dessa 88 cm som milstolpe så var det just din naturliga midja (där du är som smalast) de hade i åtanke. Det är därför midjan är ett så bra mått; för du kan alltid hitta en persons smalaste område.
Svar på tråden Är jag överviktig med mina mått?!