• Anonym

Vet inte om vi kommer ha råd:(

Jag och min sambo har planerat att gifta oss nästa sommar. Vi gjorde en budget i vintras och skulle börja spara. Vi skulle inte ha något stort jättepåkostat bröllop, men inget budgetbröllop precis heller. Vi skulle hyra en villa, ordna egen catering för hyfsat pris, köpa alkohol i Tyskland och ha fri bar..fin klänning, kyrka och hela baletten.. Nu har vi fortfarande inte lyckats spara något och min sambo är inte jättebra på att hålla i pengar..(inget jätteallvarligt men han ser inte problemet i att ett par hundralappar försvinner till olika saker för "det är ju så lite".) Jag börjar känna att vi inte kommer ha råd. Jag vill otroligt gärna gifta mig men jag ser inte hur det ska gå. Det viktigaste är ju att vi blir gifta men jag vill inte behöva kompromissa för mycket, jag vet att jag skulle ångra mig och jag gifter ju bara mig en gång. Började kolla på utomhusbröllop men det blir ju dyrt med partytält och allt som ska fixas (och all kostnader man inte kommer undan) och jag vill inte vara så beroende av vädret... Jag vet inte alls hur jag ska tänka, har fastnat lite i en negativ spiral känner jag..Jag kan inte vara sådär optimistisk och tänka att det såklart löser sig =/

• Svar på tråden Vet inte om vi kommer ha råd:(
  • wiii

Lokal kan man ju få väldigt billigt om man kan tänka sig en bygdegård. Mat behöver inte kosta mycket om man gör själv, men det beror ju lite på vad man vill ha för mat också.
    En riktig och fin bröllopsklänning behöver inte heller kosta så mycket, många beställer från Kina, men jag köpte min i butik på rea och fick då betala 2500. Ett tips är att kolla i höst när dom ska rensa ut årets kollektion till förmån för dom nya.
    Alkohol drar dock snabbt iväg om man ska bjuda på allting, framför allt för att det är så svårt att beräkna hur mycket som går åt så att man för säkerhets skull köper på tok för mycket. En lösning på det är att köpa på systemet, för då får man lämna tillbaka det som blivit över. Kostar mer att köpa, men å andra sidan står man inte där med massor av alkohol kvar efter festen, vilket ju också kostar.

• aniara

Räkna på hur mycket pengar ni behöver, om ni inte redan gjort det. Gör en riktig budget. Lägg sen på ca 10 % så hamnar ni mer rätt (de flesta går över sin budget). Räkna på hur mycket ni behöver spara per månad (samma summa varje månad, tro inte att "nästa månad har vi inte lika mycket räkningar, då kan vi spara mer") och se om det är rimligt. Därefter sätter ni undan så mycket varje månad direkt när lönen kommer, innan ni hinner göra annat med pengarna. Sätt in de pengarna på ett konto som båda har tillgång till och kan kolla saldot så att inte den ena lånar av pengarna för att betala annat. Ni kan spara *pepp*

• Cicci90

Jag tycker att du ska prata igenom allt med din kille igen.
    Se efter så att ni faktiskt är inne i samma tankebanor kring bröllopet (om ni inte redan gjort det) och se över hur ni ska lösa problemet.
    Sen kanske ni kan hitta billigare alternativ utan att det blir ett budgetbröllop..

Vi lagar vår egen mat. Har varit på flertalet bröllop där paret (tillsammans med föräldrar och vänner) lagat maten dagen innan och sedan har den värmts upp/serverats kall. Vi räknar med max 5 000 - 7 000 kr till ca 70 personer.
    Där sparar man många många tusenlappar.

Istället för att hyra in serveringspersonal kan man be bekanta ställa upp och "bara" ge dem en gåva som tack för hjälpen. Ofta tycker de som hjälper till i köket att det är jätteroligt att få hjälpa till och de hinner ofta se lite av underhållningen också.

Leta efter en billig festlokal. Kanske har kyrkan ett församlingshem man kan hyra? Kanske blir dumt med alkoholen bara.. Vi hyr en bygdegård och betalar 1500 för fredag - söndag. Lokalen är lite tråkig men den tänker vi piffa upp med bla fiberduk! på stolarna och vissa väggpartier.

Det där med fri bar är ju en väldigt trevlig grej. Men varför inte kompromissa lite? Dela ut drinkbiljetter till gästerna, kanske två eller tre per person och resten får de själva betala för..

En fin klänning kan man få billigt.
    Man kan gå till butikerna när de har rea, leta på blocket, beställa kinaklänning osv.
    När jag var och provade klänning hade jag bestämt att den fick kosta max 10 000 kr. Hittade en för 2 700 kr och den är jättefin enligt mig och den känns helt rätt. De flesta jag provade låg faktiskt i den prisklassen. Jag blev uppriktigt förvånad. Men det är klart, är det något speciellt, lite finare, märke man är ute efter så blir det kanske svårare.

Jaja, nu känner jag ju inte dig och din kille så jag vet ju inte alls hur ni tänker.
    Men det här är några av mina tankar iaf. De kanske kan sätta fart på nya tankebanor hos dig om inte annat?
    Det finns trådar om "budget bröllop" här på forumet. Även om ni inte vill ha det så så skadar det inte att ta sig en titt och få lite idéer.

Lycka till iaf!

• Cicci90

Jag tog visst så lång tid på mig att svara att wiii hann före med ungefär samma tips.. ;)

• nagu

Kolla in Ebay! Jag har köpt flertalet av saker där och sparat massa tusenlappar.
    Dessutom har jag fått tag i saker som i princip inte finns i Sverige!

Exempel är min slöja, kostar 1 995:- där jag tittade på den här i Stockholm.
    Jag gav 300 kronor inkl. frakt på ebay

Mina skor samma sak gav 315:- inkl. frakt. Hade jag hittat liknande här hemma hade jag säkert fått betala 1000-1500:-

Det finns en tråd här på BT som bara handlar om Ebay. Gå in där och få inspiration.  

• Förlovad2012

Ett sätt för dig att få din sambo att vakna upp ur "det kostar så lite" ät att ha gjort en sammanställning på hur mycket det har blivit totalt och vad pengarna hade kunnat bekosta till bröllopet annars.

• Anonym

Tror att det är viktigt att hitta en bra balans mellan vad man verkligen vill och vad man har råd med.

Vi ville verkligen gifta oss så vi bokade stadshuset och tänkte lägga pengar på resa och renovera lägenheten. Ingen av oss vill ha ett stort bröllop, men sen så tyckte båda att det skulle bli för litet (endast 15 personer får vara med) och går på 5 min. Vi tänkte om och valde ett halvstort bröllop med hemmafest på kvällen. (Renoveringen får vänta ett tag...)

Börja med att prata igenom hur vi vill ha det. Räkna sedan på det (ja när man summerar blir det mycket mer än vad man tänkt sig) och fundera sedan ett varv till: vad är viktigt på bröllopet, vill vi heldre vänta ett år och spara mer osv.

När båda är med på det och inser hur mycket ni ska spara så tror jag det blir lättare och spara - och som någon sa ovan, lägg undan pengar direkt. Jag kan rekommendera att öppna sparkonto på riksgälden. De har 3% ränta, ni har autospar. Något som jag tycker är bra att man inte kan logga in och kolla på pengarna ( i alla fall inte tidigare) och det tar tre bankdagar att få ut pengarna. Går alltså inte att "låna" från sig själv!

Svar på tråden Vet inte om vi kommer ha råd:(