Inlägg från: kickanw |Visa alla inlägg
  • kickanw

Fotointresserade

Wow vilket ljus i andra bilden, Aviman! Otroligt vackert fotat.

Får man lägga in foton här även om man jobbar med foto, eller ses det som reklam då?

• kickanw

Då kör jag en salig blandning nu! Ett försök att visa att det är variationen som gör det roligt att fota!
    Vissa av fotona har min logga på sig, eftersom de laddats upp på min Facebooksida. Hoppas att de inte stör för mycket!

Ett porträtt som jag tog en iskall dag i vintras!

Och lite kärlek som jag tog samtidigt... :)

Lite panorama över Barcelona.

Förra årets kycklingar hos mina föräldrar, som jag passade på att fota med lite påsktema.

Och så måste man väl ha med ett bröllopsfoto också!

• kickanw
    Chicita skrev 2012-06-24 21:20:31 följande:
    Jag hoppas att ni har ok från brudparet ni fotograferat att lägga upp bilder på dom.
    Om det är bild på er som brudpar så har ju inte ni tagit bilden själva antar jag, och då faller dom ju bort ur tråden ändå egentligen eftersom jag ville se bilder som ni själva har tagit Flört 
    Rent juridiskt så har man som fotograf rätt att göra näst intill vad som helst med de foton man själv tagit, om man inte sålt alla rättigheter till bilderna eller avtalat något särskilt med kunden.
    Däremot är det ju alltid trevligt att fråga om lov när man använder foton på personer och som fotograf vill man ju inte gärna uppröra sina kunder, så åtminstone jag har med det i mitt avtal där brudparet får säga vad de tycker är okej att jag använder fotona till! :)
  • kickanw
    Chicita skrev 2012-06-24 22:30:22 följande:
    Nu ska ju inte det här bli någon slags diskussionstråd men det du skriver stämmer inte.
    Läs på denna länk - Där står det mesta om publicering på internet!
    "Publicering av till exempel namn och foton på personer på bloggar och sociala medier är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker personen. Att "hänga ut" och skandalisera en privatperson är ett typexempel på vad som normalt sett är kränkande."
    Däremot håller jag som sagt helt med om att det hör till god ton att be om tillåtelse först, och det är därför jag har med det i mitt avtal trots att det inte behövs juridiskt - Vare sig jag är proffsfotograf eller privatperson! :)
Svar på tråden Fotointresserade