Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Fotointresserade

kickanw skrev 2012-06-21 18:33:58 följande:
    Får man lägga in foton här även om man jobbar med foto, eller ses det som reklam då?
    För mig spelar det ingen roll om du är proffs eller inte. Men jag ser ju förstås helst dom där "fritidsbilderna" från dig då och inte "proffsbilder / yrkesbilder" Flört
  • Chicita

Annars då...
    Jättekul att så många delat med sig av sina fina bilder Skrattande 

Ni som lägger upp brudpar.
    Jag hoppas att ni har ok från brudparet ni fotograferat att lägga upp bilder på dom.
    Om det är bild på er som brudpar så har ju inte ni tagit bilden själva antar jag, och då faller dom ju bort ur tråden ändå egentligen eftersom jag ville se bilder som ni själva har tagit Flört 

• Chicita
    kickanw skrev 2012-06-24 21:50:21 följande:
    Rent juridiskt så har man som fotograf rätt att göra näst intill vad som helst med de foton man själv tagit, om man inte sålt alla rättigheter till bilderna eller avtalat något särskilt med kunden.
    Däremot är det ju alltid trevligt att fråga om lov när man använder foton på personer och som fotograf vill man ju inte gärna uppröra sina kunder, så åtminstone jag har med det i mitt avtal där brudparet får säga vad de tycker är okej att jag använder fotona till! :)
    Men nu är ju inte alla här i tråden proffs med skrivna avtal. Flört
    Och om jag tar kort på mina bekanta så har jag inte rätt att publicera de bilderna hur som helst egentligen. I alla fall inte om dom inte är helt ok med det. Om dom inte ändrat lagen så får man inte publicera bilder på andra, utan uttryckligt godkännande, om det inte är en bild där man ändå inte kan känna igen personen utan problem. (hmm dubbla negativ... Men alltså - om man inte lätt kan känna igen personen via bilden så ska det vara ok att publicera. Men om man utan problem kan säga "åh det är ju han / hon" så bör man ha tillstånd. Annars kan personen ha rätt till skadestånd)
    Generellt får man ju lägga upp bilder som är tagna på allmän plats lite hur man vill. Men om det är en porträttbild från ett bröllop eller på en kompis så kanske man ändå bör kolla att det är ok att publicera bilden om man inte vill göra sig osams med personen.

Jag hade skyddad identitet ett tag förut pga att jag levde under hot från en okänd person (någon roade sig med att hota mig, mina djur och mina vänner anonymt. Samt denne person krävde väldigt stora summor pengar för att inte genomföra hoten). Så om jag hade blivit publicerad på nätet av någon som tyckte att dom hade fått en fin bild på mig så hade det kunnat leda till att jag inte levt i dag.
    Efter flera år utan hot så känner jag mig dock trygg igen.
    Men jag får fortfarande ont i magen när någon publicerar en bild på mig som jag själv inte godkänt. 
    Därför är jag lite extra känslig när folk lägger upp porträttbilder på andra personer 
  • Chicita
    kickanw skrev 2012-06-24 22:44:14 följande:
    Nu ska ju inte det här bli någon slags diskussionstråd men det du skriver stämmer inte.
    Läs på denna länk - Där står det mesta om publicering på internet!
    "Publicering av till exempel namn och foton på personer på bloggar och sociala medier är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker personen. Att "hänga ut" och skandalisera en privatperson är ett typexempel på vad som normalt sett är kränkande."
    Däremot håller jag som sagt helt med om att det hör till god ton att be om tillåtelse först, och det är därför jag har med det i mitt avtal trots att det inte behövs juridiskt - Vare sig jag är proffsfotograf eller privatperson! :)
    Citerar mig själv:
    Om dom inte ändrat lagen så får man inte publicera bilder på andra, utan uttryckligt godkännande, om det inte är en bild där man ändå inte kan känna igen personen utan problem." 

Eftersom jag själv varit utsatt för detta så har jag haft full koll på vad lagen säger.
    Men det kan ha ändrats som sagt.
    Jag hade rätt att säga till journalister som bevakade kurser och utbildningar jag gått på eller andra saker där jag deltagit - att dom inte fick publicera bilder på mig över huvud taget. Bland annat var det ett TV-team som skulle göra ett inslag i lokalnyheterna. Men dom kom så sent att jag inte hann prata med dom innan, och dom ställde upp sin kamera så dom hade mig i bild hela första perioden fram till rasten. Och det bildmaterialet fick dom alltså inte använda. Om dom hade haft lagen på sin sida då så hade dom ju använt det ändå, trots att jag inte ville det...
    Termen "sociala medier" fanns inte ens, eller användes i alla fall inte i dagligt tal när jag gick igenom mitt personliga helvete. Så som sagt, lagen kan ha ändrats sen dess eftersom det är ett tag sen.

Hur som helst så uttryckte jag bara min önskan att de som lägger upp bilder på andra personer har tillåtelse till att göra det eftersom jag tycker att det hör till god ton. 
    Att du försvarar rätten att publicera vilka bilder du vill på vilka personer du vill, rent juridiskt, har inget med min önskan att ni ber om lov att göra egentligen så det är inget som behöver diskuteras heller... Flört
  • Chicita
    bridal skrev 2012-06-25 09:49:35 följande:

Skulle gärna vilja veta varför din bild finns hos parantparant i deras klänningsshop...
    Det känns som smygreklam 
  • Chicita

Oj nu är det för avancerat för både mig och min kamera känner jag Oskyldig

Jag pekar kameran, zoomar och knäpper. Det räcker Flört

• Chicita
    vinterfrost skrev 2012-06-29 20:02:54 följande:
    Precis som jag
    Hehe.. bra då har jag någon på min nivå här *hihi*
  • Chicita
    Millan1984 skrev 2012-06-29 20:08:34 följande:
    Vad har ni för kamera och objektiv ?? Själv har jag en Nikon D90, 60-2,8 Macro, 70-300 telezoom, 18-105 kitobjektiv, 35-1,8 porträttobjektiv, SB-600 extern blixt, stativ och ett silver/vitt reflexskärm.
    Jag har en Nikon1 
    Visserligen utbytbart objektiv. Men vi har bara det som följer med som standard vilket räcker gott och väl än så länge.

Som sagt. Peka kameran mot motivet, zooma in och knäpp. Det är så avancerad jag är Flört 
  • Chicita
    Nikkita skrev 2012-06-29 21:05:54 följande:
    Haha samma här Obestämd Skulle gärna vilja kunna (orka) mer, men tiden räcker inte riktigt till att sätta mig in det... 

Tagna på en djurpark i Danmark 
    Jättefina Skrattande
  • Chicita

Jag var ute i förrgår och fotade lite mer i trädgården. Bland annat en lycklig hund som hade fått "kasta bollen" med matte ett bra tag och nu låg mitt i en bollhög och stortrivdes

Svar på tråden Fotointresserade