kickanw skrev 2012-06-24 22:44:14 följande:
Nu ska ju inte det här bli någon slags diskussionstråd men det du skriver stämmer inte.
Läs på
denna länk - Där står det mesta om publicering på internet!
"Publicering av till exempel namn och foton på personer på bloggar och sociala medier är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker personen. Att "hänga ut" och skandalisera en privatperson är ett typexempel på vad som normalt sett är kränkande."
Däremot håller jag som sagt helt med om att det hör till god ton att be om tillåtelse först, och det är därför jag har med det i mitt avtal trots att det inte behövs juridiskt - Vare sig jag är proffsfotograf eller privatperson! :)
Citerar mig själv:
"
Om dom inte ändrat lagen så får man inte publicera bilder på andra, utan uttryckligt godkännande, om det inte är en bild där man ändå inte kan känna igen personen utan problem."
Eftersom jag själv varit utsatt för detta så har jag
haft full koll på vad lagen säger.
Men det kan ha ändrats som sagt.
Jag hade rätt att säga till journalister som bevakade kurser och utbildningar jag gått på eller andra saker där jag deltagit - att dom inte fick publicera bilder på mig över huvud taget. Bland annat var det ett TV-team som skulle göra ett inslag i lokalnyheterna. Men dom kom så sent att jag inte hann prata med dom innan, och dom ställde upp sin kamera så dom hade mig i bild hela första perioden fram till rasten. Och det bildmaterialet fick dom alltså inte använda. Om dom hade haft lagen på sin sida då så hade dom ju använt det ändå, trots att jag inte ville det...
Termen "sociala medier" fanns inte ens, eller användes i alla fall inte i dagligt tal när jag gick igenom mitt personliga helvete. Så som sagt, lagen kan ha ändrats sen dess eftersom det är ett tag sen.
Hur som helst så uttryckte jag bara
min önskan att de som lägger upp bilder på andra personer har tillåtelse till att göra det eftersom jag tycker att det hör till god ton.
Att du försvarar rätten att publicera vilka bilder du vill på vilka personer du vill, rent juridiskt, har inget med min
önskan att ni ber om lov att göra egentligen så det är inget som behöver diskuteras heller...