• Sonysan

Att gifta sig i Italien eller Frankrike?

Hej

Som nyförlovad har jag en dröm om ett sagobröllop men det är som att hitta en nål i en höstack. Vart börjar man liksom?

Jag skulle vilja hyra en gård/hus i Frankrike eller Italien i en vecka eller två. Bjuda in vår släkt och några nära vänner (15-20 inklusive oss och barn) och be dem spendera en vecka med oss där, lite beroende på hur länge de kan stanna. Under tiden ska vigseln ske (vad jag läst mig till behöver man gifta sig hemma borgligt först och sen ha en cermoni på stället man väljer för att det ska funka men det är helt ok) och gästerna ska få uppleva en festvecka med oss. Där vi umgås, gör utflykter och har långa mysiga middagar i värmen.

Vår tanke är att bröllopsgästerna själv betalar sina flygbiljetter medan vi betalar för allt annat. Uppehälle, mat, fest etc.

Istället för att ha en stor fest en kväll för många så vill vi ha en längre fest för några få.

Är det någon som gjort något i den stilen och har tips eller råd så vore jag ytterst tacksam.

/Sonysan

• Svar på tråden Att gifta sig i Italien eller Frankrike?
  • Anneli256

Har inte gift mig utomlands, men det låter oerhört mysigt. Själv blev vi förälskade i Rom när vi var där på bröllopsresa, helt underbar stad helt enkelt.

• lufthamn

Vi ville helst gifta oss i Frankrike men det går inte att vigas där. Det är något juridiskt, enda sättet att gifta sig där är att först göra det borgeligt i Sverige och sen får kyrklig välsignelse av svensk präst i Frankrike. Annars kan man gifta sig på konsulatet/ambassaden i Paris men det är inte det vi var sugna på. Jag tror att samma gäller i Italien, men är inte hundra. Om ni vill ha som en "riktig/kyrklig" vigsel i utlandet kan du kolla på Svenska kyrkans hemsida. Där framgår det var de finns och var man kan vigas.

För oss blir det Mallorca i september!

• sharlii

Det är lättare i Italien än Frankrike. Men om du inte har några problem med att först gifta sig "påriktigt" i Sverige så är ju inte det juridiska något problem.

• Guanaca

Det enklaste är nog borgerlig vigsel hemma först (det behöver ni ju inte berätta för gästerna innan, så för dem blir ert bröllop i Frankrike "det enda" och riktiga) så kan ni få resten precis som ni vill ha det! Mycket enklare om man slipper en massa pappersarbete.

Ta kontakt med Svenska Kyrkan i Frankrike/Italien och hör med dem hur de ställer sig till era planer, tex kan man boka en präst som reser till var man nu befinner sig (dvs där ni hyr hus) eller har de endast egna platser där de utför ceremonin.

Vi ska ha vår välsignelseceremoni på Mallorca (eftersom mannen ej var svensk medborgare vid tiden vi bokade så fick det bli borgerlig vigsel hemma först och sen välsignelseceremonin där).

• Nolwenn

En vännina till mig tog med nära och kära och bodde på ett slott utanför Paris. De gifte sig på svenska ambassaden i Paris och hade sedan hyrt en buss som tog med alla gäster ut till slottet där de hade en fantastisk bröllopsfest. De använde detta företag: 

www.parisbrollop.com/Castle.php

• pulmonate

Hej!
    Vi gifte oss i Italien i somras. Det var inte speciellt komplicerat. På ambassadens hemsida finns all info du behöver:
    www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Rom/Service-till-svenska-medborgare/Vigsel/Vigsel-i-Italien/

Men självklart kan du göra som du skrev, att gifta sig i Sverige först. I Italien kan man inte ha en borgerlig vigsel  var som helst utan det måste vara "kulturmark". Vissa villor, kloster, slott, trädgårdar, har den här bemärkelsen och ordnar bröllop. 

Att hyra en villa i till exempel Toscana eller Marche (det "oupptäckta toscana") är ganska lätt att fixa utomlands. Söker du efter "agriturismi" till exempel kommer en massa upp. Jag tror att det är denna som jag har besökt som är ägt av engelskmän som bott i Sverige, så de pratade bra svenska. 
    www.tripadvisor.it/Hotel_Review-g1405303-d504825-Reviews-Agriturismo_Contrada_Durano-Smerillo_Province_of_Fermo_Marche.html
    Agriturismi är villor som ofta gör sin egen mat, ost, vin, mm. Och brukar inte vara speciellt dyra, speciellt om ni kanske bokar hela.  

Svar på tråden Att gifta sig i Italien eller Frankrike?