• JNJ

Beräkna tårta när man har tre olika?

Istället för en bröllopstårta kommer vi ha tre olika sorter. Jag gissar att det kommer att gå åt lite mer än om vi hade haft bara en sort, men jag tror ju inte att alla tar tre hela bitar. Någon som vet hur jag ska tänka?

• Svar på tråden Beräkna tårta när man har tre olika?
  • Mollee
    JNJ skrev 2012-07-01 22:15:43 följande:
    Istället för en bröllopstårta kommer vi ha tre olika sorter. Jag gissar att det kommer att gå åt lite mer än om vi hade haft bara en sort, men jag tror ju inte att alla tar tre hela bitar. Någon som vet hur jag ska tänka?
    Flera olika sorter gör dock ofta att folk tar av minst två tårtor!

Jag serverade på en fest en gång där det var tårtbuffé, och värden räknat med att gästerna skulle ta en bit var, av den tårta de tyckte såg godast ut. Men så tog nån av två olika, nästa tog av tre, och till sist tog folk glatt en bit av varje tårta! Så vi fick stå och vakta tårtbordet för att det skulle räcka till alla, sen kunde man ta om ifall det fanns kvar.

Det enklaste - om det inte blir för dyrt - är kanske att räkna med att alla tar en bit av varje, eller iallafall av två olika sorter. Bättre att ha för mycket än att det tar slut, och så kan ni ju äta tårta till frukost nästa dag!
Svar på tråden Beräkna tårta när man har tre olika?