• Beatasbrandbilar

Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?

Jag vet inte om det är nerverna som börjar styra eller om jag bara nojar men är smörgåstårta ett konstigt val av mat på ett bröllop? Mannens syster och mor tycker absolut inte att det passar sig. Jag däremot tycker att det är god och smidig mat till 100 gäster. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?
  • boel81

Jag har också funderat på samma sak men vet inte heller riktigt om det "passar"

• Tokig

Jag älskar smörgåstårta Glad Jag skulle bli jätteglad om det var det som serverades. Hellre det än någon konstig trerättersmiddag som kanske ändå inte är så gott. Smörgåstårta kan ju aldrig bli fel :)

Jag gillar dock inte smörgåstårtor där man blandar typ fisk och kött, alltså ett lager typ räkor ett lager leverpastej.

• Cicci90

Jag skulle inte klaga! Smörgåstårta är en av mina absoluta favoriter.
    Det kanske inte går att jämföra med en trerätters på Oscarsgalan men vem bryr sig! Flört Vill ni ha det så ska ni köra på det!
    Om någon gäst skulle rynka på näsan så får den väl göra det. Alla kan inte gilla allt på en trerätters heller så det spelar väl egentligen inte större roll.
    För att göra det lite roligare kan ni ju göra två olika sorters smörgåstårta så att gästerna får smaka av båda eller välja den de tycker låter godast.
    Och kanske ha en bricka med lite frukter på bredvid.
    Jag förmodar att ni ska göra maten själva? Då är ju smörgåstårta extremt smidigt. :)

• moonlightgirl
    Cicci90 skrev 2012-07-03 09:08:41 följande:
    Jag skulle inte klaga! Smörgåstårta är en av mina absoluta favoriter.
    Det kanske inte går att jämföra med en trerätters på Oscarsgalan men vem bryr sig! Flört Vill ni ha det så ska ni köra på det!
    Om någon gäst skulle rynka på näsan så får den väl göra det. Alla kan inte gilla allt på en trerätters heller så det spelar väl egentligen inte större roll.
    För att göra det lite roligare kan ni ju göra två olika sorters smörgåstårta så att gästerna får smaka av båda eller välja den de tycker låter godast.
    Och kanske ha en bricka med lite frukter på bredvid.
    Jag förmodar att ni ska göra maten själva? Då är ju smörgåstårta extremt smidigt. :)
    Håller med här. Vill ni ha smörgåstårta tycker jag ni ska ha ha det.
    Smörgåstårta tycker jag både är smidigt och gott.  =)
  • Syllis 2012

Jag tycker absolut att ni kan ha smörgåstårta.
    Vi ska ha det på vårat bröllop Glad

• Anneli256

A bsolut att ni ska ha det om ni vill. Personligen så hade jag inte valt det. Om jag blivit bjuden på det så hade jag nog även höjt på ögonbrynet en sekund, för att sedan direkt efteråt ta för mig med god aptit. Men jag tror det handlar om att det inte hör till vanligheterna, men det hör inte heller till vanligheterna med sk picknick bröllop, te bröllop och alla andra lite "nyare" sätten att bjuda.

Som du säger, det är praktiskt och lättätet.. så vill ni det så go for it.

• Beatasbrandbilar

Tack för alla svar.:) Nu känns det bättre och då kan jag stå på mig om detta. Skönt att höra att någon mer ska ha det.

• Tok kär Annki

Smörgåstårat kan aldrig bli fel!!! Flört Jag har varit på bröllop där dem bjöd på kaffe och bröllopståra och inget mera, jättetrevligt var det. Man går väll på bröllop för att få del ta på brudparets stora dag och fira den och inte för äta mat, för det kan man ju göra hemma. Flört

Tok kär Annki
  • Hame

Ni skall ju ha det ni vill ha!

MEN, till alla som skriver att smörgåstårta aldrig kan bli fel så finns det faktiskt vi som inte gillar det :) Jag tycker helt enkelt inte det är gott.

Sedan förknippar jag det mer med 60-års kalas och avtackningar på jobbet, men smaken är som baken.

• Chicita

Maken blir alltid jätteledsen när det är smörgåstårta.
    Han gillar inte "kladd" utan vill helst ha sina mackor utan smör, bara leverpastej och kanske en ostbit vid sidan av.
    Efter att ha petat i sig en yttepyttebit av artighetsskäl så sitter han sen och är hungrig och längtar hem om inte dom som gjort tårtorna känner honom och fixar något annat som han kan äta istället.

Jag äter inte skaldjur, och det brukar alltid vara poppis att proppa smörgåstårtor fulla med skaldjur på både insidan och utsidan. Så då får jag skrapa bort det mesta och sitter med lite kletigt bröd bara.
    Om det däremot är skaljdursfria smörgåstårtor så tycker jag att det är jättegott Glad 

Om ni ska ha smörgåstårta så är det jätteviktigt att ni kollar upp allergier till att börja med.
    Inte kul att vara glutenallergiker eller laktosintollerant (exempelvis) om det bara finns vanlig smörgåstårta med landgångsbröd och creme fraishe.

Och gör gärna många olika varianter, samt skriv tydligt på skyltar bredvid vad dom innehåller.

Annars brukar jag förespråka smörgåstårta (eller små individuella "bakelser" som förrätt. Om man vill ha lite annan mat med också.
    Det är också lämpligt att skära upp tårtorna i förväg så det är portionsbitar. (om ni har flera tårtor så gör små portioner så man kan ta en av varje om man vill). Vissa lägger ju på enorma berg på tallriken annars, så det kan vara svårt att beräkna till så många gäster annars. 

Svar på tråden Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?