• Anonym (talfri)

Tror inte någon kommer hålla tal etc....

Nu gifter vi oss inte förrän nästa år men jag har redan börjat fundera på det där med tal etc. Mina föräldrar är skilda och pappa tycker det är tramsigt att lägga pengar på ett bröllop. Jag är 35 år och tycker han kan hålla sina åsikter för sig själv. Vi kommer att ha ett relativt billigt bröllop, ca 40000 kanske, 40 pers ca. Känns så himla tråkigt med hans inställning. Sambons föräldrar sa också att de inte förstod sig på varför man planerade bröllop och hade sig i så stor utsträckning. Jag kan hålla med om att vissa saker idag går överstyr men det känns lite hårt när vi sparar och längtar! Hur som helst, jag är rädd att våra släktingar inte kommer att hålla ett enda tal..och det känns trist. Pappa har väl inga problem med att tala men jag tror inte att han vet att det förväntas av honom...och om jag skulle nämna det får jag garanterat höra att det är ett jäkla trams. Tycker det känns tråkigt...men vad kan jag göra? Varken hans eller mina föräldrar har varit på några bröllop direkt...Ville mest "kräka av mig"...Har ni tips och råd mottages de tacksamt...

• Svar på tråden Tror inte någon kommer hålla tal etc....
  • Marjasinus

Hej,

Om det inte är så att ni står i skuld till era föräldrar (lån, borgenskap etc) så kan dom ju ge blanka sjutton i vad ni väljer att lägga era pengar på. Sen måste man ju planera bröllop. Det handlar inte om att det ska bli bombastiskt m m utan det handlar ju om att man ska kunna vara ledig på själva bröllopsdagen. Det sista man vill är ju att tvingas jobba och lösa problem då.

Att döma av din ålder är dina föräldrar typ lika gamla som mina och dom kommer ur den generationen som antingen inte gifte sig, eller bara klarade av det raskt på stadshuset. Att dom helt och fullt ska förstå att det är nya tider nu är kanske lite mycket att begära. Det kommer nog att behövas att du tar snacket för att han ska förstå vad du förväntar dig av honom när det kommer till att hålla tal m m. Säg typ, "även om du tycker att det är trams, så är det viktigt för mig - och då borde det vara viktigt för dig!". Det brukar gå hem hos pappor :)

• Anonym (talfri)
    Marjasinus skrev 2012-07-09 12:05:18 följande:
    Hej,

Om det inte är så att ni står i skuld till era föräldrar (lån, borgenskap etc) så kan dom ju ge blanka sjutton i vad ni väljer att lägga era pengar på. Sen måste man ju planera bröllop. Det handlar inte om att det ska bli bombastiskt m m utan det handlar ju om att man ska kunna vara ledig på själva bröllopsdagen. Det sista man vill är ju att tvingas jobba och lösa problem då.

Att döma av din ålder är dina föräldrar typ lika gamla som mina och dom kommer ur den generationen som antingen inte gifte sig, eller bara klarade av det raskt på stadshuset. Att dom helt och fullt ska förstå att det är nya tider nu är kanske lite mycket att begära. Det kommer nog att behövas att du tar snacket för att han ska förstå vad du förväntar dig av honom när det kommer till att hålla tal m m. Säg typ, "även om du tycker att det är trams, så är det viktigt för mig - och då borde det vara viktigt för dig!". Det brukar gå hem hos pappor :)
    Amen!! Ser att det råkat bli två likadana trådar...Stämmer det där med att de bara gifte sig snabbt i stadshuset också...
  • Gullock

Trodde vi bara skulle få några få men fick 15 tal (ink min mans tal till mig). Blev så glad när man inte hade förväntat sig så många :) så tro mig, det blir fler än man tror ;)

Alla tal var så bra att det inte blev tråkigt och Toastmaster roddade det exemplariskt

Svar på tråden Tror inte någon kommer hålla tal etc....