• dreamer

Hur gör ni med ringarna? en eller två? och lite annat...

Funderingar kring vigsel har cirkulerat hos oss en tid.

Vi har pratat om borgerlig vigsel, och funderar lite kring vittnen... men vi vill göra det helt i smyg, men vem skall då vara vittnen?

Hur har ni gjort med ringarna? just nu har vi varsin förlovningsring i guld.

har alla brudar två ringar? och mannen bara en, och i så fall, byter han ut förlovningsringen mot en vigselring då eller vad är egentligen vanligast? (lite förvirrad ;) )

• Svar på tråden Hur gör ni med ringarna? en eller två? och lite annat...
  • chrpe

Min kille behåller samma ring som han har som förlovningsring. Dvs förlovningsring och vigselring är samma.
    Jag har en förlovningsring och två vigselringar. Totalt tre ringar. =)

• Drullen

Om ni vill gifta er borgerligt, så har de vittnen att tillgå. Då kan ni göra det helt hemligt : )

Vi har varsin förlovningsring om kommer ha varsin vigselring, vi kommer alltså ha två var. Det är säkert inte vanligast, men min sambo ville inte ha nån ring alls först o det sa ja att han måste (han kan hänga den om halsen eller nåt men en ring tyckte ja han skulle ha.)

Då vände det helt plötsligt till att han skulle ha två smalare, så det blir ungefär lika som en lite bredare.

• evagust

Alla brudar har inte två ringar. Vi gifte oss också borgerligt, vi var ej förlovade i "ringens tecken" före vigseln. Använder nu till vardags endast vigselringen då den är rätt så bred av bekvämlighetsskäl. Om jag vill se ännu "mer gift" ut har jag en enkel plan ring som jag fick som morgongåva vid speciella tillfällen. 

Man gör alltså som man vill.  

• filibustern
    chrpe skrev 2012-07-06 07:51:06 följande:
    Min kille behåller samma ring som han har som förlovningsring. Dvs förlovningsring och vigselring är samma.
    Jag har en förlovningsring och två vigselringar. Totalt tre ringar. =)
    två vigselringar? hur kom det sig :) 
  • aviman

Min M2B kommer ha två ringar. Han har sin ring som han köpte till förlovningen och sen ska ha smälta ner och göra om sin pappas förlovningsring och använda den som vigselring tillsammans med sin andra ring.

Jag kommer ha två eller tre ringar :) Lite hur jag känner när vi gifter oss om ett år :) 

• FelizLane

Vi har båda två ringar. :)

• ChristineL

Både jag och min m2b vill ha två ringar, tydligen blir det allt vanligare att även killen har två. Förr var det väl mer så att mannen bara hade förlovningsringen kvar, eller alternativt bara hde en vigselring. Vi har våra förlovningsringar nu och vill som sagt ha en vigselring sen också. Jag vet ett gift par som inte har några ringar alls, så man får göra precis som man vill :)

• Smulan

Vi gifter oss borgerligt den 14 Juli (bara 8 dagar kvar Jippie) och i hemlighet förutom de två vännerna som ska vara våra vittnen. Om man vill så ordnar kommunen med vittnen. Vi har nu varsin förlovningsring i vitguld men de kommer vi att lägga undan eller hänga i en halskedja så att våra vigselringar får plats (både förlovnings och vigselringarna är breda så de får inte plats bredvid varandra). Min vigselring är i titan med tre stenar (de på profilbilden) det är tre "ränder" på den i olika titan nyanser och M2B:s ring är samma mönster men utan stenar.
    Man gör som man vill har sett att många numera har två eller tre??? ringar och jag och min fästman ttycker det låter väldigt konstigt (Ta inte illa upp ni som har det, alla får göra som de vill ;P) men visst är vanligt numera att bruden och brudgummen har lika många ringar, vanligen två då.

Jag undrar också ni som har två vigselringar.....varför då? Som sagt ta inte illa upp jag är bara nyfiken och vill veta mer. Tycker det känns konstigt med två vigselringar bara.

• AnnLi

Vi har varsin vigselring, inga förlovningsringar.

• chrpe

Jag har en stor enstensring i vitt guld. Sen har jag en ring på var sida om denna ring, vardera med 14 diamanter i sig. Superfint!!!

• Tok kär Annki

Jag har en special bestäld förlovningsring med 7 diamanter som bildar en stjärna och med text runt om. Jag kommer att få en slät ring med en lite större diamant på. Min blivande man har lämnat in sin förlovningsring + guld som han fått av sin mormor och mamma till sin vigselring. Den blir lika dan som min förlovningsring med utan diamanter. 

Tok kär Annki
  • Sara 120707

Ville bara reda ut något.

Man får göra precis som man själv vill ingen ring eller fyra

Den svenska traditionen är vars en förlovningsring och vars en vigselring. Förlovningsringarna oftast enkla guldringar.

Den engelska/amerikanska(mfl.) traditionen är att endast kvinnan får en förlovningsring och båda sedan får en vigselring.

Men som sagt så får man göra exakt som man vill med detta, själv har jag väldigt korta och lite tjocka fingrar. Detta i kombination med att jag aldrig har ringar till vardags gjorde att jag har en vigselring som inte kombineras med förlovningsring.

Däremot köpte jag ett par väldigt smala guldpläterade ringar med CZ som jag kan ta på mig om jag någongång tydligt vill markera att jag är gift(ut och klubba el. likn.) Så man väljer det som funkar för en själv, man blir inte mindre gift för att man inte har någon ring på sig men det kan ju vara bra att veta hur traditionen ser ut.

Svar på tråden Hur gör ni med ringarna? en eller två? och lite annat...