• Mette81

Är det vi som brudpar som står för brudföljets kläder??

Min m2b ska ha frack och vill att även marskalkerna (2 st. hans bror och bästa vän) ska ha frack. Är det då upp till oss att hyra eller bör de fixa sådant själv?? Jag vill att mins 2 tärnor ska ha fina sommarklänningar (vi gifter oss 29 juni nästa år) eller ser det "billigt" ut mot frackarna?? Känner mig lite förvirrad ;)

• Svar på tråden Är det vi som brudpar som står för brudföljets kläder??
  • Green

Till frack hör ju lång aftonklänning så jag tycker allt att det blir lite fel med sommarklänningar då.
    Hör också till dom som tycker att om budparet har krav på brudföljets klädsel så ska dom betala det också. Kanske inte allt men minst hälften.

• jakother
    Green skrev 2012-07-06 20:53:23 följande:
    Till frack hör ju lång aftonklänning så jag tycker allt att det blir lite fel med sommarklänningar då.
    Hör också till dom som tycker att om budparet har krav på brudföljets klädsel så ska dom betala det också. Kanske inte allt men minst hälften.
    Håller med, dock tycker jag att brudparet i så fall ska betala allt eftersom alla inte äger frack.. är det dock bara kostym så kan jag tycka att man iaf betalar hälften om personen ej har kostym, eller stjorta om det är krav på färg etc.. en kostym är ju något man kan använda igen och därför är det ju fel att man rider på att kunna ha den sen.. en frack hyra man ju oftast bara
    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • 987654321

Jag tycker att man som brudpar betalar för brudförljets kläder iom att de ska ha kläder enligt ert önskemål

• TheD

Vi tyckte det var självklart att betala för tärnans och marsalkens kläder.

• Anneli256

Vi betalade brudföljets kläder eftersom vi hade önskemål om deras klädsel. Jag tycker det är dels beroende på hur mycket du / ni vill ha att säga om saken, samt hur eran budget ser ut - i sådant fall så kan man kanske kompromissa lite. Min make hade frack, men vi valde faktiskt att avvika lite från kläd reglerna att bestman skulle ha frack, inte ok om man ska gå efter klädkod, men eftersom det kostade lika mycket att hyra en frack som att köpa en kostym så fick mannens son som var bestman själv välja (21 år) och då valde han svart kostym för den har han ju kvar efteråt. Som sagt var kanske inte helt ok om man ska gå efter klädetiketten men ändå, och om bestman har svart kostym så skulle tärnorna också kunna avvika från klädkoden. Jag har inte hört att någon klagat eller ifrågasatt det, vi avvek även från att gästerna skulle följa våran klädsel. Håller med ovanstående att det skulle kunna se dumt ut om bestman har frack och tärnorna "bara" en sommarklänning.

• Chicita

Du har fått goda råd redan.
    Men jag ska punkta upp det lite...

¤ Brudparet får gärna vara finast av alla.
    Exempelvis så kan brudgummen ha kravatt om alla andra killar i följet har slips eller fluga.
    Men annars är det bra om alla andra i följet håller samma stil. (eller finhetsnivå, eller vad man ska kalla det)

¤ Om man har höga krav på klädernas utseende så bör man betala allt.
    Om dom har något att säga till om och kan välja något dom har nytta av vid andra tillfällen så bör man betala en del, hälften eventuellt.
    Om dom får välja helt fritt, utan några krav alls så kan dom gott och väl betala själva. Men om man vill vara shysst så kanske man betalar en ny slips och skjorta till marskalken och kanske håruppsättning eller sminkning för tärnorna.

¤ Var tydlig med vad ni kommer stå för och vad dom får betala själva redan från början så slipper ni bråka om det strax innan bröllopet. (det gäller också om ni har övriga krav eller önskemål på dom, förutom att dyka opp på bröllopsdagen och vara med vid vigseln).

Så när det gäller era marskalkers och tärnors klädsel så skulle jag hellre lägga mig mittemellan där.
    Att marskalkerna har mörk kostym och kravatt kanske om maken har frack.
    Så kan tärnorna ha finklänningar men i somrig modell och mönster/färg 

Svar på tråden Är det vi som brudpar som står för brudföljets kläder??