• PoS

    Blivande fruar 2014

    Jag hoppar med. Var först med i brud 2013 men det blir uppskjutet för oss också. Vi hade velat gifta oss runt vår tio-års-dag i juni -13 men vi kommer inte ha råd med nån fest eller mottagning så vi skjuter upp det till 2014. Vi planerar att ta ett beslut i juni 2013 när vi kan gå igenom vår ekonomi lite bättre. Datumet vi tänker oss är 2014-01-25. Jag håller på med budgeten nu men tycker det är svårt!

  • PoS

    Hur går det för er med budget? Jag tror jag blir tokig. Jag vill inte pruta på vissa saker men jäklar i min låda vad det drar iväg. Vad väljer ni att satsa på respektive att dra in på? Vi diskuterar fram o tillbaka här hemma om vad vi tycker är viktigt o mindre viktigt. En sak vi inte kan bestämma oss för är det här med fotograf.... ska man betala många pengar för det o få fiiiina bilder eller ska man chansa på hobbyfotograf o kanske ångra sig i efterhand? Ringar, hur tänker ni där?

  • PoS

    Hmmm... kunde inte citera.


    Thistime.. vi har också hamnat på ca 80000 vilket är alldeles för högt för oss egentligen. MEN då är ringarna en ganska stor del av den budgeten så jag vet inte om vi ska lägga de utanför haha, för att komma ner i totalsumma.


    Ponduss.. låter bra med att ni kan komma undan rätt billigt med så "tunga" poster!


    Det här med fotograf alltså, nu har jag kollat med tre olika och fått väldigt varierande svar. En ligger runt 25.000 och en annan runt 10.000 och den tredje nånstans mittemellan. Jaha, det gjorde mig ju inte klokare direkt och i vår budget, när man är tveksam, känns det som en väldigt stor post. Vi hade nog kunnat sträcka oss till ett gäng tusenlappar men 25' känns väldigt mycket. Någon som har tips i Stockholm?


    Vad gäller klänning har jag inte bestämt någonting än. Ena dagen funderar jag på att sy upp en klänning och andra dagen funderar jag på att springa i butiker och leta reda på en. Ena dagen drömmer jag om en spetsskapelse och andra dagen om en knälång coctail/50-tals variant. Så sjukt svårt att bestämma vad man vill ha!


     

  • PoS

    Kan inte citera på mobilen. grr.. Ponduss, 5000 !! Wow låångt ifrån var vi kommer hamna haha! Snowstars, om du har tillgång till bär o sånt så ta med det i maten också om ni ska laga själva! Tex i efterrätt o tårta. Sen kan man ju också använda svamp tex på hösten! Vi har funderat på buffe främst. När min mor fick höra det blev hon förskräckt, hon tycker vi ska ha serverad mat. Jojo, det blir bara mkt dyrare.... suck! Pengar pengar!

  • PoS

    Jag är livrädd för att handla första prylen haha, är rädd för att go bananas då jag har en bridezilla inom mig som bara väntar på att få komma ut o köpa saker o planera o styra upp. Blir rädd för mig själv haha!

  • PoS

    Bor i Stockholm, jag.


    Nevertheless, jag är också sugen på en sån ring! Jag har en slät vitguldsring som förlovningsring och är inne på en trestensvariant. Har dock inte bestämt mig och det behövs ju inte än, det är långt kvar tills det är dags så jag kan drömma lite och ångra mig tusen gånger om innan dess haha.
    Jag vet inte hur "blingig" du är men det kanske skulle vara fint med en ring med kanalinfattade diamanter annars? Så får fortfarande din solitär "stå ut" lite.


    MH2014, jag får också lite ångest när jag tänker på hur långt alla har kommit! Jag har lixom inte GJORT nåt än "på riktigt"...det vill säga köpt nåt haha. Har gjort budget och bokat visning av lokalen. Men det är väl ungefär allt.


    Just nu vill min blivande vänta lite med att gå all-in så jag passar på att drömma lite. För ett tag sen googlade jag ringar som en besatt men jag har lagt ner det där med att bestämma hur ringen ska se ut. Har mina tankar och funderingar men väljer att vänta tills nästa sommar innan jag bestämmer mig.
    Sen var det dags att googla brudbuketter och snöa in på det i ett par veckor, Har mina funderingar där också, tror jag ska ha så lite färska blommor som möjligt och köra på konstgjort eftersom det blir vinterbröllop.
    Nästa sak att googla och drömma om var dukningar.
    Så jag är inne i inspirationsfasen just nu. Det jag inte har kommit mig för att börja kolla är klänningar. Har ingen som helst aning om vad jag ska ha för modell eller nånting. Dessutom kommer jag säkert vilja ha den dyraste, det vore typiskt mig.


    Just nu ligger fokus mycket på att beräkna budget och uppskatta vad alla poster kommer hamna på. Men det kan man ju inte hålla på i all evighet med.
    En sak jag undrar är det här tipset med att sprida sina kostnader. Det låter vettigt på ett sätt men samtidigt, om man (som vi) sparar varje månad så är det väl samma sak egentligen? Det blir lite som att lura sig själv typ, pengarna är väl ändå de samma i slutändan.

  • PoS
    MH2014 skrev 2012-10-08 20:39:00 följande:
    PoS - ja lite ångest, samtidigt som vissa poster känns för tidigt att "bestämma" redan nu,,,för oss, menar inget illa mot dem som har väldigt god framförhållning. Men jag kan tyvärr vara ombytlig ;) va roligt med vinterbröllop-vi står i valet och kvalet och velar mellan lite olika datum mellan oktober-januari, alla 2014 då! Vilket datum har ni? Jag är inne på bukett med kottar el dyl oxå funderingar på en tygbukett, då jag inte vill "spara" min bukett och känns lite bortkastade pengar, hmm...

    Vi ska gifta oss 25 januari 2014 så vi är ju bara lite mer än ett år bort. Jag är dock som du, ombytlig. Det som kan kännas helt rätt idag kanske känns jättekonstigt i juni. Så jag tänker samla på mig så mycket inspiration som möjligt och sen sålla bort det som inte känns bra när det börjar närma sig.


    Jag tänker att sommaren blir en bra tid för att pyssla saker och ting som behövs till inbjudningar och annat i pappersväg. Klänning väntar jag med tills nästa höst, likaså ringen. Vi har tänkt att min kära mor ska laga maten och hon sa att hon gärna ville så vi ska testlaga mat i vår. Tårtan likadant. Jag tänker mig en dukning i sann loppis-anda med blandade dekorationer i samma färgtema. Vårt tema är blått, silver och vitt.


    Det gäller väl att boka sånt som kan ta slut eller som man måste vara ute i god tid för att få rätt. Typ hårstudio, fotograf, lokal etc. Men det är ju inte heller nåt man faktiskt kan "ta på".


    Haha, jag vet inte. Jag planerar och planerar och planerar och sen kommer jag på att det är ett tag kvar. Sambon och jag har intressanta diskussioner lite titt som tätt så att vi båda är med på vad vi vill ha. Jag drömmer och sambon hejar på/bekräftar/bromsar där det behövs.

  • PoS

    Hallå, blivande fruar! Jag gör comeback i tråden. Hade en bröllopsperiod där i höstas men efter budgetprat till förbannelse så valde vi att avvakta. Nu är dock beslutet taget, vi kör! Så jag hoppar med här igen om ok o hoppas på mycket tips, ideér o kan nog bidra med ett och annat glatt tillrop.

  • PoS

    Så kul att läsa om allas planer o tankar tycker jag! Det är ju mindre än ett år kvar nu för oss o jag känner att nu kan jag sätta igång på allvar utan att skrämma sambon alltför mkt... Vi har googlat o googlat o funderat o funderat på hur vi vill att det ska vara. O jag har nu kommit på en del pysselprojekt som jag vill prova. Så om allt ska hinnas med så får vi sätta igång nu. Tanken är att vi ska fixa så mkt som möjligt själva. Dels pga ekonomin o dels för att vi gillar det personliga i det. Sen ska jag luskamma varenda loppis jag kommer över o köpa blandad kompott på dekorationer, ljusstakar osv. Kommer bli så bra! (hoppas jag iaf haha). Kanske helt fel ände o börja i men men, som min mor sa: tid går fort!

  • PoS

    Jihooo! Jag har idag fått boka kyrkan! Så lättad! Nu är alltså själva lokalbiten klar med kyrka o festplats, nu känns det på riktigt som att det faktiskt kommer bli av!

  • PoS

    Plättis, vad kul! Får man fråga när det blir? Själv bokade jag kyrka i veckan o plötsligt kändes det ju mycket mer seriöst haha!

  • PoS

    Idag kom bekräftelsen!


    Här kommer även lite bilder på kyrkan som vi har bokat. Det är en kyrka med anor från medeltiden och jag tycker den är så vacker. Bilderna ger en liten känsla av det fina i alla fall... (tog en vinterbild på kyrkan då vi kommer gifta oss på vintern...)



    Fil:Värmdö kyrka, november.jpg



  • PoS

    Det där med att inte berätta för någon känner jag igen! Vi har lite svårt att bestämma oss för om vi ska berätta för våra familjer alls haha. Vi har sagt att vi ska gifta oss, någon gång snart och antagligen i vinter. Men nu är det mindre än 11 månader kvar för oss! Hallå, stress!


    Nu måste jag spalta upp vad vi har gjort hittills så jag får någon ordning på det:


    - bokat kyrka
    - bokat visning av lokal
    - pratat med gulsmeden om vad som kan funka inom vår budget
    - frågat väninna om hon vill fota oss
    - börjat samla på dekorationsprylar
    - frågat min tärna om hon vill vara tärna
    - fått erbjudande om att låna linneservetter


    Kvar att göra:


    - TYP ALLT!!


    Vad bör man egentligen ha gjort nu? Måste kolla in planeringsverktyget här på BT och se om det finns några tips man kan ta fasta på.


    Pia88: Snygga skor!!

  • PoS

    Vi valde egentligen inte datum riktigt, det blev mest så. Först hade vi tänkt gifta oss i samband med vår tio-års-dag (hade hela inbjudningstexten klar i huvudet med tema 10...) men sen insåg vi att det inte höll riktigt ekonomisk så då skulle vi skjuta på det. Jag föreslog vår 10,5-årsdag men vi insåg att det är lucia och där kring jul brukar det vara så mycket annat.


    November föll bort då ingen av oss gillar november alls. Lotten föll på januari, dels för att man har "nystart" på året, alla är sugna på att göra nåt kul efter den fattigaste månaden på året och jag alltid velat gifta mig på vintern. Så 25 januari 2014 blev det.


    Vad gäller vädret så har ju vi verkligen valt en chansning. Det kan ju bli en strålande vacker solig vinterdag med massor av gnistrande vit snö. Men nu bor ju vi i Stockholm så chansen till det är ju inte överhängande direkt.....

  • PoS

    Någon mer än jag som blir stressad över ekonomin förresten?


    Jag har svårt att sätta fingret på vad det är jag jagar upp mig för men TÄNK om man står där när allt ska betalas och man inte har några pengar! Vi har en ganska tight budget och det är inte direkt plats för utsvävningar i vårt "vanliga" liv men det kommer ju en sommar och då kommer man ju vilja hitta på saker.


    Allting känns som att det kommer bli dyrare än vi tänkt. Jag får ångest.


    Ringen! Lokalen! Håret!


    Klänning är jag inte så orolig för, det finns en gräns och den tänker jag hålla. Min blombukett och dekorationerna, som jag tänkt göra mycket själv måste ju de facto göras (tid!) och sen är det också en kostnadsfråga. Jag måste hålla i pengarna men samtidigt så måste jag handla saker för att kunna genomföra mina ideér.


    Åh. Just nu känner jag bara mig så trött och vill strunta i alltihop... :-/

  • PoS

    Jag har tänkt köpa pö om pö men då borde jag kanske börja snart? Med tanke på att det är mindre än ett år kvar lixom... men samtidigt - tänk om vi kommer att ångra vårt tema och hur vi har tänkt kring allting? Just nu är jag bara helt splittrad. Jag har dock börjat samla på mig saker, och mycket har jag fått tag i gratis vilket är kul och bra förstås Jag har samlat ihop spets som jag ska ha till dukar, och så har jag samlat glasburkar och köpt lite fjädrar och fina ljuslyktor. Så att jag har väl börjat egentligen, men när det kommer till större kostnader får jag lite ångest.


    Ska till London i april och tänkte kolla klänning där och skor, det ska bli kul. Men frågan är om jag kommer våga köpa nåt. Kommer sluta med att jag inte köpt nåt och plötsligt är vi i december och bara en månad kvar och en massa JULKLAPPAR att handla. Hahaha, jag ser verkligen det värsta framför mig......


    Vi kommer också få en knepig ekonomisk sits med en, eventuellt två, arbetslösheter framför oss. Vilket ju känns sådär. Men det får lösa sig på nåt vis. Vi får skippa saker i så fall, jag får skita i hår på salong tex om det skulle vara så. Det jag inte vill tumma på är ringen men det är en stor post i vår budget så det känns lite meckigt.


    Vad gäller familj så är vi också nära i hela (min) släkt så det kommer bli svårt att kapa gäster för min del. För sambon är det inte så svårt vad gäller familjen. Men sen är det vänner också.... Dock så ska vi laga mat själva och en eller två eller tre mindre gör lixom inte så stor skillnad. Tror det är värre om man ska betala kuvertpris till en anläggning, då blir det rätt mycket pengar.


     

  • PoS
    nymsa skrev 2013-03-08 08:52:08 följande:
    Åh jag har inte hunnit få ångest ännu och hoppas också slippa det. Känns som att många man läser om här känner för att strunta i det helt. Kanske för att det är en press utifrån mer än från en själv att det skall vara på ett speciellt vis? Så känner jag iallafall.. Många som skall tycka och tänka. Men nu har jag bestämt mig för att vi skall gå våran väga och strunta i andra! Då får vi våran dag som vi vill.

    Köp pö om pö och ha inte för stor press på dig själv. Gör mycket själv och jag är övertygad om att ni får en kanondag och att pengarna räcker!

    Jag fattar inte riktigt det där med att andra ska ha så mycket åsikter om ens bröllop. Jag trodde typ inte det var på riktigt när jag läste här innan jag själv började planera "offentligt". Men nu när min mor är involverad får jag höra många intressanta infall och synpunkter. Jag tar det dock med en nypa salt. Vet inte om det blir mer ju närmare vi kommer. Idag sa tex min svåger "ni är så roliga, vet du det" när jag berättade vad vi tänkte ha för dukar på borden. Jag fattade faktiskt inte riktigt vad han menade, blev lite ställd.


    Vi har inga problem med att göra det till "vår" fest men det är väl för att jag inte bjuder in till samtal om hur vi hade tänkt haha...

  • PoS

    Jag är lite inne på att ha blå skor. Tror det skulle vara så himla fint, plus det passar i vårt tema haha. Vi har silver, blått och vitt som färger.


    Men det är svårt - ska man börja med skor fast man inte ens har en klänning? Jag vet inte... Jag har fått tag i 2 par skor som jag kan tänka mig om det inte blir blåa men jag vet inte om det kommer att funka till den klänning jag eventuellt köper. Jag känner mig bara rädd för att jag inte ska köpa nåt i tid och stå där och vela fram tills det blir panik och jag får ta första bästa....


    Hur går det för er med klädplanering för hela brudföljet? Ska ni köpa till andra i följet eller endast till er?

  • PoS

    Hello brudar! Hur går det för alla?


    På torsdag är det 8 månader kvar för vår del! Pirr pirr i magen, kan man säga. Nu börjar jag känna att jag kan lixom börja på riktigt. Tidigare har jag känt att det var för tidigt att börja pyssla, handla och planera för små detaljer. Jag har börjat med det ändå, för att sprida kostnader och för att det är så förbaskat roligt haha. Jag har under hela processen skrivit ner alla mina tankar för att få ner det på pränt och så har jag samlat ihop inspirationsbilder. Nu, när jag haft bröllopspaus i nästan 1 månad pga semestrar och annat så går jag igenom allting och inser att allting är inte genomförbart, en del var bara galna "roliga" grejer som inte kommer passa in och en del känns klockrent. Jättekul att få komma tillbaka med färska ögon och noga gå igenom allting!


    Så nu kör vi lite intensivt här igen fram till sommaren och så tar man semesterpaus då och tar upp tråden lagom till hösten hahaha, då kommer det blir sjuuuuukt mkt att göra. Bäst att försöka komma så långt som möjligt fram till midsommar helt enkelt.


    Hur går det för er andra i planerandet?


     

Svar på tråden Blivande fruar 2014