Bella skrev 2012-07-26 12:10:08 följande:
Ojojoj nu fick jag massa frågetecken i skallen

Har guldkaraten något med palladiumhalten att göra?
Min ring är (enligt värdering) 18k vitguld men skulle det kunna vara ex gulguld m rodinering eller lägre karathalt under rodineringen.
Sorry om jag kapade tråden
njae...som jag förstår det så om den enl värdering är 18k så är ringen 18k guld. Vitguld är ju en legering (blandning) av rent guld och andra metaller.
(
Rödguld är både den äldsta och mest välkända. Den röda färgen ( Rosé ) uppnår man genom att legera guld med koppar)
Vitguld är ingen grundmetall utan en legering av guld och andra metaller än bara silver och koppar. Det krävs någon annan metall som påverkar legeringens färg så intensivt att guldets gula färg inte framträder, utan legeringen får en rent vit färg, vitguld. De bästa metallerna som legeringsmetaller i vitguld har visat sig vara nickel och palladium.
Tills för några år sedan legerades vitt guld med nickel. Eftersom nickel kan leda till allergi så har detta numera tagits bort, och man legerar istället med andra metaller. Det vanligaste är palladium, silver eller zink. Normalt en kombination av två eller fler av dessa.
En alltför låg halt av palladium i vitguldet KAN leda till att smyckena får en gul ton med tiden, detta är ingen självskriven regel utan uppstår ibland, ibland inte. Ett sätt att minimera risken för detta, är att använda en hög halt av palladium i legeringen. Eftersom palladium är en kostsam metall, så använder olika tillverkare olika halt av palladium, allt från 0% till 16%, eller i enstaka fall högre. Massproducerade smycken har oftast en låg halt palladium, det ligger i sakens natur för att hålla ner prisbilden. Normal palladiumhalt i handsmidda smycken är idag ca 16%. Denna höga halt av palladium garantererar normalt sett att vitguldet bibehåller en fin färg.
En låg halt av palladium betyder inte automatiskt att det är en lägre eller dålig kvalitet på vitguldet. De flesta färdiga smycken som säljs har en låg halt, och bibehåller ändå sin färg och lyster i många år. Man nöter t ex inte alls t ex örhängen och halssmycken på samma sätt som en ring. Det finns också andra legeringar som kan hålla färgen mycket bra.