Inlägg från: Candyheart |Visa alla inlägg
  • Candyheart

Brudar Västmanland 2013

Hej och hå. 

En till Västmanlandsbrud. Vigsel sker 13:e juli i år i Rytterne stora kyrkoruin (utomhus alltså). Det är ju gambling men vi har inte bokat någon kyrka utifall det regnar. Vi tänkte som så att vi ber alla ha paraply med sig i härliga färger och mönster. Det kan ju bli hur kul bilder som helst.

Så här långt har vi kommit:
    - Bokat ruinen och präst
    - Haft samtal med en fixare från församlingen och bestämt/beställt att de ställer upp bänkar i ruinen som sittplatser
    - Sambon har skapat en hemsida som kommer vara tryckt på inbjudningskorten istället för telefonnummer. På hemsidan osa:r man. Man kan läsa om mig, om min man och om oss. Det kommer finnas fotogalleri (Foton tas av vår fotograf fden 26:e januari, han är en nära vän), bra att tänka på, schema för kyrkan, schema för middagen, inbjudningslistan, önskelista och lite sådär. Den blev superbra. Vi har inte hunnit lägga in infon än, men den ska ju upp första veckan i februari. Inbjudningskorten beräknas skickas då. Alla får personligt inlogg till den. 

- Utsett tärna, toastmadame, hjälpreda och best man. Samtliga har tackat ja.
    - Tillfrågat sambons föräldrar om vi får ha festen hos dem på landet, när vigselplatsen. De har ett stort hus (eller flera egentligen), stor pool och så. De blev superglada och erbjöd oss massor av hjälp. De kommer fixa tältet (ca 80 pers), maten och annat.
    - Bestämt oss för design av inbjudningskort, min sambos kompis har tryckeri så han trycker dem åt oss.
    - Vi har skickat en förfrågan till en bekant som är jätteduktig att spela fiol om hon vill spela i ruinen under vigseln. Tanken är spela lite allt möjligt som hon kommer på i ett stycke tills alla tagit plats. Sen ev. Circle of love eller mio min mio någon gång under akten. På slutet skulle vi önska att fem killar som är bjudna sjunger medans vår bekante spelar fiol och då till låten Underbart med Kalle Moraeus. De ska ta i från tårna med glädje. Vi hoppas alla kommer sjunga med och på slutet så hoppsar vi ut ur ruinen. Vi ska ha två näbbar så vi tar varsin i handen. Det ska vara glad stämning. Vi kommer lägga upp texten och vårat önskemål om att alla sjunger med på hemsidan. 
    - Ring har jag ärvt, så den var inte svår. Hahaha, nä men jag kanske gör om den något. Inte bestämt mig. Vi designade förlovningsringarna själva hos JEMP guld med befintliga ärvda ringar.
    - Mat blir buffé
    - 2 servitriser kommer servera dryck och fixa fram med mat och duka av, byta ljus och så. 
    - Tårta är redan bestämt. Vi hade tur och såg den vackraste tårtan någonsin på ett dop för en månad sen och det är min blivande mans pappa som beställde den så han ordnar en sån fast vit till oss! Wow
    - Vi ska ha massor av ljusslingor i tältet och runt poolen. Sen finns det ljus i poolen så det blir fint
    - Vi ska skicka upp rislyktor på natten

Sen finns massa frågetecken om liveband eller ljudutrustning. Världens galnaste toastmadame som kommer överraska helt galet. Många av våra vänner kommer på sommarfest hos min blivande mans föräldrar på landet som min blivande och hans syrra anordnat. De flesta kommer alltså känna sig bekväma och ha en riktigt trevlig kväll.

Klänning tror jag att jag vet ungefär vad jag vill ha. Köper på nätet lite längre fram. Min sambo har svårt att veta vad han ska ha. Vi vet inte vilken dresscode vi ska ha...

Puh! Galet! Fick köpa ett block idag som jag bär med mig och skriver ner idéer i, annars får jag inget vettigt gjort. 

Hoppas jag får vara med i tråden trots mitt långa inlägg Oskyldig

• Candyheart

Ah just det, imorgon kväll är det vin och planering med Toastmadame, tärna och hjälpreda. Sen kör vi spakväll den 9:e februari! Halva nöjet med det hela! De kommer få lite olika ansvar.

• Candyheart

Hej igen tjejer! 

Vi har ju det mesta klart men några grejjer funderar jag på, har hittat "the dress" och beställt den. Min mamma är sömmerska (men i lite skruttig vigör) så jag har beställt en måttanpassad kinaklänning från jenjen med hjälp av mammas mätningar. Vi la sedan på en sömsmån på måtten så vi kan ta in den ifall det behövs. Hade hon varit pigg och kry, hade hon sytt min klänning, men men, sånt är livet. 

Nu till frågan, tror ni jag behöver underkjol till klänningen och i så fall vad för sort? Några tips?

Sen är det transporten. Alltså vi har ju klart med häst och vagn från ruin till fest, men det blir nog för tight om tid. Vad kan man då hitta på? Vi har inga känningar runt fina bilar. Boka limmo känns helt fel på landet. Vi funderar på att fotografera innan vigseln istället för efter då vi ändå har så sen vigsel. Men då undrar jag, kommer solen förstöra om man fotar 15.00 istället för 17.30? Det är ju mitt i sommarn.

Herregud, många tankar :)

Badelunda verkar attraktivt, gifter ni er i kyrkan där också? Någon mer än jag som ska ha buffé? Hur resonerar ni med vilken buffé? Kör ni Italienskt, eller grekisk eller medelhavs eller nåt sånt?

Vi funderar på att ha schemalagda avbrott på 10 minuter under sittningen för att fylla på mat så inte alla springer hela tiden och förstör talarna. Hur tänker ni andra?

• Candyheart
    lillasofie skrev 2013-01-19 17:52:13 följande:

Ang fotografering så sa vår fotograf att det ju egentligen inte var så stor skillnad på sommaren när man fotade eftersom det är ljust så länge. Vi ska vigas 16 och ska fotas innan det för att hinna med.

Ang transport så blir det vår bil till kyrkan antar jag, och sen är ju festlokalen rakt över gatan så då går vi

Vi ska ha buffé och funderar också på det där med tal och sånt. Vi tänkte försöka lösa det så att vi har en förrätt där de flesta tal betas av. Det där ,ed paus var ju smart, men vi kommer ha mellan 80-100 pers så det känns som att folk måste gå i omgångar om det ska funka. Usch, jag har lite panik för hur det kommer funka egentligen, men det är så det måste bli. Om vi ska spara in på nåt så blir det att ha buffé och jag vill verkligen ha det, så det ska bli lite spring och mingel, men är orolig hur det ska funka rent praktiskt. Och vi vill bjuda alla också, så det får helt enkelt funka.

Jo vi har ju en oro vi också iom att vi har 78 gäster. Men vi löser det med två bord, med samma saker på, så man kan välja vilket bord man går till för att ta om. Hoppas det funkar!
    lillasofie skrev 2013-01-19 17:52:56 följande:
    Och vi vill ha "matig" buffé, med kött, fisk och potatis
    Vi vill nog också ha en matig buffé, men jag vill inte heller att den blir för spretig. Hellre liiiiite färre alternativ att välja mellan, men med en helhet. Men ååååååhhh vad svårt det är :)
  • Candyheart
    emzerus83 skrev 2013-01-20 21:50:58 följande:
    Vilken läcker klänning! Lägg gärna in en bild på dig sen när den har kommit :)
    Tror inte att du ska behöva ha underkjol...det ser ju ut att vara rätt "fluffig" kjol ändå tycker jag...men det är nog lättast att se sen när du får prova den.

Har ni börjat fundera på inköp av alkohol till middagen o festen? Jag tycker dte är jättsvårt att veta hur mkt det kommer gå åt och vad folk kommer att dricka till middagen. Vi kommer att ha buffe o ha både öl o rött o vitt vin samt alkoholfria alternativ.

Kollar systembolagets dryckesåtgångs-lathund men tycker ändå det är svårt...hmm...
    Tänker ni åka till Tyskland eller nå annat land eller köpa på systemet här hemma?

Har ni börjat fundera på brudbukettens utformning om ni ska ha någon vill säga? Jag trodde att jag visste hur jag ville ha den men nu ändrar jag mig från dag till dag känns det som :)
    Hej, jo vi ska ju också ha buffè, jag har turen att ha jobbat på systemet så jag vet ungefär vad vi ska välja och åtgång.

Mousserande kan du mäta ungefär 6 glas per flaska. Rött och vitt ungefär 4-5 glas per flaska.
    Avec om ni ska ha sådan, brukar man servera 4 cl.

Vi har tänkt köpa från tyskland, bag in box och servitören serverar ur karaffer. Vi kör ett fruktigt torrt vitt vin och ett bra rött vin. Sen erbjuder vi öl och alkoholfritt.

Vi kommer erbjuda whisky eller en likör till avec.

Vi kör mousserande och inte champagne till brudskål och fördrink.

Fri bar med endast gin och tonic som drink, öl och vin. Jag har dock inte bestämt vilka viner vi ska dricka än, men lutar åt ett par olika som jag väljer mellan :)

Absolut lägger jag in en bild sen, tänker som du, den ser fluffig ut så jag avvaktade med köp av underkjol tills jag testat den. Samma med OM jag ska ha bolero eller inte. Isåfall blir det en i stort sett genomskinlig sådan,

Men bröllopsfrisyr. Jag har lockigt hår och blir aldrig nöjd när någon annan fixar mitt hår lockigt. Funderar på en svinrygg där man fönat håret rakt, blir ju astjockt, men om det är varmt och jag svettas så kommer det börja locka sig så i slutändan skippar jag nog frisör och gör en egen uppsättning med mitt lockiga hår :)

Vad ska ni andra ha? 
  • Candyheart
    lillasofie skrev 2013-01-20 22:58:14 följande:

Jag trodde min klännig i tyll skulle vara fluffig nog, men det var den inte, så nu har jag precis besällt en, och ett par söta skor också

Åh om du jobbat på systemet kanske du har lite bra tips på viner! Min mamma och sambo ska ner till Tyskland och handla åt oss (de står för det) men jag vet inte alls vad vi ska ha! Vi kommer nog ha fläskfilé och lax, och möjligtvis även kycklingfilé på buffén. Några spontana tips? Satt igår och försökte räkna ihop vad som ksulle behövas, men det är ju jättesvårt! Vet inte alls vad folk kommer vilja dricka till maten. Och man vill ju verkligen inte att det tar slut! Vi ska nog bara ha vin öl och cider i baren sen. Bara avec till kaffet, men ingen annan sprit alls.

Jag ska ha rosa gerberor bara, typ 10 stycken som jag binder ihop själv. Tärnan får ca 5 st.

Hår blir en hårmunk, trivs bäst i uppsatt hår och vill ha nåt enkelt som man kan fixa själv med hjälp av tärnan/syrran. Sen blir det nog en bun-wrap eller tiara, och sen en slöja till.

Mitt förslag till buffé är att inte välja för avancerat vin, jag kan rekommendera drosdty-hof som både rött och vitt vin. Det röda får inte vara för tungt och det vita får inte ha någon doft av ruttna ägg.  De båda finns på bag in box och flaska. Det är ett medelvin. Inte så himla billigt och absolut inte det dyraste.

Jag ska också binda min bukett själv, funderar på några liljor och om det går lägga i två gula irisar, eller två andra gula blommor (gul och grön är accentfärger). Det blir en lång, smal bukett och den pyntas med en gren trollhassel. Skulle inte känna mig bekväm med att ha en stor rund bukett :) Det är ju så himla personligt det där.

• Candyheart

Hej tjejer, massor med jobb under veckan men idag är jag ledig! Vilken fin frisyr emzerus83 och vilket roligt save the date kort MrsDavidsson!

Kul att se att ni håller i gång med planerna. Idag är jag ledig för att vi ska åka till skåne. Vår fotograf och nära vän bor där. Vi ska ta bilder till vår bröllopshemsida, just nu ligger bara testbilder där. Sen ska vi såklart diskutera bröllopsdagen :)

Imorgon gör vi nog en utflykt hemifrån dem till Ullared, de bor ju inte så långt ifrån. Ska se om man kan hitta något där som kan vara bra att ha på den stora dagen.

Annars längtar jag tills min klänning kommer från JJ´s house. Det står att den sys nu!

Ha en underbar helg på er. 

• Candyheart
    lillasofie skrev 2013-02-05 19:41:43 följande:
    Är det nån som har koll på nån bra sömmerska i Västerås eller omnejd!? Har googlat, men hittar inte så mycket. Ringt Wallins syateljé typ 20 ggr men ingen svarar. Lämnade meddelande senast, men de har inte ringt upp, så det känns inte så seriöst. Men jag måste hitta nån att sy in klänningen!
    Idag när jag var på stan gick jag förbi en kemtvätt och skrädderi på stora gatan. Mitt emot punkt på samma sida som lindex. Ungefär där det finns expressfoto eller liknande. Ingen aning hur de är.
  • Candyheart
    EochK2013 skrev 2013-02-13 13:42:41 följande:
    Smyger in med en dålig erfarenhet av just det stället. Lämnade in en dopklänning där för kemtvätt och fick förvisso tillbaka en ren klänning. Däremot saknades det flera knappar, det var häftat två gånger mitt på klänningen och han tog mer betalt än vad vi hade kommit överens om.
    Bra att någon hade feedback att ge. Kände ingen som varit där, kanske av förklarliga skäl :/
  • Candyheart

Känns som några stora stenar fallit av axlarna!

Tält, golv, stolar och bord fixat
    Trubadur, ljud och ljus fixat
    Frisör fixad
    Brudbukett fixad
    Martins kläder fixade
    Vit cadillac från vigsel till fest
    Ärvd vigselring inlämnad för att påbörjas att göras om till min nya ring

Stora kostnader, men ändå, tror vårat bröllop (utan bestämd budget) kommer landa på ungefär 35 000 kr. Det känns som om vi inte får ett prettobröllop, men heller inget tacky bröllop.

Vi har valt bort allt pyssel egentligen. Alla är ju så olika, men vi har kört på rejäla saker och en sjujäkla kul fest utan middagsprogram och toakorgar. Vi har en grym toastmadame och sen finns nog alvedon, tamponger och plåster att låna :)

...Eller jo ett pyssel har vi som pågår. Vi köper samma vita och röda vin på flaska fram till bröllopet och tar sen bort etiketterna. Flaskorna ska sen användas för serveringspersonalen att servera just rött och vitt vin i, istället för massa karaffer. De kommer tryckas med våra initialer. Samma som på vår hemsida och inbjudningskort (min sambo har haft tryckeri, så det går smidigt)

Min klänning satt fantastiskt! Dock snörad på det innersta så jag kan inte gå ner ett hekto innan bröllopet. Nä men det går att sy in den. Den har en bra modell för det.
    Sen är tårta klar, serveringspersonal, lekpersonal till barnen, några chaufförer, knoppalakan som dukar

Så nu är det handla sprit, maten och näbbklänningar kvar, typ :)

Säkert tusen grejjer till! Men guuuuuud vad jag längtar!!! Vi fick inte så himla mycket respons på inbjudningarna, men vi ser ju vilka som loggar in på vår hemsida. De flesta svarar väl längre fram.

• Candyheart
    sophiebus skrev 2013-02-14 21:28:28 följande:
    detta pysslade jag med under hösten =)
    är sååå sjukt nöjd med min brudbukett.
    nu är de bara komma på hur jag ska göra med handtaget =)

Wow vilken cool :)
  • Candyheart

Ihhhhhhhhh, min klänning som kom och som satt så perfekt....

...Jag är gravid!!!!

Helt fantastiskt, men samtidigt är det högst tveksamt om jag kommer kunna ha klänningen. Har hela korsettknytningen tillgodo då den satt perfekt som max åtdragen, men jag tror jag kommer vara större i v 26 än vad korsettknytningen tillåter. Funderar på beställa en likadan klänning fast större närmare bröllopet :)

Jag är inte så förtjust i såna där klänningar som ser ut som om man hängt ett lakan på kroppen. De är ju dock praktiska gravidklänningar.

Nåväl, graviditeten är bra mycket lyckligare än klänningsbekymret :) 

• Candyheart

Nej, jag har en dotter sen tidigare som går i förskoleklass. Men det är första barnet med min blivande man :)

Jo, det är nästan värre om inte ringen går på fingret :) 

Svar på tråden Brudar Västmanland 2013