• emzerus83

Brudar Västmanland 2013

Jag tyckte det kunde vara roligt att starta en tråd för alla brudar i Västmanland som ska gifta sig 2013! Så vi kan ge varandra tips, råd o idéer angående allt som händer fram till dagen D...:)

Vi ska gifta oss 29 juni 2013, borglig vigsel i Skerike Bygdegård...

Hoppas att fler vill ansluta sig här så att jag inte blir själv! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-24 12:21
    västerås13- maj?
    Solborga- 1 juni 2013
    Lisus- 1 juni 2013
    Sornelid- 1 juni 2013- Kolbäcks kyrka
    JOOL09- 8 juni 2013- Badelunda kyrka
    emzerus83- 29 juni 2013- borgerligt Skerike bygdegård
    lillasofie- 3 augusti 2013- Badelunda kyrka
    Sophiebus- 3 augusti 2013-
    88kaktus85- 17 augusti 2013- Badelunda kyrka
    Kotthare
    Maria Emilia

• Svar på tråden Brudar Västmanland 2013
  • lillasofie

Inte kl 2012

Jag känner att jag måste ta tag i allt nu igen, har inte gjort mycket under jul och nyår! Ska beställa en underkjol nånstans ifrån, ringa sömmerska, boka cateringen fullt ut och sen fixa färdigt inbjudningskorten. Hur skriver ni i dem? Jag tycker det känns så svårt att få till det bra!

• Fridanila

Jag gick tillbaka i min mail och läste nu och där skrev Bengt Wallén att vi får vara kvar hur länge vi vill men inte spela hög musik efter 01. Hög musik betyder ju inte ingen musik så vi har nog lite längre men man kan ju dra ner volymen lite:)

• MTB

Fridanila:
    Jag tror det är tänkt att man ska sänka volymen så mkt så att dom boende kan sova.
    Men hon sa även att dom hyr i vetskap om att det är bröllopsfest i prinip varje lördag. 

• Fridanila

Jag tror det löser sig ändå:) de vet ju vad det är för lokal:) Hur ska ni ta er till era fester? Vart har ni hyrt transport? Tips mottages:)

• Candyheart

Hej igen tjejer! 

Vi har ju det mesta klart men några grejjer funderar jag på, har hittat "the dress" och beställt den. Min mamma är sömmerska (men i lite skruttig vigör) så jag har beställt en måttanpassad kinaklänning från jenjen med hjälp av mammas mätningar. Vi la sedan på en sömsmån på måtten så vi kan ta in den ifall det behövs. Hade hon varit pigg och kry, hade hon sytt min klänning, men men, sånt är livet. 

Nu till frågan, tror ni jag behöver underkjol till klänningen och i så fall vad för sort? Några tips?

Sen är det transporten. Alltså vi har ju klart med häst och vagn från ruin till fest, men det blir nog för tight om tid. Vad kan man då hitta på? Vi har inga känningar runt fina bilar. Boka limmo känns helt fel på landet. Vi funderar på att fotografera innan vigseln istället för efter då vi ändå har så sen vigsel. Men då undrar jag, kommer solen förstöra om man fotar 15.00 istället för 17.30? Det är ju mitt i sommarn.

Herregud, många tankar :)

Badelunda verkar attraktivt, gifter ni er i kyrkan där också? Någon mer än jag som ska ha buffé? Hur resonerar ni med vilken buffé? Kör ni Italienskt, eller grekisk eller medelhavs eller nåt sånt?

Vi funderar på att ha schemalagda avbrott på 10 minuter under sittningen för att fylla på mat så inte alla springer hela tiden och förstör talarna. Hur tänker ni andra?

• sophiebus
    Candyheart skrev 2013-01-19 14:19:45 följande:
    Hej igen tjejer! 

Vi har ju det mesta klart men några grejjer funderar jag på, har hittat "the dress" och beställt den. Min mamma är sömmerska (men i lite skruttig vigör) så jag har beställt en måttanpassad kinaklänning från jenjen med hjälp av mammas mätningar. Vi la sedan på en sömsmån på måtten så vi kan ta in den ifall det behövs. Hade hon varit pigg och kry, hade hon sytt min klänning, men men, sånt är livet. 

Nu till frågan, tror ni jag behöver underkjol till klänningen och i så fall vad för sort? Några tips?

Sen är det transporten. Alltså vi har ju klart med häst och vagn från ruin till fest, men det blir nog för tight om tid. Vad kan man då hitta på? Vi har inga känningar runt fina bilar. Boka limmo känns helt fel på landet. Vi funderar på att fotografera innan vigseln istället för efter då vi ändå har så sen vigsel. Men då undrar jag, kommer solen förstöra om man fotar 15.00 istället för 17.30? Det är ju mitt i sommarn.

Herregud, många tankar :)

Badelunda verkar attraktivt, gifter ni er i kyrkan där också? Någon mer än jag som ska ha buffé? Hur resonerar ni med vilken buffé? Kör ni Italienskt, eller grekisk eller medelhavs eller nåt sånt?

Vi funderar på att ha schemalagda avbrott på 10 minuter under sittningen för att fylla på mat så inte alla springer hela tiden och förstör talarna. Hur tänker ni andra?

va roligt att ni ska vara i ruinen i rytterne, min moster bor i det stora röda huset mitt emot. mina föräldrar gifte sig i den ruienen å jag var sugen på att göra dessamma men dom har varit skilda i 23 år så jag tror inte ger så fina minnen för dom. vi ska vara i skultuna kyrka å ha festen på katajajset (lövudden) 

transporten funderar jag oxå på, vi har nog inte heller någon fin bil i våran närhet.

vi ska ha buffé på varmrätten å kör på sommargrill tema.
    våra meny ser ut så här.

laxpaté med räkor å rom sås på grönbädd
    en ljus lager öl till dryck

kolgrillad ryggbiff med sommarprimör sallad / gratäng. dragon sås & BBQ sås, majskolv.

bröllops tårta med kaffe + avec =)

vi ska hyra in en kock som grillar köttet ute på plats för bästa "effekt" 
    håller på att jobba upp ett pris med stora ekeby gårsdbutik som har topppen bra kött å så är de ekologiskt oxå =)
    (jag jobbar som kock på en förskola å tar allt kött därifrån så jag hoppas på bättre pris)  

• lillasofie

Ang fotografering så sa vår fotograf att det ju egentligen inte var så stor skillnad på sommaren när man fotade eftersom det är ljust så länge. Vi ska vigas 16 och ska fotas innan det för att hinna med.

Ang transport så blir det vår bil till kyrkan antar jag, och sen är ju festlokalen rakt över gatan så då går vi

Vi ska ha buffé och funderar också på det där med tal och sånt. Vi tänkte försöka lösa det så att vi har en förrätt där de flesta tal betas av. Det där ,ed paus var ju smart, men vi kommer ha mellan 80-100 pers så det känns som att folk måste gå i omgångar om det ska funka. Usch, jag har lite panik för hur det kommer funka egentligen, men det är så det måste bli. Om vi ska spara in på nåt så blir det att ha buffé och jag vill verkligen ha det, så det ska bli lite spring och mingel, men är orolig hur det ska funka rent praktiskt. Och vi vill bjuda alla också, så det får helt enkelt funka.

• Candyheart
    lillasofie skrev 2013-01-19 17:52:13 följande:

Ang fotografering så sa vår fotograf att det ju egentligen inte var så stor skillnad på sommaren när man fotade eftersom det är ljust så länge. Vi ska vigas 16 och ska fotas innan det för att hinna med.

Ang transport så blir det vår bil till kyrkan antar jag, och sen är ju festlokalen rakt över gatan så då går vi

Vi ska ha buffé och funderar också på det där med tal och sånt. Vi tänkte försöka lösa det så att vi har en förrätt där de flesta tal betas av. Det där ,ed paus var ju smart, men vi kommer ha mellan 80-100 pers så det känns som att folk måste gå i omgångar om det ska funka. Usch, jag har lite panik för hur det kommer funka egentligen, men det är så det måste bli. Om vi ska spara in på nåt så blir det att ha buffé och jag vill verkligen ha det, så det ska bli lite spring och mingel, men är orolig hur det ska funka rent praktiskt. Och vi vill bjuda alla också, så det får helt enkelt funka.

Jo vi har ju en oro vi också iom att vi har 78 gäster. Men vi löser det med två bord, med samma saker på, så man kan välja vilket bord man går till för att ta om. Hoppas det funkar!
    lillasofie skrev 2013-01-19 17:52:56 följande:
    Och vi vill ha "matig" buffé, med kött, fisk och potatis
    Vi vill nog också ha en matig buffé, men jag vill inte heller att den blir för spretig. Hellre liiiiite färre alternativ att välja mellan, men med en helhet. Men ååååååhhh vad svårt det är :)
Svar på tråden Brudar Västmanland 2013