• Putton

Dubbla bröllop?

Hej, Jag har en liten delikat situation som jag hoppas kunna få lite tips och hjälp till. Det är nämligen så att jag har hittat kärleken, i USA. Vi är sugna på att gifta oss nu och att jag flyttar över dit, gärna så fort vi bara kan av förståeliga skäl. Med allt som har med Amerikas immigrationslagar att göra blir det lite krångligt, men lättast för oss är nog att vi gifter oss i Sverige, då skulle allt gå smidigare och snabbare samt billigare. Jag undrar nu, om hon kommer över hit för att gifta sig med mig, en enkel, borgerlig ceremoni bara för att få den juridiska fördelen nu, kan vi då på något sätt "gifta oss på riktigt" senare? Vi vill ju helst ha ett välplanerat större bröllop i USA, med hela hennes släkt och att min släkt kommer över. Hur fungerar det, kan vi göra om det där efter vi redan på pappret är gifta i Sverige? Med vänlig hälsning, Putte Hellström

• Svar på tråden Dubbla bröllop?
  • daniiel

Om ni gifter er i Sverige, så borde det väl vara så att ni är gifta då och kan alltså inte gifta er igen, men att ha en ceremoni likt en vigsel går väl alldeles utmärkt ändå :) Det finns ju de som gifter sig utomland ensamma och sedan har en ceremoni i hemma med alla nära och kära. Flera väljer ju även att förnya löftena och alltså ha en ny form av vigselceremoni, men mer en symbolisk bara.

• anne på grönkulla

Ja, precis, enligt svensk lag så kan ni inte gifta er igen om ni redan är gifta - men däremot ha en välsignelseceremoni som är rätt lik en kyrklig vigsel. Om ni sen vill kalla det ert riktiga bröllop fast ni klarat av juridiken tidigare av praktiska skäl är ju sen upp till er. Hur det ser ut i USA vet jag inte, det får man nog undersöka med den kyrka eller med den delstat som ni tänker gifta er i - hur lag och praxis ser ut där, om man får gifta sig igen med samma person eller hur sånt går till. Ni lär ju behöva anmäla för amerikanske myndigheter att ni gift er i Sverige för att få de juridiska fördelarna för immigrationsmyndigheterna, dock, så ni kommer inte undan med att ligga under radar.

Sen är jag personligen lite allergisk mot att man efter en borgerlig vigsel inte anses "gift på riktigt" - men jag ska inte tjafsa om det nu, jag fattar vad du är ute efter.  

• Putton

Tack för era svar, sant, vi kollar upp hur det ser ut i Kalifornien men en välsignelseceremoni med släkt och vänner låter jättebra. Ingen av oss har något emot en borgerlig vigsel, då vi inte anser att någon slags Gud har något att göra med vår kärlek, men förstår lite vad du menar där ändå, att man efter två minuter i jeans kan vara gift! Tack igen för svaren,

• pulmonate

Man är ju gift när man gift sig borgerligt, MEN man kan senare göra antingen ett Symboliskt bröllop där ni bestämmer precis hur ni vill ha det, en vän kan hålla i det, det kan ha vilket innehåll som helst, då det inte har någon juridisk betydelse. Det kan vara i en trädgård, på stranden, i ett slott, etc. 
    Eller som en ovan skrev en s.ka. Välsignelse. Hur det går till exakt vet jag inte. 

Ni kan välja själva att berätta för gästerna att ni redan gift er ordentligt innan eller ej. Man kan ju bara fixa en stor fest också, för att fira det efteråt med all släkt o vänner, utan att göra själva ceremonibiten, om man har lust. 

• sweetsueswede

Av praktiska skäl kan man ju gifta sig borgerligt här om man nu finner att det underlättar det *FÖR ERT sett att se det -  **RIKTIGA** bröllop.  På så sätt slipper man en massa papperarbete och tjafs.

Som Daniiel skriver - att förnya löftena kan vara en precis likadan ceremoni som en vigsel - och varför skulle någon vilja förringa det??? Om vi säger att ni har en borgerlig vigsel här och en kyrklig (eller annan) vigsel i USA - vilket datum skulle DU vilja ha i ringen? Hjärtats mening är för mig den enda meningen. Och jag personligen kommer eventuellt att köra både och - borgerligt här innan resan och sedan månaden efter  "förnyelseceremoni" på stranden i Västinden med min m2b, barn och som bonus några systrar där. Det är nog det rätta för oss och jag finner absolut ingen skam i det. Att mitt pass sedan visar min m2b efternamn blundar jag för till vi står där och bara är VI. Lyckliga. Och det är datumet från Dominkanska Republiken som kommer att räknas för oss.
    ALL lycka inför ert/era bröllop och jag hoppas de blir magiska båda två. :)

Svar på tråden Dubbla bröllop?