• Want to

Formulering ang övernattning i inbjudan?

Så tog planerna fart och vi har bokat vigselplats, middag och hotellövernattning.

Men dels så är vi ett relativt litet sällskap (ca 30 perosner) men det kluvna är att vi bjuder enbart våra föräldrar och syskon på hotellövernattning inkl frukostbuffé.
    Så jag tänkte göra ett separat inläggs blad i deras inbjudningar om detta.
    Men hur formulerar jag det? Så det blir snyggt, trevlig och att det framgår att vi står för denna övernattning.

Vill poängtera att våra gäster egentligen inte behöver övernattning då vårt bröllop hålls centralt för alla.
    Utan det är vi som vill lyxa till det och göra en mysig grej med våra familjer =)

Är ute i god tid då bröllopet kommer hållas först nästa sommar men det kanske är tack o lov när det står tok still i skallen på oss

Någon som har en ide?

• Svar på tråden Formulering ang övernattning i inbjudan?
  • tinaalpfält

Vi kommer också ha övernattning på vårt bröllop...som dock gästerna står för själva, men de är några fler med =)

Vi skrev "Vi hoppas att ni har möjlighet att stanna över natten på xxx och äta brunch med oss nästkommande dag." Eftersom att vi låter gästerna betala sin egen övernattning står det mer info om det i de följande meningarna men det behöver ju inte du tänka på.

Bra att vara ute i god tid!

• Sarus

Vi gjorde en extra bilaga till vår inbjudan och skrev så här om boende.

Ni kanske inte vill spexa till det så? :) men ett förslag iaf ;)

• Chicita

Jag skulle helt enkelt skrivit något liknande detta:

Vi vill gärna ta denna möjlighet att skämma bort er lite och har därför ordnat boende på XXX hotell åt er.
    Ni kan checka in från klockan XX (oftast brukar det vara 15:00, men kolla med hotellet om dom kan komma tidigare om det krockar med bröllopet, eller bekräfta att dom kommer att komma senare så att ni inte blir av med rummen).
    På morgonen efteråt så samlas vi i hotellets frukostmatsal för en härlig frukost tillsammans.
    (självklart under förutsättning att ni tänkt åka dit och äta frukost med dom Flört, annars kanske ni kan skriva "på morgonen avnjuter ni en härlig hotellfrukost innan ni kommer hem till oss på lite fika och eftersnack")

• Want to

Oj, vilka bra förslag. Tackar fick lite att klura vidare på =)

• Bara vi

Jag vet inte om jag förstått rätt men  som jag tolkar det så är det ett lite bröllop men det är trots detta bara några ni betalar boende för. Om det är så skulle inte jag våga skicka ut en sådan tillägsinbjudan utan att muntligt eller skriftligt förtydliga att gratis övernattning gäller bara för dem så fått det tillägget i inbjudan. Det är så lätt att det annars börjar pratas och att andra i sin tur tar förgivet att även de ska få bo gratis, speciellt om det är ett mindre sällskap.

Jag vill förtydliga att jag inte tycker att det är en dumidé att bara  bjuda några men när det kommer till bröllop verkar folk ta saker förgivna så jag ville bara sända ut en varning innan. 

• Ingride

Vi ska också ha ett litet bröllop, 32 totalt. Vi bjuder på övernattning för alla, men har fått reaktionen att det är onödigt generöst. Mina barn bor utspridda i landet och jag är så glad över att de kostar på sig att resa hit och vill gärna betala deras boendekostnad. Vi skrev bara att vi bjuder på övernattning och måste veta om någon inte sover över. 

Jag tror inte alls folk räknar med att de ska bjudas på rumskostnaden. Kan ni inte bara skriva något om att de som vill "lyxa till det" har möjlighet att övernatta? Ni kan ju sätta ut kostnaden i inbjudan, men samtidigt har ni då informerat de närmaste om att ni står för deras övernattning.  

• Want to
    Bara vi skrev 2012-07-27 09:04:15 följande:
    Jag vet inte om jag förstått rätt men  som jag tolkar det så är det ett lite bröllop men det är trots detta bara några ni betalar boende för. Om det är så skulle inte jag våga skicka ut en sådan tillägsinbjudan utan att muntligt eller skriftligt förtydliga att gratis övernattning gäller bara för dem så fått det tillägget i inbjudan. Det är så lätt att det annars börjar pratas och att andra i sin tur tar förgivet att även de ska få bo gratis, speciellt om det är ett mindre sällskap.

Jag vill förtydliga att jag inte tycker att det är en dumidé att bara  bjuda några men när det kommer till bröllop verkar folk ta saker förgivna så jag ville bara sända ut en varning innan. 
    Tack för varningen =)
    Dom vi inte kommer bjuda med på övernattningen vet vi inte skulle uppskatta en hotellnatt. Pga sjukdom, ålder och en hel drös med andra anledningar vet vi med all säkerhet att dom vill hem till sitt. Och vi vet att dom skulle känna sig obekväma med att behöva tacka nej. Vi har diskuterat sååå mycket fram och tillbaka om detta och även rådfrågat våra föräldrar, för att få deras syn på det. Och kommit fram till att detta är bästa lösningen för dom och oss.
    Samt att vi kommer att lämna ut inbjudningarna personligen till alla och är det någon av dom som verkligen vill kan vi nog ordna det då.
  • Ingride

Det låter väldigt klokt och om ni lämnar inbjudningarna personligen, så blir det ju inga frågetecken. Min mor är 83 år gammal och var väldigt tveksam till att övernatt efter bröllopet. Eftersom det blir en ganska utdragen tillställning, tycker jag det är en stor fördel att hon kan dra sig tillbaka till sitt rum och vila en stund både direkt innan vigseln och sen på kvällen om hon känner för det. Till slut bet det argumentet på henne, så hon ska också sova över, även hon bor bara tre kilometer från festplatsen. Det handlar ju inte bara om det, utan också om att ingen behöver tänka på att hon ska skjutsas hem. Färdtjänst blir ju inte så spontant. Då måste man bestämma i god tid när man tänker bli trött.

• Want to
    Ingride skrev 2012-07-27 09:17:54 följande:
    Vi ska också ha ett litet bröllop, 32 totalt. Vi bjuder på övernattning för alla, men har fått reaktionen att det är onödigt generöst. Mina barn bor utspridda i landet och jag är så glad över att de kostar på sig att resa hit och vill gärna betala deras boendekostnad. Vi skrev bara att vi bjuder på övernattning och måste veta om någon inte sover över. 

Jag tror inte alls folk räknar med att de ska bjudas på rumskostnaden. Kan ni inte bara skriva något om att de som vill "lyxa till det" har möjlighet att övernatta? Ni kan ju sätta ut kostnaden i inbjudan, men samtidigt har ni då informerat de närmaste om att ni står för deras övernattning.  
    Vad mysigt med fler som kör med övernattning. Är det någon som mot förmodan absolut vill stanna övernatten så ordnar vi något då =)
  • Want to
    Ingride skrev 2012-07-27 09:34:56 följande:
    Det låter väldigt klokt och om ni lämnar inbjudningarna personligen, så blir det ju inga frågetecken. Min mor är 83 år gammal och var väldigt tveksam till att övernatt efter bröllopet. Eftersom det blir en ganska utdragen tillställning, tycker jag det är en stor fördel att hon kan dra sig tillbaka till sitt rum och vila en stund både direkt innan vigseln och sen på kvällen om hon känner för det. Till slut bet det argumentet på henne, så hon ska också sova över, även hon bor bara tre kilometer från festplatsen. Det handlar ju inte bara om det, utan också om att ingen behöver tänka på att hon ska skjutsas hem. Färdtjänst blir ju inte så spontant. Då måste man bestämma i god tid när man tänker bli trött.
    Vad roligt att din mor ändrade sig. För dessa gäster är det mycket som ligger bakom detta beslut och vi lägger en relativt sen vigsel med middag direkt efter så att alla skall orka vara med så länge dom vill.

Vårt beslut om övernattning är väl grundat och igenom tänkt.
    De jag var intresserad av var lite hjälp med formuleringen på inbjudningar
Svar på tråden Formulering ang övernattning i inbjudan?