Köpa stenar löst?
Ni som köper era ädelstenar löst vart köper ni dom? blir det mycket billigare än att låta guldsmeden sköta det?
Ni som köper era ädelstenar löst vart köper ni dom? blir det mycket billigare än att låta guldsmeden sköta det?
Hej, jag har inte köpt lösvikt själv men vet att tidningar som "Allt om Bröllop" brukar ha med annonser från diamantia.com där man kan köpa lösvikt. Dock finns det juvelerare som inte godtar sig köpta stenar om det inte finns tydliga certifikat och info om ursprunget på stenen. Det kan bli så att de undersökerstenen själva innan de accepterar den. Oavsett vart du köper så skall du kräva att få certifikat av leverantören utfärdat av GIA, IGI, AGSL eller EGL. Varningsskyltar har också hissats att köpa diamanter från Thailand då det visat sig att vissa leverantörer där sålt odlade diamanter dvs Cubic zirconia och ibland stenar som inte alls varit diamanter. Jag tror du kan få en ringbilligare genom att köpa lösvikt. Jag valde tillslut själv att vända mig till en juvelerare för att göra mina ringar pga rädsla att köpa något som sedan kanske visade sig ha sämre kvalitet än utlovat. Men eftersom bröllopstidningar har med annonser från diamantia.com så borde det vara en någolunda säker leverantör tycker man ju.
Lycka till!
Större stenar ( >0.3 ct) ifrån USA mindre ifrån guldsmeden. Lönar sig inte att köpa smått löst då den stora kostnaden ligger i att fatta små stenar.
Jag köpte stenar från ett annat svenskt företag när jag förnyade ett gammalt guldhänge. Det var 4 stycken 0,2 ct. Stenarna var billigare då på både diamantia.com och sidan jag köpte de ifrån, msgofstockholm.se men msg var ju klart billigare. Tjänade någon tusenlapp på det köpet.
Du kan ju testa maila bägge företagen för att få hjälp och se vilket av företagen som är bäst och ger bäst pris?
Om någon, liksom jag, halkar in på den här gamla tråden får jag be att påpeka:
Odlade diamanter är "riktiga" diamanter, dvs rent kol. Skillnaden är att de inte har orenheter i sig.
CZ är zirkoniumoxid, en kopia som har vissa egenskaper gemensamma med diamanter men i själva verket är något helt annat.