• Aleksandra

Ska mannen ha sin förlovningsring som vigselring?

Undrar hur man bruakr göra. Ska mannen ha sin förlovningsring som vingselring också eller ska han också ha 2? Vi har pratat om att köpa vigselringar men vet inte riktigt hur vi ska göra.
    tacksam för svar.

• Svar på tråden Ska mannen ha sin förlovningsring som vigselring?
  • jakother

Det där gör man precis som man vill, vi sålde bort våra förlovningsringar och köpte nya vigselringar en var bara

För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Principisessan

vanligast i sverige är att mannen får ett till datum i sin förlovningsring, men det förekommer mer och mer att mannen har två ringar han också. det gör man som man vill. min blivande ville inte ha en förlovningsring utan bara en vigselring, så ja... man bestämmer själv hur man vill göra :)

• Chicita

Precis som jakother säger så finns inget rätt eller fel där.
    Min make ville behålla sin förlovningsring och inte lägga till någon mer ring, så vi la bara till mer gravyr på hans helt enkelt. Men vi pratade om att han kanske skulle haft en till först.
    Att byta ut förlovningsringen mot en ny vigselring var inte ett alternativ för honom. Han ville inte göra sig av med den Glad 

• Marjasinus

Jag kommer inte skaffa nån mer ring. Kanske lämnar in den jag har och graverar in ett till datum, får se.

• jakother
    Chicita skrev 2012-07-30 20:29:49 följande:
    Precis som jakother säger så finns inget rätt eller fel där.
    Min make ville behålla sin förlovningsring och inte lägga till någon mer ring, så vi la bara till mer gravyr på hans helt enkelt. Men vi pratade om att han kanske skulle haft en till först.
    Att byta ut förlovningsringen mot en ny vigselring var inte ett alternativ för honom. Han ville inte göra sig av med den Glad 
    Vi gillade ändå inte våra förlovningsringar, tunna små ringar från Shalins tusenserien.. vi bytte till större tjocka titanringar.. som vi ÄLSKAR =)
  • Aleksandra

Tack för alla svar :) Då vet vi att vi har lite olika alternativ :)

• Chicita
    jakother skrev 2012-07-30 20:38:08 följande:
    Vi gillade ändå inte våra förlovningsringar, tunna små ringar från Shalins tusenserien.. vi bytte till större tjocka titanringar.. som vi ÄLSKAR =)
    Ja jag menade inte att ni gjorde fel Flört
    Utan det var maken som hade en stark relation till sin ring bara 
  • jakother
    Chicita skrev 2012-07-30 20:48:25 följande:
    Ja jag menade inte att ni gjorde fel Flört
    Utan det var maken som hade en stark relation till sin ring bara 
    Förstod de oxå
  • Johanna89

Vi köpte helt nya vigselringar båda 2, med bröllopsdatumet i.
    Förlovningsringarna var i helt annan stil och vi har dessutom ändrat smak sen dess Tungan ute

• TheD

Min make har förlovningsring och vigselring. Det tyckte vi var självklart.

• Krystal

Vi kommer bara att ha en vigselring till mig, till m2b kommer vi att gravera in vigseldatumet i hans förlovningsring. Att mannen också har två ringar har jag aldrig varit med om. I USA som många tar nya traditioner ifrån ( som att bruden går fram till mannen vid altaret, " you may kiss the bride"-orden, kasta buketten mm) brukar väl inte ens där mannen ha två ringar...eller? Det brukar väl vara en förlovingsring till tjejen och sen var sin vid vigseln, totalt 3 ringar...

• imoen

Vi kommer båda ha två ringar. Varsin förlovningsring och varsin vigselring. Vi har inte lånat någon av de traditionerna från USA. (vi är en man och en kvinna)

• Wilda

Min kille valde en bredare förlovningsring än mig. Jag ska ha 2 och han ska bara gravera i sin. Han vill inte ha två ringar, så därför valde vi den bredare redan till honom när vi förlovade oss och visste att vi skulle gifta oss.

• Sara 120707

Man får göra precis hur man vill! Fem ringar eller inga ringar det kan bara ni avgöra.

MEN den svenska traditionen är att man byter ringar vid förlovningen dvs. vars en slät guldring.

Sedan får båda vars en vigselring.

I flera andra länder (bla england och usa) så får endast kvinnan en förlovningsring. Sedan får båda parter en vigselring.

• 2011

Magdalena Ribbing håller inte med.

"Vid vigseln får kvinnan alltså enligt traditionen sin vigselring, och hon bär den då innerst på vänster ringfinger, med förlovningsringen utanför. Mannens förlovningsring byter status vid vigseln och övergår till vigselring. Det är inte konstigt att mannen den korta stunden vid vigseln har tagit av sin förlovningsring när den övergår till att bli vigselring. Men numera vill en del män också ha två ringar, och då behåller de förlovningsringen på vänster ringfinger under vigseln"

www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/11/08/ringratt-8463/comment-page-2/

• ChristineL

Min blivande vill ha en vigselring också, så vi kommer båda att ha två sen. Gör så som han själv vill :)

Svar på tråden Ska mannen ha sin förlovningsring som vigselring?