• EmIg

När skickar ni ut "Save the date"

Har en liten fundering, 

är det för tidigt att skicka ut Save the date i mitten på September när man gifter sig åttonde Juni 2013? Dvs. 9 månader innan. Jag är ju sugen på att komma igång med allt - men vi kanske ska vänta någon månad? Hur gjorde ni? 

• Svar på tråden När skickar ni ut "Save the date"
  • Marjasinus

Vi har redan skickat, för 2-3 veckor sedan. Bröllopet är 29/6 nästa år.

Det är säkert många som tycker det är alldeles för tidigt (vissa hävdar ju t o m att det är helt onödigt) men vi ville verkligen komma igång och vi ville kunna börja prata om det med nära och kära.

• Jalle

Vi skickade ut våra strax innan jul och gifter oss nu på lördag den 4:e augusti, alltså nästan 8 månader innan. Det är väl det som är meningen med save the date, att de ska komma tidigt så folk kan boka in dagen i almanackan? Särskilt bra om man gifter sig i semestertider.

• TheD

Vi skickade datumkort till nyår 2010 och bröllopet var augusti 2011. De vara bara långväga gäster som fick dessa kort.

• Fjärilen

Vi ska gifta oss nu i början av septmeber och vi skickade ut save the date i början av december. Inbjudningarna skickade vi ut i mars.

Vi skickade våra så tidigt eftersom vi ska gifta oss utomlands och våra gäster skulle kunna planera in ledighet och hitta billiga flygbiljetter om de ville.

• frida o björn

Vi tänker inte skicka någon alls. Har varit på en hel del bröllop och aldrig fått ett sånt, men det brukar gå bra ändå. Däremot ska man nog skicka inbjudan i god tid om man gifter sig på sommaren. Vi ska gifta oss i juli och kommer bjuda in i februari. Känns roligare tycker jag att inte skicka något annat innan. Sin familj och närmsta vänner kan man väl prata med innan och säga när det blir??

• Marjasinus

Vi har inga artighetsinbjudningar av släktingar m m som vi knappt känner. Alla som står på gästlistan vill jag verkligen att de ska komma. Och ju tidigare de får ett datum att förhålla sig till desto större tror jag chansen är att alla kommer. Jag har fått såna ett par gånger och jag har verkligen uppskattat det för vi ligger ofta väldigt långt fram i vår planering inför sommaren.

Dessutom går många av våra kompisar i giftastankar så det är nog rätt bra att hugga det datum man vill ha tidigt. 

• astoryending

Vi gifter oss i juli nästa år och kommer skicka save the dates som julkort. Jag gillar själv att ha framförhållning och att planera så jag tycker det känns helt lagom :)

• Tilja

Vi gifter oss i juli 2013 och skickade Save-the-date-korten i juni i år. Anledningen till att vi skickade dem så tidigt var för att vi kommer gifta oss utomlands. Vi vill ge våra nära och kära en chans att kunna planera in bröllopet i sin semester och kunna spara ihop till resan om de vill komma. Sen ska jag inte hymla med att jag tycker det är otroligt roligt att få komma igång med planerandet och kunna prata med alla inbjudna om hur de tänker och resonerar.

• EmIg
    Skrattande

Tusen tack för alla svar. Vi har bestämt att göra det som känns roligast och mest "oss" - vilket alltså är att skicka ut i September.
  • Krystal

Funderar på att skicka med en liten lapp med datum(en) tillsammans med julkorten till dom som jag verkligen hoppas på ska kunna komma i juni 2013...

• frida o björn

Så länge man gör som man själv vill så blir det ju bra. :)
    Jag har väl inte tänkt att diskutera mitt bröllop så mycket med alla inbjudna, förutom såklar våra familjer och närmsta vännerna, men vissa detaljer vill man ju ändå hålla för sig själv. Jag brukar inte ens veta att folk gifter sig förrän man får inbjudningskortet, eftersom de flesta jag vet håller det helt för sig själv. Det roliga med det är ju att det verkligen blir en överraskning.

• Victoria

Vi gifter oss 6 juli 2013 och vi skickade våra för 2 veckor sedan, det vill säga nästa ett år innan. Kunde helt enkelt inte hålla mig och eftersom våra vänner och släkt tjat för dom vill så gärna veta datumet :)

• daniiel

Vi gifte oss i augusti förra året och skickade ut inbjudningarna i början av maj, alltså lite drygt 3 månader i förväg.. och vet ni vad? Även det funkade bra ;P

Vill ni skicka ut "save the date"-kort, så tycker jag absolut att ni kan skicka ut dom i september. Vänta dock med inbjudningarna då till efter nyår, kanske februari/mars?, kan jag tycka. "Save the date"-korten känns lätt lite onödiga om inbjudan bara kommer 1-2 månader efteråt.

Det kommer förmodligen bli jättebra dock, oavsett hur ni gör :)

Svar på tråden När skickar ni ut "Save the date"