• Lebendig

Hur är det med snittar och dryck?

Alltså hur brukar man göra/hur gjorde ni?

Vi kommer anlända till festen strax efter det att gästerna kommit dit. Hur brukar man göra, ska de serveras lite snittar och sådant samt "vanlig" cider typ innan vi kommer och sedan när vi kommer dit så tar man fram brudskålen? Rådvill...

• Svar på tråden Hur är det med snittar och dryck?
  • synanceia

Vad innebär "strax"? Är det 10 minuter eller uppåt en timma? :)
    Vi anlände en timme efter gästerna. Då fick de snittar och bål samt fick gå en tipspromenad under tiden. Hade vi anlänt 15-20 minuter efter gästerna hade vi serverat snittar och välkomstbubbel när vi kom fram.

• synanceia

Var väl lite otydlig kanske men snittarna och bålen serverades direkt efter att gästerna anlände och så var det välkomstskål med bubbel när vi själva anlänt. :)

• Lebendig

Vi kommer att komma dit typ tio minuter efter det att sista gästen anlänt till festen. Så det är väl helt beroende på hur sega de är på att komma sig från kyrkan till festen.

Men ni hade alltså en annan dryck till tilltugget och sedan kom själva skålen när ni anälnde?

• Lilla My 76

Vi gjorde så att efter vigseln så gick alla gästerna till festlokalen ( den låg ca 300 m från kyrkan ) och där blev dom serverade rosévin och alkoholfri cider för dom som ville ha det. Vi hade otrolig tur med vädret,det var strålande sol och 24 grader varmt så gästerna stod utomhus och njöt av värmen:)

Medan dom minglade och pratade gick jag och min man iväg och blev fotograferade av vår fotograf och det tog ca 15 min. Vi hade även blivit fotade innan vigseln och under vigseln,därför blev fotograferingen efter väldigt kort.

När det var klart gick vi till gästerna för att utbringa en brudskål och bli gratulerade:)

Vi hade en sen vigsel så det bjöds inte på något tilltugg men har ni en vigsel mitt på dagen så skulle jag bjuda på snittar eller annat tilltugg för annars blir det för lång väntan till middagen.

Lycka till med allt!

• Chicita

Om inte gästerna klarar sig 10-15 minuter utan något att tugga på så skulle jag nog fundera på vad det är för folk jag bjudit Flört

Vi hade varken snittar eller annat tilltugg innan middagen.

Vi anlände ju i princip samtidigt då vi gick från kyrkan till festlokalen i samlad tropp då i och för sig. Men sen fick folk ett glas + påfyllning med det vi hade till brudskålen / välkomstskålen och det fick dom sen smutta på eller dricka upp hur fort dom ville.
    Sen blev det ca 1 timmes femkamp (där några gäster provade på medeltida stridslekar, som att hugga med svärd, anfalla med påk osv) och vi andra tittade på och hejade på våra favoriter...
    Sen blev det mat.

Några var riktigt riktigt hungriga innan maten kom för dom hade ätit dåligt på lunchen innan. Men det får dom ju skylla sig själva om dom gör.
    Vi bjöd på middag och gifte oss kl 15. 
    Middag brukar serveras runt 18.00 ca normalt sett. Men vi var lite tidiga och serverade den strax efter 17.
    Så dom som trott att dom skulle klara sig på en macka som dom åt  kl 12 fick faktiskt skylla sig själva...

Själv vill jag oftast inte ha massa småplock att äta på om jag vet att det snart ska bli mat. Man vill ju inte förstöra aptiten liksom Flört 

• Lebendig
    Chicita skrev 2012-08-02 11:39:44 följande:
    Om inte gästerna klarar sig 10-15 minuter utan något att tugga på så skulle jag nog fundera på vad det är för folk jag bjudit Flört

Vi hade varken snittar eller annat tilltugg innan middagen.

Vi anlände ju i princip samtidigt då vi gick från kyrkan till festlokalen i samlad tropp då i och för sig. Men sen fick folk ett glas + påfyllning med det vi hade till brudskålen / välkomstskålen och det fick dom sen smutta på eller dricka upp hur fort dom ville.
    Sen blev det ca 1 timmes femkamp (där några gäster provade på medeltida stridslekar, som att hugga med svärd, anfalla med påk osv) och vi andra tittade på och hejade på våra favoriter...
    Sen blev det mat.

Några var riktigt riktigt hungriga innan maten kom för dom hade ätit dåligt på lunchen innan. Men det får dom ju skylla sig själva om dom gör.
    Vi bjöd på middag och gifte oss kl 15. 
    Middag brukar serveras runt 18.00 ca normalt sett. Men vi var lite tidiga och serverade den strax efter 17.
    Så dom som trott att dom skulle klara sig på en macka som dom åt  kl 12 fick faktiskt skylla sig själva...

Själv vill jag oftast inte ha massa småplock att äta på om jag vet att det snart ska bli mat. Man vill ju inte förstöra aptiten liksom Flört 
    Vi är ett snittälskar-släkte så det skulle vara otänkbart att inte tugga på något!;) De flesta i min närhet (inklusive jag och min sambo) kräver mat typ varannan timme för att hålla humöret på topp och det vill vi en dag som denna! :D 
  • Chicita
    Lebendig skrev 2012-08-02 22:03:24 följande:
    Vi är ett snittälskar-släkte så det skulle vara otänkbart att inte tugga på något!;) De flesta i min närhet (inklusive jag och min sambo) kräver mat typ varannan timme för att hålla humöret på topp och det vill vi en dag som denna! :D 
    hehe... Ja dåså Tungan ute
    Men jag tror inte att ni behöver servera något innan ni anländer i alla fall när det är så kort tid det gäller.
    Ta snittar och bubbel när ni kommer.  
  • synanceia
    Lebendig skrev 2012-08-02 11:20:06 följande:
    Vi kommer att komma dit typ tio minuter efter det att sista gästen anlänt till festen. Så det är väl helt beroende på hur sega de är på att komma sig från kyrkan till festen.

Men ni hade alltså en annan dryck till tilltugget och sedan kom själva skålen när ni anälnde?
    Jo vi serverade något annat. Vi själva åt lunch innan vigseln så vi var inte så hungriga, men vi tänkte att det kan vara gott för gästerna att ha någon mat och något gott och svalkande att dricka till. Men Vi ville ju självklart skåla själva med bubbel så då blev det så. Klockan 16:00 serverades bål och snittar och vi anlände 17:15 ungefär och då serverades alltså bubbel. Ca. 18:00 serverades maten. Kan kanske tilläggas att av snittarna och bålen fanns ingenting kvar till vi kom! :)

Men i ert fall, där ni anländer 10-15 minuter efter gästerna så tycker jag att ni kan servera bubbel och snittar efter att ni kommit till lokalen. Så skulle jag ha gjort i alla fall. :)
  • tesse208

jag är oxå en som måste äta ofta, så vi tänker bjuda på varmkorv på minglet utanför kyrkan... eftersom det kommer att komma flera till kyrkan än de som blir bjudna på bröllopsfesten på kvällen... bland annat barn...

Svar på tråden Hur är det med snittar och dryck?