Inlägg från: malnil |Visa alla inlägg
  • malnil

Maj 2013

Hej!

NU kliver jag in här i tråden! Är ny här på Bröllopstorget..!

Ska gifta mig 4/5 2013 och är mitt uppe i planeringen för det. Dock är det relativt nyligen bestämt, så har inte kommit så långt ännu. Superbra med massa indéer och input!

Vi  har bokat kapell, festlokal. Tärna och bestman är bestämd, håller nu på att fila på inbjudningslistan samt inbjudningskort. Har hittat band som ska spela. Håller på att kolla klänning, frisyr och smycken. Fotograf bokad. Men är ju massa kvar att planera! Ser att många kommit långt redan i sin planering..!

Ser också att många ska gå ner några kg, är mitt uppe i det jag med Glad. har gått ner ca 3 kg, tappat 3 cm i midjan och 5 cm över bröst.. men har ett gäng kg kvar, så all pepp kan komma att behövas!

Härligt att det är så många som ska stå brud i maj!

Spännande att hänga med här på BT!

:) /Malin

• malnil

Tisa : Vi gifter oss också 4/5. Har börjat titta på inbjudningskort, om man ska göra egna själv eller beställa färdiga.. och vilket alterantivt som är mest prisvärt. Vi tänker oss att skicka ut dem i  januari och ha sista svarsdatum sista mars.. då har man ca 2 månader på sig att svara och vi har 1 månad på oss att göra justeringar på antalet som kommer. Vet dock inte alls om det är lagom/för tight eller så. Hur tänker du/ni?

Ebso: Vilken fantastisk klänning!! :) Superfin verkligen!

/Malin

• malnil

oslomyran: Vi har inte bestämt färgtema ännu.. vet inte riktigt hur vi tänkt där - hur tänker/gör ni? Måste man ha färgtema? I så fall - ska det/måste det vara återkommande i "allt", dvs blommor, dekorationer, dukning, etc., etc? Jag kan gärna tänka mig färgtema, men vill gärna ha ljusrosa/vit bukett, vilket min blivande inte vill.. Skrattande

Så - hur gör ni/tänker ni kring färgtema mm?

Någon som har tips på bra sidor att skicka efter inbjudningskort på?

• malnil

Oslomyran: Tack för input! Satte mig faktiskt ned igår med min sambo och diskuterade detta, och vips så hade vi bestämt ett färgtema! :) Så nu blir det vitt & grönt, med inslag av silver. Känns faktiskt skönt att ha bestämt detta, lättare då att bestämma ex inbjudningskort, bukett, bordsdekorationer etc. Så tack :)

FruW: Håller med dig, mitt tips är Panduro, de har det allra mesta! :)

• malnil

Hej!

Just nu filas det på bröllopsinbjudningarna som ska ut i mitten/slutet på januari. Har påbörjat klänningsletande, har hittat 2 fina som jag kan tänka mig, ska in en sväng till med min tärna i eftermiddag och kolla. Har tänkt försöka beställa klänning nu i december/januari. Annars är detta klart:
    * Kyrka bokad
    * Musik till vigseln bokad, ska bara bestämma en låt till... 1 av 2 klara vill säga :)
    * Fotograf bokad
    * Frisör bokad, hon vill att jag ska skicka bilder på frisyser jag vill ha, så letar inspiration nu
    * Maten inte beställd ännu.. har kontakt med cateringfirma, vi skulle bestämma mer efter jul
    * Lokal bokad (kommer vara i ett gammalt kvarnhus från 1800-talet  vid en fors)
    * Band till festen bokat
    * Ring - letar och provar för fullt!
    * Toastmaster/madame klart - träffar dem i helgen för att diskutera lite mer

De stora "to-do" just nu är:
    * Få klart med mat/beställning
    * Få klart med inbjudningskorten så de kan skickas ut om en månad ca
    * Hitta möbler/stolar/bord till lokalen
    * Bestäm/välj klänning och ring
    * Tärnklänning

Detta måste jag fixa inom närmsta tiden (dock ej snarast):
    * Festprogram
    * Vigselprogram
    * Bordsdekorationer/pynt

Så ja.. det har hänt lite, men fortfarande mycket kvar...

Förresten: Någon som har tips på bra sida på internet att beställa bordsdekorationer och ljusslingor mm?! Måste ju "pimpa" den gamla kvarnen :)

Så roligt att följa er alla och vad som händer i er planering!

Kramar på er och önskar er en God Jul!

• malnil

CharliesChoice: Tycker din klänning är jättefin! Och den sitter fantastiskt på dig. Skulle inte alls kalla den omodern, snarare klassisk ! Kanonfint!

• malnil

Hej!

Är också helt inne på brudbukett nu.. Jag är inne på rund bukett (ej droppformad) med vita rosor och liljekonvaljer (kanske någon mer blomma?)  samt något grönt runt, typ blad.. tärnbuketten blir endast liljekonvaljer. Passar bra in i vårt färgtema, grönt och vitt :) några fina jag hittat/hämtar inspiration ifrån kommer nedan:

• malnil

Kakan 81: skulle vara jättekul att få se dina inspirationsbilder om du lyckas få upp dem på något sätt! :) Ja, vi har färgtema grönt och vitt, samt inslag av silver, så i inspirationsbild 2/bukett 2 där är lite silver med  (den "tråden" sm toppar buketten). men som sagt är så sugen på att ha med liljekonvaljer också, känns så vårigt :).

• malnil
    Kakan 81 skrev 2013-01-09 12:32:54 följande:
    Fick sätta mig vid datorn istället så jag kan ladda upp lite bilder. Här är några av dom som ska inspirera mig...
    Som du ser vill jag också ha grönt och vitt och sen har jag silver i klänningen så jag vill ha silvrigt band och precis som du är jag sugen på liljekonvalj. Vårigt, söta och dom doftar ljuvligt!

Denna är lite rolig tycker jag.

Den ovanför här är favoriten just nu, fast jag vill ha den lite större och med lite liljekonvalj i så ska näbbarna ha buketter med bara brudslöja eller liljekonvalj.

Jättefina buketter och har fått massa ny inspiration! Tack :) Vi verkar ju köra samma färgtema här, vitt grönt och silver! Går ju att göra väldigt fina buketter med de färgerna. Och lijekonvalj, fantastisk blomma! Vi har hela trädgården full, dock gifter vi oss i början på maj, så tror tyvärr inte de hunnit komma upp ännu (om man skulle använt som dekoration på borden).

Den buketten som är fin fravorit, verkligen jättefin! Tror det blir fint att näbbarna har en "ren" bukett, med en sort av blommorna. Så har jag ju tänkt till min tärna.
  • malnil

Hej!

Det närmar sig här också, 4/5 är det ju dags.. Har precis kommit hem efter ett möte med cateringfirman, och vi är både glada och förvånade, över det bra pris som vi verkar få hos dem! vi kommer catera mat (buffé), där det ingår kött, kyckling, potatisgratäng, sallad, tomat&mozarella, två såser. Sedan har vi ost-och fruktbricka efteråt, för att sedan köra tårta och kaffe lite senare. Vi caterar/hyr också allt porslin, dukar och kaffetermosar. De ser också till att vi får serveringspersonal (som vi betala för utöver).

Annars börjar det hända saker nu.. inbjudningskorten är på väg ut, landar i brevlådorna ca slutet av januari, då har man 2 månader på sig att svara, OSA 31/3, och vi har lite mer än en månad på oss efter det.

just nu styr vi med bukett och tårta här.. många beslut som ska tas :)

Då jag också försöker gå ner några kg (10 närmare bestämt) till den stora dagen så är det mycket fokus på träning och bra kost här hemma! Vågen visade minus 6 kg igår, (började slutet av oktober). Midjemått mm har också minskat många cm, vilket gör det lättare att hålla i nu!

Hur går det för er andra? Några fler som försöker tappa några kg/hålla kost & träning?

Känns svårt att fatta att man kommer stå brud om mindre än 4 månader... :)

Oslomyran: Jättefina servettringar! Bra tips :)
    Sötnöt: superfin klänning!!

• malnil

Oslomyran: Duktig du är! Heja heja, det kommer du klara! men visst blir det svårare och svårare.. Hur gör du för att gå ner dina kg? Träning/kost/både och? Själv så tänker jag på vad jag äter, mindre portioner osv, samt MYCKET träning! (vill inte ge avkall på allt gott, så tränar hellre mer Glad). Har nu också upptäckt det fantastiska i längdskidåkning! Bra träning för hela kroppen, bättre flås och frisk luft. Fantastisk när man är ute och åker, snön gnistrar! dock kräver det ju att man har snö förstås, vilket man kanske inte har på alla håll i landet.

Men som sagt, tycker du är superduktig, 9 kg är ju mycket!

• malnil

Colin: Vi har precis i helgen lagt våra inbjudningskort på lådan. Jag gjorde så att jag hade en excelfil som jag hade alla inbjudna (namn + adresser + relation till brudparet). Sedan hittade jag adresser på hitta.se eller eniro (ev birthday.se), skrev in i filen. Sedan när jag skrivit varje kort kryssade jag för/bockade i den/dem som skulle få kortet så jag hade koll på vem/vilka som är klara. Något annat smidigare tips har jag tyvärr inte :)

LYcka till!

• malnil

Åhh! Nu är det mindre än tre månader kvar för oss! Vi gifter oss ju den 4:e maj.. så ja, inte långt kvar nu! Nerverna börjar komma ordentligt..! Var och skulle hämta min ring i fredags och då visar det sig att de beställt den i vitt guld istället för rött (som jag skulle ha..). Så nu får jag vänta ett tag till...! Kanske lika bra det :).

Annars har vi börjat planera festhäften till kvällen, vi ska skriva lite om alla gäster. Bra att börja med det i tid, misstänker att det kan ta ett tag.. :).

Har också suttit i timtal i helgen och letat bröllopsresa. Verkar nu bestämt oss för Mauritius i början på oktober i alla fall. Ser underbart ut!

Annars är följande saker sådant jag måste ta tag i snarast:
    Blommor/bukett
    Tårta
    Planera resa till Tyskland för inköp av dryck till festen...

Ville bara skriva av mig lite..! Svårt att förstå dock att man ska så brud i vår (som inte alls är långt bort), när det ligger drivor med snö utanför :).

Hur går det för er andra?

• malnil

Hej!

Åh, vi är ju snart ut, i lördags var det endast 6 veckor kvar!! Vi gifter oss 4/5. Äntligen börjar det kännas vårlikt här, men snön ligger ju kvar.. hoppas på att den försvinner snabbt och att våren hinner slå ut ordentligt under april månad.

Vi kommer att ha buffé (basilikamarinerad kycklingfilé, svampbakad fläskfilé, potatisgratäng, 2 sorters såser, ostpajer, tomat & mozarellasallad, vanlig grönsallad, bröd, smör). Sedan blir det ost och fruktbricka till "efterrätt" innan vi serverar kaffe och tårta.

Intressant att se hur det går för er andra, var ett tag sedan nu! antar att de flesta har fullt upp med planering! :)

Trixie: Kul att höra hur det går, vill också till lokalen snart så man kan planera lite mer och börja fila på dukning och bordsplacering. Vad ska ni ha för mat, buffé eller sittande middag?

• malnil

Åhh! EN YNKA MÅNAD KVAR FÖR OSS IDAG!! 4:e maj smäller det Skrattande

• malnil
    Teresa L skrev 2013-04-07 19:48:38 följande:
    4:e maj för oss oxå! :D
    Å spännande!! :) Hur går det för er med planeringen? Mycket kvar att fixa? Jag börjar bli riktigt nervös nu, svårt att sova och sånt.. :)
  • malnil
    Teresa L skrev 2013-04-09 15:47:59 följande:

Inte så, det blev lite ändringar i planeringen. Egentligen skulle vi haft ett stort kyrkobröllop nu i juli, men det blir ett mindre borgligt nu i maj istället. :)

Det mesta är klart, ska träffa vigselförättaren nu i veckan. Håller på med lite pyssel inför dukningen och så. Tårtor är beställda och maten fixar vi själva. Mitt största problem har varit att hitta en klänning som passar då jag kommer va gravid i vecka 34 på den stora dagen, så utbudet är begränsat. Men det verkar ha löst sig. :)

Ni då? Ska ni ha ett stort, mellan eller litet bröllop?

Det låter som det mesta är fixat för er, skönt! Och skönt att klänningen också verkar ha löst sig :). Hoppas på fint väder nu i maj, verkar som vårsolen och värmen kommer nu i helgen ( i alla fall här i Östergötland där jag bor).

Jo, vi gifter oss i ett litet slottskapell som rymmer 100 gäster. Vi är totalt 80 personer med mig och min blivande. Sedan hålls fest i en gammal kvarn, som ligger vid en fors. Catering, buffé blir det. Det mesta är nog egentligen under kontroll, men känns som massa saker flyter omkring.. håller på med bordsplacering, festhäften, vigselprogram, pyssel till dukning och dekoration etc. Det mesta lär nog dock sätta sig sista veckan. vi har hyrt kvanen från helgen innan bröllopet, så vi har god tid på oss att pynta och fixa :). Men spännande är det!

Snart smäller det, endast 3 veckor kvar på lördag!!
  • malnil
    Hotlena skrev 2013-04-21 16:15:50 följande:
    Jag blev hippad igår! =) Hade räknat ut att det skulle bli då så jag var rätt beredd. Samtidigt orolig att det inte skulle bli då så jag skulle bli sittande å vänta hela kvällen :P
    Men Syrran och svägerskan kom och kastade in mig i bilen. Sen blev det ledtrådsjakt runt på stan som slutligen ledde till restaurangen dom bokat bord på, å där slöt fler tjejer upp som inte kunde komma tidigare. Sen blev det fest och bus med singstar och lite lekar! =) Superrolig kväll! Precis som jag ville ha det! Ingen skämshippa, många skratt med bästa tjejerna! =) Saknade dock min andra svägerska som tyvärr jobbade =(
    För oss är det nu mindre än TVÅ veckor kvar och det är helt vansinnigt!  
    Åh, gifter ni er också 4 maj? Vi gifter oss då och insåg idag att nu har vi passerat 2 veckor kvar!! Har suttit och pysslat idag med servettringar, bordsplaceringskort mm!  Herre min, MINDRE än TVÅ veckor kvar! Jag blev hippad sista helgen i februari, snacka om överraskning! :) Vad roligt att ni hade kul!
  • malnil

Åh, 5 dagar kvar för oss nu, gifter oss 4 maj! Herre Gud! Är sååå stressad, sover dåligt och har till råga på allt fått en inflammerad finne eller så, som varar och har sig på näsan!! FÖRSVINN säger jag! Hoppas VERKLIGEN den hinner försvinna till helgen. ska träna ikväll (svett bra mot oren hy har jag hört) samt sätta mig i bastun! :)

Fler som gifter sig på lördag?

Svar på tråden Maj 2013