• BlomAnna

För snålt tilltaget?

Jag och min blivande man blev i det närmaste osams när vi beräknade alkohol till bröllopet. Jag tycker vi snålar och är rädd att det inte ska räcka.
    Det kommer vara ca 60 personer och han tycker det blir bra med:
    12 flaskor bubbel
    4boxar vitt a 3liter
    4boxar rött a 3 liter
    20 st öl i glasflaska till maten
    72öl i burk till festen
    42 cider till festen och maten 

Det blir avec till kafet också.

Är det för snålt tilltaget eller kommer det räcka?

• Svar på tråden För snålt tilltaget?
  • tesse208

Ojdå... Vi blir ca 35 st och jag har då räknat på betydligt mera... Tänk på att du kan sälja tillbaka oöppnade förpackningar, bara det görs inom 3 veckor

• mirre01

vi är 45 gäster ska ha 
    8 st 3 liters vit vin
    8 st 3 liter rött vin
    8 plattor cider
    8plattor öl 
    15 liter vodka
    5 liter whiskey
    5liter bayleys

:S om ni är 60 gäster räcker det inte end med 1 cider till alla jag tycker det är ur snålt ocg dåligt räknat :S

• Marjasinus
    BlomAnna skrev 2012-08-04 01:42:38 följande:
    Det kommer vara ca 60 personer och han tycker det blir bra med:
    12 flaskor bubbel
    4boxar vitt a 3liter
    4boxar rött a 3 liter
    20 st öl i glasflaska till maten
    72öl i burk till festen
    42 cider till festen och maten 
    Du får ut typ 20 glas vin ur en box. Så ni har typ 1 glas rött och 1 glas vitt per person till maten och om några dricker öl också så kanske alla kan få lite till. Det beror litegrann på vad ni har för middag, kommer ni ha en längre sittning med mycket tal o s v så tarvar det mer dryck.

Festdrycken tycker jag är för snålt tilltagen. NI har mindre än 2 öl/cider per person. Jag hade åtminstone borde dubbla det.
    mirre01 skrev 2012-08-04 02:37:43 följande:
    vi är 45 gäster ska ha 
    8 st 3 liters vit vin
    8 st 3 liter rött vin
    8 plattor cider
    8plattor öl 
    15 liter vodka
    5 liter whiskey
    5liter bayleys
    Det här är tilltaget i överkant. ~7 glas vin, 4 öl, 4 cider per person. 33 cl vodka, 11 cl whisky och 11 cl likör per person. Det blir man jävligt full på :) Men som tesse skrev, är det köpt på bolaget kan man alltid sälja tillbaka och "better safe than sorry"

----

Det är många faktorer att ta hänsyn till när man bestämmer hur mycket alkohol man ska ha. Om gästerna blir serverade dryck går det åt mindre än om man låter gästerna själva fylla på. Tillgången på alkohol styr också karaktären på festen, så man måste fundera över vilken typ av fest man vill ha.
  • TheD
    Marjasinus skrev 2012-08-04 07:06:57 följande:
    Tillgången på alkohol styr också karaktären på festen, så man måste fundera över vilken typ av fest man vill ha.
  • 1700tal

Vi har precis handlat allt och det blev som följer (och vi är 50 vuxna, varav vi tror några kör/inte dricker):

2 lådor mousserande (6 st flaskor i varje i alla vinlådor)

6 lådor rött

6 lådor vitt

3 lådor rosé

10 flak 33 cl öl (tilltaget i överkant men det som ev blir över tar vi till senare kräftskivor osv)

3 flak cider (tror det var 50 cl)

2 liter bacardi

3 liter vodka

2 liter bayleys

3 liter whiskey

2 liter martini

Av detta är det mousserande till brudskålen. Till middagen (sittande) serveras rött, vitt eller öl. Maträtterna uppmuntrar till rött vin. Resten är till den fria baren utom bayleys och whisky som serveras som avec, whiskyn serveras dock även i baren. Under kvällen till dans osv kommer förmodligen det friskare vita vinet väga upp hos vindrickarna, därför tog vi lika mkt av de. Även rosén lär gå åt om det är varmt.

Själva spriten lär bli stora mängder över men som sagt, det kommer gå åt under sensommarens och höstens klassiska fester.

Samtlig alkohol utom det mousserande är köpt i tyskland (vi jobbar mkt där) men av riktigt bra och passande sorter. Men lämna tillbaka går förstås inte.

• 1700tal

Särskilt ölen låter snålt tilltaget... Vad gör ni om hälften vill dricka öl till maten och dessa dricker 2 öl var under måltiden? Då finns det bara några fåtal öl kvar när festen börjar. Och är det en varm dag går det åt mer av de "läskande" sorterna som öl och vitt vin.

• Pluppe

Vi är ca 65 personer varav det är 45 personer som har beställt just alkohol till maten och såhär ser det ut för vår del, allt är både för maten & festen. Till maten får man 2 glas vin, 1 flaska öl, en burk cider, 1 flaska läsk, 1 flaska ramlösa osv..

4 boxar vitt vin
    4 boxar rött vin
    6 plattor öl
    1 back öl (denna öl kommer serveras till maten)
    2 öltunnor (små)
    7 flaskor champagne
    2 flaskor konjak
    2 flaskor likör
    2 flaskor whiskey

Vi kommer ha barn med på bröllopet, närmare bestämt 13-15 stycken kommer komma, så det är en förälder i varje familj som inte dricker, samtidigt som vi inte vill ha fylleslag så detta får räcka gott och väl! Till baren har vi tänkt att sälja mest vin, öl eller cider för att just inte få folk att blanda hej vilt (vilket oftast leder till fylla)!

• Juni 2012
    Pluppe skrev 2012-08-04 08:51:46 följande:
    Vi är ca 65 personer varav det är 45 personer som har beställt just alkohol till maten och såhär ser det ut för vår del, allt är både för maten & festen. Till maten får man 2 glas vin, 1 flaska öl, en burk cider, 1 flaska läsk, 1 flaska ramlösa osv..

4 boxar vitt vin
    4 boxar rött vin
    6 plattor öl
    1 back öl (denna öl kommer serveras till maten)
    2 öltunnor (små)
    7 flaskor champagne
    2 flaskor konjak
    2 flaskor likör
    2 flaskor whiskey

Vi kommer ha barn med på bröllopet, närmare bestämt 13-15 stycken kommer komma, så det är en förälder i varje familj som inte dricker, samtidigt som vi inte vill ha fylleslag så detta får räcka gott och väl! Till baren har vi tänkt att sälja mest vin, öl eller cider för att just inte få folk att blanda hej vilt (vilket oftast leder till fylla)!
    Nu kanske jag missförstod dig, men om man väljer t.ex. cider, då får man 1 burk som ska räcka genom hela måltiden? Det lät väldigt lite. Nu vet jag inte om ni ska ha buffé eller trerätters eller nån annan form på det hela, men en ciderburk går ju nästan åt under bara förrätten. Någonstans i varmrätten skulle iallafall jag börja kika om det stod mer dryck utställd nånstans på bordet. Om så inte vore fallet så skulle jag, om det fanns serveringspersonal, be om något mer att dricka :)
    Kanske jag som missförstod ert upplägg, ber om ursäkt iståfall.
  • Insanire

Vi hade 63 gäster och hade köpt:

20 flaskor mousserande vin och 6 flaskor alkohofritt - vi lämnade tillbaka 11 flaskor mousserande och 1 flaska alkoholfritt
    5 plattor öl tll middagen - vi lämnade tillbaka 2 och en halv platta
    32 flaskor rött vin till middagen - vi lämnade tillbaka 13 flaskor
    32 flaskor vitt vin till middagen - vi lämnade tillbaka 22 flaskor
    4 plattor cider - vi lämnade tillbaka 3 plattor och en halv platta tog brudgummens syster
    8 bag in box rött till baren - vi lämnade tillbaka 7 st
    8 bag in box vitt till baren - vi lämnade tillbaka 7 st
    10 plattor öl till baren - vi lämnade tillbaka 8 plattor

Vi hade 4 olika avecer.
    whiskey köpte vi 3 flaskor, inte ens 1 hel var slut.
    Vi hade 2 flaskor grönstedts konjak, en flaska tog slut
    Vi hade 3 flaskor amarula, 1 och 1 halv tog slut.
    Vi hade 3 flaskor cointreu, 1 flaska tog slut.   

Vi hade också drinkar i baren 
    Mjölkdrink på likör 43 - vi köpte 2 flaskor och lämnade tillbaka 1 oöppnad
    Sur drink på absolut citron - vi köpte 4 flaskor och lämnade tillbaka 1 oöppnad
    Söt drink på absolut vanilj - vi köpte 4 flaskor och lämnade tillbaka 1 oöppnad. 

Det fick alltså mest drinkar efter middagen, nästan inget annat.

Jag tycker att beräkningen som du skrev upp känns lite. Det går ju bra att lämna tillbaka till systemet, så vi tänkte att hellre för mycket än för lite. :)

• paet

Nu hade vi 51 som var vuxna. Kanske 45 av dem drack. Vi hade:
    2 boxar vitt
    2 boxar rosé
    2 boxar rött
    4 plattor öl
    3 backar läsk, vatten å lättöl.

Det räckte fin fint  

Svar på tråden För snålt tilltaget?