• BlomAnna

För snålt tilltaget?

Jag och min blivande man blev i det närmaste osams när vi beräknade alkohol till bröllopet. Jag tycker vi snålar och är rädd att det inte ska räcka.
    Det kommer vara ca 60 personer och han tycker det blir bra med:
    12 flaskor bubbel
    4boxar vitt a 3liter
    4boxar rött a 3 liter
    20 st öl i glasflaska till maten
    72öl i burk till festen
    42 cider till festen och maten 

Det blir avec till kafet också.

Är det för snålt tilltaget eller kommer det räcka?

• Svar på tråden För snålt tilltaget?
  • På rosa moln

www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-mat-och-dryck/Hur-mycket-dryck-gar-at/ En bra sida att spana in (hoppas jag, vi är inte gifta än så vi vet inte hur väl den stämmer ;)) Systembolaget räknar i alla fall med ungefär en flaska vin per person under dagen/kvällen så ska ni lita på dem så bör ni köpa några flaskor till. Å andra sidan kanske inte så många av era gäster dricker vin?

Vi blir mellan 40 och 42 stycken och har tänkt att köpa:

Till minglet och middagen:

* 10 flaskor bubbel
    * 25 flaskor vitt vin
    * 5 lådor rött vin
    * 20 flaskor alkoholfritt vin

Plus lite öl, cider och läsk att dricka efteråt

• sommar2014

Tänk också på alkoholfria alterntiv. Nu ser det ut som att ni inte alls tänkt på det alkoholfria (vilket ni kanske har gjort!) men många kan eller vill inte dricka alkohol och det är trist om det bara finns vatten till dessa. Systemet har många bra alkoholfria drycker, exempelvis mousserande vin (jag gillar en sort som heter Billabong), olika bryggda drycker (exempelvis Beo) och så vidare.

Viktigt är också att tänka på fördelningen alkohol/alkoholfritt. Om man har festen inne i en stad, dit det är relativt billigt/enkelt att åka taxi eller buss eller om gästerna bor så nära att de kan gå eller cykla hem kan man anta att inte så många avstår alkohol på grund av bilkörning. Om man däremot har bröllopet långt ute på landet där det inte finns kollektivtrafik och inte har ordnat någon speciell hemtransport kan man anta att kanske så många som varannan (eller var fjärde om par samåker) kommer att dricka alkolfritt eftersom de ska köra bil. Obs att det här bara är mina egna uppskattningar utifrån de fester jag varit på. Glad Är det många gravida på festen går det ju också åt mer alkolholfritt, likaså om det är många barn med då man får hoppas att åtminstone en förälder håller sig någorlunda nykter. Jag har varit på bröllopsfester då det alkoholfria bubblet knappt räckte eftersom så många behövde köra bil för att ta sig till och från festlokalen!

• SandraM

Vi hade våran fest på en restaurange för 90 personer men jag tror att ni ska räkna med

1-2 glas t.ex mousserande för brudskålen

1 glas till förrätten

2 glas till varmrätten

1 avec

Sen bad vi personalen att gå runt och fylla på i glasen under middagen så en del kanske drack 3-4 glas men så finns det ju dom som inte dricker alls. Sen fick var och en betala i baren efter middagen så där har jag ingen koll på hur mycket som gick åt.

En flaska vin räcker till fyra glas och en mousserande flaska kunde man räkna 5-6 glas på så ni kan ju försöka tänka om till boxar.

• Pluppe
    Juni 2012 skrev 2012-08-04 10:28:23 följande:
    Nu kanske jag missförstod dig, men om man väljer t.ex. cider, då får man 1 burk som ska räcka genom hela måltiden? Det lät väldigt lite. Nu vet jag inte om ni ska ha buffé eller trerätters eller nån annan form på det hela, men en ciderburk går ju nästan åt under bara förrätten. Någonstans i varmrätten skulle iallafall jag börja kika om det stod mer dryck utställd nånstans på bordet. Om så inte vore fallet så skulle jag, om det fanns serveringspersonal, be om något mer att dricka :)
    Kanske jag som missförstod ert upplägg, ber om ursäkt iståfall.
    Till en början missförstod du mig inte, men efter en diskution nu med sambon (tackvare ditt inlägg) Flört så kommer vi bjuda på 2 glas vin/2 burkar cider osv till maten (det känns nog lite snålt med bara 1 cider) Vi ska ha buffé :) Däremot är jag lite fundersam.. Mineralvatten, om man ser till sig själv, dricker man 2 flaskor mineralvatten till maten eller väljer man vanligt vatten till "andra" glaset? Likaså med läsken..

Vi funderar på ifall man ska säga åt värden vid välkomsttalet att det finns en andra flaska/burk att få och då säger man till serveringspersonalen. Vinet kommer nämligen vara upphällt i glaset och det andra glaset i en liten karaff bredvid (en vid varje plats)..
  • Juni 2012
    Pluppe skrev 2012-08-06 18:26:51 följande:
    Till en början missförstod du mig inte, men efter en diskution nu med sambon (tackvare ditt inlägg) Flört så kommer vi bjuda på 2 glas vin/2 burkar cider osv till maten (det känns nog lite snålt med bara 1 cider) Vi ska ha buffé :) Däremot är jag lite fundersam.. Mineralvatten, om man ser till sig själv, dricker man 2 flaskor mineralvatten till maten eller väljer man vanligt vatten till "andra" glaset? Likaså med läsken..

Vi funderar på ifall man ska säga åt värden vid välkomsttalet att det finns en andra flaska/burk att få och då säger man till serveringspersonalen. Vinet kommer nämligen vara upphällt i glaset och det andra glaset i en liten karaff bredvid (en vid varje plats)..
    :) Trevligt att vara till hjälp.

Jag kan bara se till mig själv och min make, vi skulle välja samma dryck till både första och andra glaset.
  • BlomAnna

Tack för alla svar!!

Vi har inte räknat bort de som inte dricker och gjorde ett överslag vad vi tror att de dricker (man vet ju ungefär om folk brukar välja vin eller öl).

Jag ska visa tråden för sambon och se vad han tycker. 

• moa2012

vi blir 55 vuxna plus 6st som kommer till endast festen(ej middagen)

45st + 6 har anmält sig till att dricka alkohol.
    vi har köpt .

13 flaskor mouserande
    6st BIB vitt vin
    5st BIB rött vin
    10 flak öl
    3 flak cider
    6 liter vodka
    3 liter captain morgan
    1 liter mörk rom
    2 liter bacardi apple
    1 liter whiskey
    2 flaskor baileys
    tror det var allt =)
    jag är nojjig att det inte räcker men det tror jag det gör GOTT OCH VÄL..

tyckte speciellt er öl lät lite i underkant..och jag hade köpt mer som går att lämna tillbax på systemet..

• Pluppe
    Juni 2012 skrev 2012-08-06 21:51:49 följande:
    :) Trevligt att vara till hjälp.

Jag kan bara se till mig själv och min make, vi skulle välja samma dryck till både första och andra glaset.
    Vi pratade med serveringspersonalen idag och dem är med på noterna :)

Tack återigen!
  • BlomAnna

Sambon tror fortfarande att det kommer räcka men jag använder mig av mitt veto och har bestämt att vi kommer köpa mer vin och öl. Bubblet och cidern tror jag med räcker eftersm bubblet bara är till brudkålen och det inte är så många som dricker cider.

• Juni 2012
    Pluppe skrev 2012-08-07 19:37:38 följande:
    Vi pratade med serveringspersonalen idag och dem är med på noterna :)

Tack återigen!
    Så lite så! :)
Svar på tråden För snålt tilltaget?