hjälp med trötsäta kan inte sluta :(
Börja redan när du planerar mat osv. Se till att du inte skriver upp det du inte vill äta på handlingslappen. Och köp bara hem det du "får" äta. Som Cicci90 skriver, är det bra att bestämma när du ska äta, i förväg. Ser man till att lägga in lagom mellanmål mellan huvudmåltiderna, är det lättare att låta bli att småäta.
Kanske du behöver ha lite struktur även över vad du gör om dagarna? Vad gillar du att göra? Skulle du vilja lära dig något du inte redan kan? Jag vill inte låta präktig eller hurtig. Men kanske det finns något som du har önskat att du haft tid att göra tidigare, men som du inte har hunnit med? Kan det vara möjligt nu? Man kan belöna sig själv genom något man vill göra, istället för att stoppa in något i munnen, som så många av oss gör. Jag kan inte heller promenera pga värk, och det känns väldigt frustrerande. Däremot försöker jag träna flera gånger i veckan, min sjukgymnast har gjort iordning ett träningsprogram anpassat efter mig. Jag tränar i "gym" på husläkarmottagningen där jag bor. Bassängträning är ju skonsamt och det brukar vara bra för de som har besvär med lederna. Kanske du kan få träna i en bassäng som har högre värme än de vanliga simbassängerna? Det är stor skillnad på att gymnastisera när det är varmt och att simma i vanlig bassängtemp.