• Svar på tråden Lokal i Uppsala med omnejd
  • Fenuril

Oj, slant med enterknappen där tror jag. ^^ 

I alla fall, nu är det bestämt att det blir i Uppsala som vi viger oss, och jakten på lokal har startat. Både för vigsel och fest. Vi kommer att vara någonstans mellan 20 till 40 pers, så helst inte alltför stort. Helst där vi kan ta med egen mat och dricka, eller någonstans med väldigt bra pris.

I helgen ska vi titta på orangeriet i Linnéträädgården, fyrisbion, och botaniska trädgården. Någon som har varit där? 

Alla tips mottages ytterst tacksamt. =) 

• Palolem

Slottsbiografen med Hantverkarföreningens lokaler på ovanvåningen?
    Sven Dufva
    Musicum
    Göteborgs nation 

• Fenuril

Tack för tipsen! 

Sven Dufva såg riktigt häftigt ut på bilderna, men väldigt stort. Vet du vad det kostar att hyra?
    Musicum och Göteborgs nation hittar jag inga bilder på, men det låter intressant.

Har lagt till dom på listan på lokaler inför helgen. Blir många stopp, tur att de flesta är centrala. =)  

• Magenta

I princip alla nationer finns ju också och de arrangerar också privat fester och bröllop och brukar ha bra priser. Det finns ju många fina gamla nationshus med festlokaler.

• Magenta

Göteborgs nation är ett modernt hus medan många andra nationer har gamla hus med fina festsalar med stora kristallkronor etc, som t ex Uplands nation.

• Fenuril

Jo, nationerna brukar vara jättefina, men jag tänker att de kanske blir lite stora? 

Om vi är 30 pers och lokalen är byggd för flera hundra... Därför tänkte jag att Göteborgs nation som är lite mindre vore bra. Men jag har bara varit inne på Uplands tidigare, så har ingen koll på hur det ser ut. 

Men vi ska absolut kolla på det. =)  

• Palolem

Smålands nation är lite mindre, liksom G-H. 

• puhig

Hej!

Vaksala kyrka och Salabacke kyrka har lokaler man kan hyra. Det är hyfsat billigt och man tar med egen mat och dryck. Man dricka vin till maten men inte mer än så och så kommer jag inte ihåg om man fick ha musik eller inte men det är bara att ringa till svenska kyrkan i Uppsala och fråga. De har både mindre och större lokaler.

Vi ska ha vår bröllopsfest i Odd Fellows lokaler och det är billigt. Däremot måste man då ta mat från ett ställe men där finns det också olika storlekar på lokalerna. Den kommer att kosta ca 3  500 inkl eget alkoholtillstånd för själva lokalen sedan tillkommer mat och dryck. Vi har bokat den stora lokalen som rymmer ca 100 personer. Men med tanke på att Norrlands tar ca 600:-/kuvert så blir det här alternativet lite billigare. Det är mysiga lokaler som ligger fint och det är inte så stort. 

• Fenuril

Åh, massor med tips, super! =) 

Jag skriver upp allt på listan.

Kom på att jag kanske ska nämna att vi gifter oss borgerligt, så  tips angående vigselplats är också hemskt välkomna. 

• Schumeline

Hej! 
    jag letar oxå lokaler, och vill helst ha det i centrum på grund av många tillresande gäster - så att de slipper fixa med taxi eller liknande.. däremot ska vi ha till 100 pers.
    vi funderade på östgöta nation, men nu plötsligt är det inte tillåtet att hyra dem utan att vara tillknuten nationen, förfärligt tråkigt! de låg så otroligt bra till, helt i centrum men i en lugn gata och egen gård, så att säga, och stort ståtligt rum. och var väldigt billigt. suck.. är jätteledsen. 
    norrlands tycker jag blir för stor, mörk, och för tråkigt läge.
    några som har tips ??

på tal om orangeriet, som vi funderade på, så har jag hört att det blir väldigt bråkigt där, det är stengolv, vaggar och tak, och alltså väldigt bullrigt. bland annat därför valde vi bort den. vi fundearde också på linneträdgården, men tyckte det också var lite dyrt, ca 13-15000 att hyra lokal, måste ta maten genom dem, plus allt tillbehör : per linneduk, tallrik, bestikk osv. blev lite irriterad att det skulle vara så mycket utgifter för allt sånt, plus att jag då fick höra om ög, så vi valde bort dem direkt. kanske man skulle fundera på dem igen.. hade ju bara varit helt underbart att faktiskt få ha en lokal som man tycker ser så fin ut och i ett fint läge!
    svårt!!!

sven dufva såg väldigt fin ut mot fönstrena, men fult där till höger med bar, eller vad var det för nåt. ser det alltid ut så tro..?

• Saris

hej!

Vi letar oxå lokaler, är mest inne på bygdegårdar m.m då vi kommer fixa de mesta själva, visserligen catering på maten men utöver det...

vi ville ha Danmarks bygdegård men den är typ hellt fullbokad redan för nästa sommar... ska oxå gifta oss borgligt!

Läst att de är en del som har bröllopsfest på nationer, men hittar inga priser? Vad brukar de vanligen hamna på där?

• Fenuril

Ja, jag funderar också på priser. Det verkar som om inga skriver ut några priser. 

Hjälp, kostar linnéträdgården så mycket? Då är den uträknad... Måste ringa runt lite innan helgen känner jag. Tycker att det är självklart att skriva ut pris på hemsidan, men så verkar inte vara fallet här.

Jag inser att jag är lite förvirrad. Vilken trädgård är det som har orangeriet? Eller har båda ett? ^^
    Någon som har koll på priser? =)  

• Schumeline

jag har kollat både linneträdgården och orangeriet, de hade ungefär samma pris, typ 13000 i alla fall, om jag inte minns fel, som nämnt tidigare så räknade jag ut dem så jag minns inte exakt. det var ju tillägg på så mycket, som tallrikar och olika set av glas,kaffekoppar mm.. men ja, jag tror de var så dyra. linneträdgården var stränga med mat, man kunde bara beställa genom hotell linne eller nåt sånt, orangeriet kunde du välja, eller så sammarbetade de med lite olika, bla olika cateringsföretag som cajsas, som är rimliga, men det blir tillägg på personal och tallrikar och linnedukar och allt sånt.

ja, himla dumt det ska kosta så mycket! vi kollar just nu upp vasasalen, jag inväntar prislista från dem. det enda jag vet är att en bekant hade sitt bröllop där i sommar med ca 100 gäster, tror de hade ett par sidolokaler, evt dj, och drink ute och så, bara festen gick på 100 000. så atte.. ;) men kanske man kan få ner det om man inte beställer allt man kan liksom.. jag är fortfarande hoppfull. de ska i alla fall vara väldigt duktiga, och du kan bestämma mycket själv - vilken mat och vartifrån och allt annat man kan tänka sig,  och de jhälper gärna med allt om du vill. hon var väldigt imponerad. 

jag vill så gärna ha nåt ställe som är mysigt och "ser" lyxigt ut. det borde ju vara möjligt tycker man!! 

• lurigmumin

När det gäller middagar på nationerna så är det lite komplicerat. Nationerna har egentligen ett gemensamt beslut om att inte ta in privata sällskap utan akademisk anknytning men många gör undantag för till exempel gamla kuratorer och liknande. Några nationer har dock skapat bolag och genom dem kan de erbjuda sina lokaler och tjänster till privatpersoner. Kan tänka mig att många är restriktiva med att skriva ut priser för att inte reta upp för många andra som erbjuder detsamma samt att det inte är nationens huvudsyfte som ju är att erbjuda sina lokaler till medlemmar och studenter.

Har tyvärr inte så bra förslag på lokaler runt uppsala, vi kommer att gifta oss på annan ort. Men det kryllar ju av bgdegårdar som många är ganska fina.  

Svar på tråden Lokal i Uppsala med omnejd