• Akjson

Vassbo/Falun-Borlänge

Nån som haft sin fest där? Behöver tips, inspiration då vi kört fast helt i lokal-letande i Falun området. Var lite inne på torsångs församlingshem men där verkar man bara få ha vin till maten plus att lokalen ska va städad söndag motion..... Hjälp!!!

• Svar på tråden Vassbo/Falun-Borlänge
  • Akjson

Pushar lite och ser om nån varit i Vassbo?

• Chicita

Har inte varit på fest / middag i Vassbo. Men jag har varit på skolan där när det var trädgårdsutbildning. Och om jag minns rätt så var den större salen (som brukar hyras ut nu) rätt ok...

Vi hade vår middag i församlingshemmet i Torsång.
    Vi pratade högt och tydligt om att vi skulle ha vin till maten (frågade om det fanns vinglas att låna bland annat) och frågade om vår mobila bar kunde få stå kvar över natten mm mm.
    Ingen sa något om att det var alkoholfritt där.

Dagen innan bröllopet när vi hämtade nycklarna så stod det i kontraktet (som man skriver på då) att ingen alkoholförtäring var tillåten i lokalen över huvud taget.
    Eftersom vi varit öppna med att vi skulle ha sånt, och det var lite sent att ändra lokal då, så struntade vi i vad som stod i kontraktet och körde på ändå. Men det kan ju vara bra att veta att dom egentligen inte vill ha alkoholförtäring alls.

Och ja det är skitdrygt att städa på natten Skrikandes 

Har du kollat Tyllsnäs udde annars?
    Då finns ju övernattningsmöjligheter också för de gäster som inte vill ha så långt hem från festen Flört 

• Tessiluren01

Vi ska ha vigsel i Falun och fest på Tyllsnäs den 25/8. Lokalen passar oss perfekt då den sväljer många samt att det ger lite "logkänsla" vilket jag alltid velat haft. Där finns dessutom ett riktigt restaurangkök så man kan göra maten själv eller catera om man vill.

• Sofie13

Hm, har för mig att en kompis ville ha sin fest i Vassbo, men att dom bytt ägare och man inte får vara där längre.. Men jag vet inte alls hur det är nu, men det är ju värt att kolla upp iaf:)

• Akjson
    Chicita skrev 2012-08-13 13:37:56 följande:
    Har inte varit på fest / middag i Vassbo. Men jag har varit på skolan där när det var trädgårdsutbildning. Och om jag minns rätt så var den större salen (som brukar hyras ut nu) rätt ok...

Vi hade vår middag i församlingshemmet i Torsång.
    Vi pratade högt och tydligt om att vi skulle ha vin till maten (frågade om det fanns vinglas att låna bland annat) och frågade om vår mobila bar kunde få stå kvar över natten mm mm.
    Ingen sa något om att det var alkoholfritt där.

Dagen innan bröllopet när vi hämtade nycklarna så stod det i kontraktet (som man skriver på då) att ingen alkoholförtäring var tillåten i lokalen över huvud taget.
    Eftersom vi varit öppna med att vi skulle ha sånt, och det var lite sent att ändra lokal då, så struntade vi i vad som stod i kontraktet och körde på ändå. Men det kan ju vara bra att veta att dom egentligen inte vill ha alkoholförtäring alls.

Och ja det är skitdrygt att städa på natten Skrikandes 

Har du kollat Tyllsnäs udde annars?
    Då finns ju övernattningsmöjligheter också för de gäster som inte vill ha så långt hem från festen Flört 
    Torsångs församlingshem är ju så fint men vi vill inte att det blir nåt tjafs om alkohol så vi har mer eller mindre lagt ner detta. Tyllsnäs åkte vi förbi med båt häromdagen, såg fint ut på håll....
  • Akjson
    Tessiluren01 skrev 2012-08-13 13:42:45 följande:
    Vi ska ha vigsel i Falun och fest på Tyllsnäs den 25/8. Lokalen passar oss perfekt då den sväljer många samt att det ger lite "logkänsla" vilket jag alltid velat haft. Där finns dessutom ett riktigt restaurangkök så man kan göra maten själv eller catera om man vill.
    Nu blir jag mer nyfiken..har du lust att maila mej lite mer info typ om vad det kostar att hyra, hur länge ni får vara där ( när ni får tillträde och när det måste vara städat ). Städar ni själva? Hur många gäster är ni? Tack på förhand!!!
  • Akjson
    Sofie13 skrev 2012-08-13 13:43:25 följande:
    Hm, har för mig att en kompis ville ha sin fest i Vassbo, men att dom bytt ägare och man inte får vara där längre.. Men jag vet inte alls hur det är nu, men det är ju värt att kolla upp iaf:)
    Jag ringde just vassbo. Dom som har det var jättetrevliga och jag ska få komma imorgon för att prata mer om vad dom kan erbjuda....
  • Tessiluren01

Akjson skrev 2012-08-14 09:06:54 följande:
    Nu blir jag mer nyfiken..har du lust att maila mej lite mer info typ om vad det kostar att hyra, hur länge ni får vara där ( när ni får tillträde och när det måste vara städat ). Städar ni själva? Hur många gäster är ni? Tack på förhand!!!

Har skickat ett mejl till dig men skriver här också ifall fler vill se. :)

Ang. Tyllsnäs.. Lokalen sväljer typ 300st tror jag.. Du kan kolla bilder på deras hemsida (googla, jag kommer inte ihåg adressen). Kostnaden är 7500kr,om man är runt 100/pers var svaret jag fick när jag ringde och frågade. Vet inte om det är en annan prislapp om man är fler/färre. Vi har valt till städning av lokalen för 1500kr då ingår inte städ av kök men det får vår kökspersonal fixa.
    Vi har tillgång till lokalerna tors-sön. Det är perfekt då min M2B och hans kompisar ska laga maten och jag ska klä in 90st stolar... Känns bra att vi har tid på oss.

• SandraM

Jag har varit på fest i Vassbo men det var för kanske 3 år sen och då dracks det då alkohol.. Någon nämnde Torsång och där har jag varit på flera bröllop som varit allt annat än nyktra...

• Chicita
    SandraM skrev 2012-08-14 09:31:13 följande:
    Jag har varit på fest i Vassbo men det var för kanske 3 år sen och då dracks det då alkohol.. Någon nämnde Torsång och där har jag varit på flera bröllop som varit allt annat än nyktra...
    Det är nytt sen ett par år tillbaka att man inte får servera alkohol i församlingshemmet.
    Sen är det väl upp till var och en om dom bryter mot avtalet eller inte. Men man får alltså inte servera alkohol där. 
  • Chicita
    Akjson skrev 2012-08-14 09:05:34 följande:
    Torsångs församlingshem är ju så fint men vi vill inte att det blir nåt tjafs om alkohol så vi har mer eller mindre lagt ner detta. Tyllsnäs åkte vi förbi med båt häromdagen, såg fint ut på håll....
    Nej om vi hade fått veta innan att vi inte fick ha alkoholservering där så hade vi valt en annan lokal vi också. Det är ju dumt att tjafsa med dom eller att det blir något trassel i efterhand.
    Men nu hann vi ju inte byta lokal eftersom dom aldrig sa att det var alkoholfritt även fast vi berättade att vi skulle servera alkohol. Vi fick ju se det på pappret vi skrev på när vi hämtade nyckeln dagen innan.
    Så då valde vi att "ha missat att se det"...
    Tyckte ju att dom kunde sagt något under dom typ 20 tillfällen under ett års tid som vi pratat med dom om alkoholservering annars Tungan ute 

Så jag menade inte att ni skulle skita i deras regler.
    Utan att i kontraktet står det att man inte får servera alkohol alls. Alltså inte ens vin till maten.
    Men det berättade dom inte...
    Så ni gör nog rätt i att leta efter annan lokal. Det var det jag försökte få fram Flört 
  • Akjson
    Chicita skrev 2012-08-14 11:12:34 följande:
    Nej om vi hade fått veta innan att vi inte fick ha alkoholservering där så hade vi valt en annan lokal vi också. Det är ju dumt att tjafsa med dom eller att det blir något trassel i efterhand.
    Men nu hann vi ju inte byta lokal eftersom dom aldrig sa att det var alkoholfritt även fast vi berättade att vi skulle servera alkohol. Vi fick ju se det på pappret vi skrev på när vi hämtade nyckeln dagen innan.
    Så då valde vi att "ha missat att se det"...
    Tyckte ju att dom kunde sagt något under dom typ 20 tillfällen under ett års tid som vi pratat med dom om alkoholservering annars Tungan ute 

Så jag menade inte att ni skulle skita i deras regler.
    Utan att i kontraktet står det att man inte får servera alkohol alls. Alltså inte ens vin till maten.
    Men det berättade dom inte...
    Så ni gör nog rätt i att leta efter annan lokal. Det var det jag försökte få fram Flört 
    Jag förstår precis.... Jag var med om en liknande sak med en annan lokal då vi skulle ha en föreningsfest. Påpekade många gånger att det var fest och att folk skulle dricka alkohol. Fick sedan kontraktet och då stod det att dom hade 0-tollerans vad gällde alkohol. Ringde då upp igen och tog upp att det bla skulle drickas vin. Då sa dom att det inte gick för sig... jäkla skit. Man skulle kunna chansa såklart men det vågar jag inte. Synd på så fin lokal......
  • Chicita
    Akjson skrev 2012-08-14 11:23:18 följande:
    Jag förstår precis.... Jag var med om en liknande sak med en annan lokal då vi skulle ha en föreningsfest. Påpekade många gånger att det var fest och att folk skulle dricka alkohol. Fick sedan kontraktet och då stod det att dom hade 0-tollerans vad gällde alkohol. Ringde då upp igen och tog upp att det bla skulle drickas vin. Då sa dom att det inte gick för sig... jäkla skit. Man skulle kunna chansa såklart men det vågar jag inte. Synd på så fin lokal......
    Ja lokalen är jättefin...
    Förra gången jag var på bröllop där (innan vi gifte oss) så var det ok att servera alkohol, men sen hade några misskött sig och det var riktiga fylleslag. Så därför tog dom bort den möjligheten...
    Då gick det också att betala 500:- för att få behålla lokalen på söndagen så man kunde städa på söndag eftermiddag. 
  • SandraM

Intressant, det var nytt, vi var på bröllop där senast förra sommaren och sommaren innan den och församlingshemmet visste om att det skulle vara alkohol då. De kanske ruckar på reglerna en aning, annars är det väl ingen som vill hyra lokalen kanske...??

• Chicita
    SandraM skrev 2012-08-19 15:51:02 följande:
    Intressant, det var nytt, vi var på bröllop där senast förra sommaren och sommaren innan den och församlingshemmet visste om att det skulle vara alkohol då. De kanske ruckar på reglerna en aning, annars är det väl ingen som vill hyra lokalen kanske...??
    Snarare är det så att dom som hyr/ lånar gör som vi gjorde. Berättar om att man ska ha alkohol. Men blir inte upplysta om att det är alkoholfritt. Så att då struntar dom i det och serverar alkohol ändå eftersom det är för sent att byta lokal när man väl fått kontraktet.
    Det var en artikel i Borlänge tidning för ca 7 år sen om att det skulle bli alkoholfritt i Torsångs församlingshem.
    Men det hade jag glömt när vi skulle låna lokalen.
    Min tärna (som sen jag blev osams med och hon kom inte ens till bröllopet) som hade gift sig ett år innan den artikeln och haft festen där, påminnde mig om det, och därför var vi så övertydliga innan bröllopet för jag ville se om vi fick en respons om att det var alkoholfritt, vilket uteblev...

Lite trött, fick ingen sömn i natt och vi har kört 18 mil i en skruttbil nu (bytte med svärmor för vår ska in på svärfars verkstad) så jag känner att jag svamlar Tungan ute 
Svar på tråden Vassbo/Falun-Borlänge