• DKT

Hur mycket kan en ring kosta?

Jag förstår att detta är relativt men frågar ändå; om man har med sig eget guld typ gamla ringar, halsband, osv och vill göra en ring som ser ut som på bilden hos en guldsmed, vad kan det tänkas kosta? 

• Svar på tråden Hur mycket kan en ring kosta?
  • DKT

Ingen? Vill mest veta om det rör sig om 1000 kr/4000 kr/ eller ännu mer. Om det är lönt att göra en egen istället för att köpa (kostar runt 6000-7000 den på bilden). 

• Amor in aeternum

Vi hade 31 gram skrotguld och gick till en guldsmed (inte guldfynd, det är helt galet lågt pris de köper guld för).

De gjorde m2b och min ring av detta guldet min väger 9,3 gram och hans väger 10,7 gram det blev runt 10 gram kvar av vårat skrotguld som vi sedan sålde som mellanhand och i slutändan betalade vi 2600:- för ett par ringar som är värda 15.000:-

Rätt bra pris!

• erik2710

Hos många guldsmeder får du bara skrotvärdet för guldet du tar med dig, alltså någonstans runt 200 kr/gram.

Guldsmeden använder ofta INTE guldet man tar med till den nya ringen. Guldet man tar med är då bara en delbetalning av ringen.

• DKT
    Amor in aeternum skrev 2012-08-15 13:19:05 följande:
    Vi hade 31 gram skrotguld och gick till en guldsmed (inte guldfynd, det är helt galet lågt pris de köper guld för).

De gjorde m2b och min ring av detta guldet min väger 9,3 gram och hans väger 10,7 gram det blev runt 10 gram kvar av vårat skrotguld som vi sedan sålde som mellanhand och i slutändan betalade vi 2600:- för ett par ringar som är värda 15.000:-

Rätt bra pris!
    Grymt! Det är lite så jag tänker. Att samla ihop det man har hemma och kanske köpa till lite skrot på tradera eller liknande och sen gå till guldsmed. Kommer väl bli billigare än 15 000 att göra så antar jag, än att köpa ringarna på bilden direkt. 
  • Amor in aeternum
    erik2710 skrev 2012-08-15 13:21:43 följande:

Hos många guldsmeder får du bara skrotvärdet för guldet du tar med dig, alltså någonstans runt 200 kr/gram.

Guldsmeden använder ofta INTE guldet man tar med till den nya ringen. Guldet man tar med är då bara en delbetalning av ringen.

De som vi var hos, lovade oss att guldet som vi lämnade in var det guldet som skulle finnas i ringarna. (släktguld).
  • erik2710
    DKT skrev 2012-08-15 13:23:45 följande:
    Grymt! Det är lite så jag tänker. Att samla ihop det man har hemma och kanske köpa till lite skrot på tradera eller liknande och sen gå till guldsmed. Kommer väl bli billigare än 15 000 att göra så antar jag, än att köpa ringarna på bilden direkt.

När jag beställde våra förlovningsringar rekommenderade guldsmeden mig att köpa skrotguld på pantbanken för att få ett bra pris. Jag fick lite gammalt guld av mamma som hon ändå aldrig använde och så köpte jag några gram på pantbanken så att det räckte till ringarna. Guldsmeden tillverkade inte ringarna av det guldet men hon tog det istället för att ta betalt för materialkostnaden.

• erik2710
    Amor in aeternum skrev 2012-08-15 13:28:41 följande:
    De som vi var hos, lovade oss att guldet som vi lämnade in var det guldet som skulle finnas i ringarna. (släktguld).

Om de lovade det så gjorde de säkert så också. Det beror nog på hur "stora" de är, företaget alltså. En liten egenföretagare har kanske inte möjlighet att själv smälta ner guldet för att göra nya ringar av det. Vi var väldigt nöjda med våran "lilla" guldsmed och beställde nyligen min blivande frus vigselring av henne.

• Fästmön

Nu köpte vi färdiga ringar men vi funderade ett tag på att designa egna. Guldsmeden tog 1200 sek för arbetskostnaden per ring och ca. 650-700 sek/gram för guldet (som varierar väldigt mkt). Hade vi med oss eget guld så tog han ingen kostnad för materialet. Vi kunde välja om vi ville ha ringarna gjorda på vårt egna guld eller om vi kunde tänka oss att byta ut det. 

Guldfynd hade en "ta 2 betala för 1"-kampanj just då så i slutändan blev det billigare att köpa ringarna hos Guldfynd. Det hade varit billigare att köpa ringarna hos Guldfynd och lämna in dem till guldsmeden än att köpa guldet direkt från honom =)

Men 1200 SEK tycker jag är ett väldigt bra pris för arbetskostnaden. 

• CandJ

Jag har en rejäl förlovningsring samt en till guld ring som jag ska smälta ner och göra 2 nya ringar i samma storlek och jag fick prisuppgift på 822kr, då hade de även 25% rabatt på omarbetningar så ska invänta det erbjudandet igen;) Ord.pris var 1047kr för just mina ringar. Så inte så dyrt i mina ögon, de var 12 gr guld:)

• Förlovad2012

He...he...Obestämd

Min sambo hade väldiga problem med att hitta en guldsmed som kunde göra de ringar han ville ha till  mina förlovningsringar (fick två för han ville inte vänta med att ge mig den andra Solig). Men han hittade till slut en som ställde upp och trots att han hade allt material gick det på saftiga pengar. Dock är mina ringar inte av det enklare slaget...

Svar på tråden Hur mycket kan en ring kosta?