• Fjärilen

Hur ska man göra, i vilken ordning?

Ska bestämma vilken tid fotografen och frisören ska komma.

Vi ska gifta oss kl 16 och hade tänkt att ta bilder innan vi gifter oss. Fotografen ska även ta kort när vi gör oss iordning.

Sminkar man sig först, eller fixar man håret först?
    Tar man på sig klänningen när håret och sminket är klart eller innan?

Jag ska sminka mig själv och vet att jag gör det på max 20 minuter. Hur lång tid kan det ta för frisören, ska bara ha typ en fläta och lite locigt hår, har dock väldigt tjockt hår och ganska långt.

Ska man be frisören och fotografen att komma samtidigt, hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Hur ska man göra, i vilken ordning?
  • Cosy

Vad jag har förstått är det lättatre om du sminkas först och sedand frisyren eftersom när man sminkas vill man få bort allt hår från ansiktet för att det är lättare att sminka sig då. 

KLäningen bör tas på efter du har sminkats och frisyr.

Jag hade bett dem komma samtidigt för det tar en stund för båda att komma i ordning med sin utrustning. 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Chicita

Om du ska sminka dig själv så skulle jag nog gjort som jag brukar. Så brukar du sminka dig först, eller fixa håret?

När det gäller klänningen så beror det lite på hur du ska ta dig i den.
    Jag klev i min klänning eftersom den var helt uppsnörd (utan band) i ryggen och sen snörde min tärna igen klänningen åt mig. Så det hade inte spelat någon roll om jag gjorde det före eller efter.
    Men om du har en klänning som måste dras över huvudet så skulle jag tagit på mig klänningen innan, för annars riskerar du att förstöra håret (eller tja "förstöra" är väl inte rätt ord, sabotera kanske är bättre) och att få halva ansiktet på insidan av klänningen istället för där det ska vara Flört 

Så hur man "brukar" göra spelar ingen roll.
    Och fotografen kan väl komma när du bestämt hur avklädd / osminkad du vill vara när denne är där
    Vill du att han / hon ska vara med när du tar på klänningen - och du bestämmer dig för att ta på dig den innan du sminkar dig och får håret uppsatt så är det ju lämpligt om fotografen kommer innan frisören liksom 

• Fru 0728

På mig gjordes håret först o sen smink o sen klänning mm:)

• majemma

Hon som ska sminka mig sa att hon ville göra det efter frisören eftersom hon inte vill riskera att det blir hårspray på sminket.

Svar på tråden Hur ska man göra, i vilken ordning?