• Theresé S

OSA datum

Jag skulle behöva lite råd ang osa datum. Vi gifter oss 6/7 nästa år men har bestämt oss för att skicka ut inbjudningarna redan nu i september. Anledningen är att många i vår bekantskapskrets bokar sina utland semestrar tidigt och vi vill inte skicka ut så kallade save the date kort då vi har en väldigt ansträngd budget.
    Nu till min fråga, när kan man sätta osa datum?

• Svar på tråden OSA datum
  • Chicita

OSA-datumet bör vara någon vecka eller två innan ni måste lämna slutgilitgt besked om antal personer till cateringfirma, restaurang eller annat som påverkas av antal personer.
    Så det är svårt att säga X veckor innan eftersom alla har olika stop-datum för beställningar.

Men om ni inte har något som påverkar det, eller att ni inte har kontaktat cateringfirmor och sånt än så skulle jag satt OSA-datum 4-6 veckor innan bröllopet.

Räkna också med att ni kanske får ringa  upp några och fråga om svar efter att OSA gått ut om ni skickar ut inbjudningarna innan, då det kan vara lätt att glömma av.
    Min svärmor lät djungeltrumman gå med påminnelser om att svara, sista veckan innan OSA gick ut och pappa fick göra samma på sin sida av släkten... 

• daniiel

Vi satte vårt OSA-datum ca 6 veckor före bröllopet och det räckte gott och väl. Vår toastmaster ringde ett par dagar efteråt runt till gäster som inte svarat, men vi hade ändå gott om tid på oss att ordna med allt inför bröllopsdagen.

Om jag var ni, så hade jag nog skicka ut "save the date"-kort i september och sedan skickat ut inbjudningar i februari och satt OSA-datum i slutet av maj, kring 20-26 maj kanske.

• mirre01

vi har satt det osa 9 veckor innan vi gifter oss i maj nästa år

• Theresé S

Tack för era svar :) vi har kollat upp catering och de vill ha slutgiltiga beställningen 4 veckor innan, därimot så vill hotellet ha besked redan under hösten för att kunna ge oss ett bättre pris. Vi har många långväga gäster från Sveriges alla håll. Men sätter nog osa nästa vår mars/april. Sen får man väl skriva i info bladet i inbjudan att boende måste bokas under hösten och hoppas på det bästa :)

Svar på tråden OSA datum