• Snurpelina

Ultimata sättet att fästa ihop festprogrammet?

Jag vill hitta det ultimata sättet att  fästa ihop våra festprogram.

Har funderat på att sy på maskin, men är rädd att det kommer att ta en evighet (70 st) och att pappret kommer att gå sönder eller tråden trassla sig.

Jag vill inte ha ett band som gästerna måste knyta upp utan något som helt enkelt håller ihop sidorna, men är snyggare än vanliga häftstift. Förstår ni vad jag menar?

Har ni några förslag?

• Svar på tråden Ultimata sättet att fästa ihop festprogrammet?
  • sannasofia

Vi gjorde två hål med en nål i vårat festhäfte och så drog vi igenom ett tunnt hampsnöre och gjorde en rosett, passade perfekt med stilen vi ville ha på häftet och så var det enkelt och billigt!

Hoppas ni förstår hur jag menar 

• LinneaR

Jag har inte börjat med mina program än, men det stoppar ju mig inte från att leta inspiration:) men kan då inte säga vad som faktiskt funkar i verkligheten. Ibland ser man ju fina saker på bild, men kanske är det inte alltid så lätt att göra.

Det här häftet tycker jag är enkelt men samtidig lite annorlunda. Jag tänker mig att ett smidigt ihophäftningssätt är att använda sådana där brads eller vad det heter (fast det är dem du kanske kallar för häftstift?). I alla fall så finns ju en hel del fina färger att använda så man kan antingen var diskret eller lägga till en liten färgklick. Men som sagt, sedan vet jag inte hur det faktiskt blir i verkligheten...Men det verkar rätt smidigt att bara göra hål och trycka i...eller?

• Fru 0728

Jag gjorde hål med en hålslagare i ena hörnet och knöt ett 20cm band igenom. Valde färg efter vårt färgtema:)

• fresan

Jag har sytt på maskin. Ingen tråd som trasslade sig och det ser superproffsigt ut. Gjorde femtio st och det tog inte mer än en halvtimme.. :)

• majemma
    fresan skrev 2012-08-24 20:57:11 följande:
    Jag har sytt på maskin. Ingen tråd som trasslade sig och det ser superproffsigt ut. Gjorde femtio st och det tog inte mer än en halvtimme.. :)
    Använder du en nål för tjocka tyger då? Stark tråd eller vanlig sytråd?
  • lillasofie

Vi tänkte bara sätta ihop med ett finare snöre/band. Alltså att man lägger alla sidor på varann, viker ihop och knyter ett band mitt i "viket" så att säga, runt hela pappret. Sidorna sitter ju då löst i och för sig, att man kan dra ut dem om man så kulle vilja. Låter det vettigt

• Chicita

Vi gjorde som lillasofie beskriver.
    Det var inga problem för någon att bläddra i häftet heller.
    Bara man använder ett tunnt band så går det bra

• Pertinax

Gjorde som lillasofie och Chicita. Lätt som en plätt och inget strul.

• sollan
    Pertinax skrev 2012-08-25 00:04:05 följande:
    Gjorde som lillasofie och Chicita. Lätt som en plätt och inget strul.
    Så gjorde vi ochså. Enkelt och fint.
    Fru Olsson sedan 120414 <3
Svar på tråden Ultimata sättet att fästa ihop festprogrammet?