• Ulle09

Köpa ringar i Dubai

Hej
    Är det någon som vet nåt om att köpa guldringar i Dubai? Jag och min blivande man ska åka dit och har hört att guld är billigt och tänkte då passa på att köpa ringar där. Vi vill ha ringar i vitt guld och jag vill ha några diamanter i min. Är det någon som vet priser på vitt guld där? Har de nickel i sitt vita guld eller är det palladium? Är diamanter billigare där? 
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Köpa ringar i Dubai
  • cityalven

Jag skulle med min dåvarande köpa ringar i dubai. Det är redigt mycket billigare där då de inte har moms på guld eller ädelstenar. Förslaget är att åka till guld och diamant distriktet (souk) och kolla. När jag väl kom dit så var det inte aktuellt att köpa ringar men de hade stora reklamskyltar med jättefina platinumringar (i princip det bästa du kan få) två st ena för henne med stenar och andra för honom för ca 9000 svenska kronor.

Svaret om nickel och palladium kan jag inte svara på då jag inte är särskillt insatt i metallen.

Hoppas att ni får en underbar resa!!!

• yavanna81

Jag kollade på ringar som direktimporterades från Dubai i en affär i Malmö. De berättade för mig att gulder har en annan karat som standard där, så det röda guldet var blekare än vi är vana vid. Det kanske inte spelar nån roll för dig då du vill ha vitguld där färgskillnaden nog är mindre, men det är säkert en anledning till att det är billigare.

• cityalven

anledning till färgskillnaden mellan guldet i dubai och i sverige är skillnader i guldblandningen. vanligare är 14K guld som innehåller lite mer nickel och i deras fall mässing som ger en gulare ton.

• Ulle09

Tack för svaren. Eftersom blivande mannen är allergisk mot nickel är guld kanske inte ett alternativ att köpa i Dubai? Vi får se när vi kommer dit.
    Jag läste någonstans oxå att man inte ska handla i Souken utan det fanns andra guldaffärer vid de stora köpcentrumen. Jag får helt enkelt läsa på om vitt guld och diamanter så får vi se vad vi hittar när vi väl är där.

• Paris 111202

Intressant tråd, jag åker också till Dubai (över nyår), ska visserligen inte köpa ringar, men troligen blir det massa annan shopping- vore kul att få höra hur ni hade det (när åker ni?)!

• Ulle09

Vi åker i slutet på oktober, jag skriver och berättar hur det var! Cool

• majflicka

Vi köpte min vigselring  i Gold and diamond park i Dubai. Betalade 15 000 kr och fått min ring värderad till 50 000 kr på Kaplans så vi är nöjda =) Hade med oss vänner dock som bor på plats och som handlat av precis den butiken tidigare så vi slapp pruta ( vilket jag inte klarar av) och lät dem göra det vilket man MÅSTE. De kan i princip göra näsan vad som helst på kort varsel. Se till att ni kollar på cerifikatet och så. Min är 18karat och där jag var var det mest 18 karat som såldes och int emindre.

• Ulle09

Majflicka, när köpte du din ring i Dubai? Har du ett kort på den som jag kan få se? Det låter ju fantastiskt om det är den prisskillnaden, men det kanske beror på hur bra man är på att pruta. 

• majflicka

Ulle09: Köpte den för ca 1,5 år sen. Känns ju knäppt att pruta på guld och diamanter, känns billigt på ngt sätt att göra det men är så det funkar där. Märkte att man kan föreslå det mesta och de säger det inte går och sen håller man på så fram o tillbaka o sen när man börjar gå säger de: Ja vi fixar det, den diamanten på den skenan till det priset inom så o så många dagar;) Jag har en enstensring som vigselring med en enda stor sten. Ska man ha en spn ring betalar man endast för diamanten och guldet kommer med på köpet så att säga, de tar inget för det. Ska se om jag kan ordna bild, går alltid in på BT på telefonen och går inte att lägga in bild då:(

• Paris 111202
    Ulle09 skrev 2012-09-03 14:14:26 följande:
    Vi åker i slutet på oktober, jag skriver och berättar hur det var! Cool
    Najs! Hoppas ni får det toppen! Vilket hotell har ni bokat förresten?
  • Ulle09

Vi ska bo på Rose Rayhaan by Rotana. Längtar verkligen till semester...

• Juli2013

Jag har inte varit i Dubai men en vän till mig och hennes blivande köpte förlovningsringar i Dubai för 6 år sedan, och de var billiga och snygga så de var nöjda. MEN, det har med åren visat sig att det var urusel kvalitet och de har tappat all färg och glans och har blivit enormt nedvärderade av guldsmed i Sverige. De har idag kastat ringarna och köpt nya i Sverige. Så jag vill passa på att skicka ut en varning!

Men har man typ lokelbefolkning till hjälp och folk som verkligen vet ställen som har kvalitetsguld och inte lurar dig och säger att guldet håller en bättre kvalitet än det gör, så kan man säkert fynda :)

Lycka till!

• Ulle09

Juli2013: Tack för tipset. Det är ju det man är rädd för... Att komma hem med ringar som inte motsvarar svensk kvalitet. Jag är lite inne på om man kan få ringar i Platina för samma pris som vitt guld hemma. Jag tror inte vi vågar köpa guld, med tanke på nickelhalten, i Dubai... Hur står sig Platina jämfört med vitt guld över tiden prismässigt? Har vitt guld bättre andrahandsvärde? Vad jag har förstått är Platina hårdare och kvalitén borde vara bättre men jag vet inte? Jag får undersöka saken närmare.

• anne på grönkulla

Rent allmänt skulle jag råda den som vill köpa guld i Dubai att vara ganska påläst om vad man vill ha för kvalitet, gå runt till olika butiker och jämföra, fråga tusen frågor om vad man får, begära intyg - det går att göra fynd, men också att köpa skräp. Men kan man bedöma att man får 18 karats guld (och inte t ex 14 som ofta är standard i Mellanöstern, eller så får man 22 karats - svårt att veta - det senare är ju renare men mjukare och därför sämre för infattningar) och stenar i den kvalitet de utger sig för så tror jag man kan få riktigt bra pris på det också.

• Ulle09

Nu är ringar inköpta i Dubai. Innan vi åkte bestämde vi oss för att inte köpa ringar i Dubai men väl på plats var det svårt att motstå. Hoppas bara att kvaliteten håller. Vi köpte ringarna i en guldaffär på Dubai Mall så det känns ganska tryggt. Vi köpte 2 ringar i vitt guld, en till mig och en till mannen. Vi frågade runt på flera ställen där alla försäkrade oss att det inte finns nickel i det vita guldet. Det var 18 karat guld, zink, koppar och silver. Min ring är med 7 små diamanter på högkant, 0,02 karat styck, 5 mm bred och 2 mm hög. Mannens ring är en 6 mm bred ring i vitt guld, matt yta. Båda ringarna gick på ca 11200 svenska kronor.

Jag fick pris på en likadan ring hemma innan vi åkte men lite högre, ca 2,3 mm, och 5 diamanter (0,02 karat) som skulle kosta 11700 kronor och mannens ring skulle kosta ca 8700 kronor. Nu fick vi 2 ringar för 11200 istället för 20400 kronor. Vi tittade lite på platina och det är även i Dubai 2-3 ggr dyrare än guld men det lönar sig nog eftersom guld kostar mindre än hemma. Vi valde bort platina eftersom det tar längre tid att göra ringar i platina och vi hade inte den tiden. Det tog en dag att göra våra ringarna och vi är nöjda! I en annan guldbutik skulle det ta 2 dagar så det går snabbt att få specialgjorda ringar. I en affär ville de inte göra den ringen jag ville ha för att de i butiken tyckte inte att det skulle bli snyggt och försökte sälja på mig en annan ring. Där förlorade de en kund.

Jag tittade även i guldsouken där det ska vara riktigt billigt med guld. Jag tyckte de större diamanterna i ringarna där var gulaktiga. Man såg med blotta ögat att de inte var vita. Jag undersökte inte saken närmare eftersom det inte var aktuellt och vi hade redan köpt ringar.
    Nu ska de bara graveras innan vi får använda dem på riktigt! Glad 

• Ulle09

Nu har vi lämnat in ringarna för gravering och fick höra av guldsmeden att ringarna var av bra kvalitet och mycket bra gjorda. Han önskade att han gjort dem själv, det var ett bra betyg! Det känns så skönt. Var rädd att han skulle säga: vilka fina silverringar... Som vi har betalat guldpris för.

• Ladurée Addict

^

Skönt att du hade tur!

Överlag tycker jag att shoppingen är klart överskattat i Dubai. Det enda jag skulle överväga seriöst att inhandla där är Patek Philippe klockor eller en bil. Prisnivån på europeiska designerprodukter och smycken var annars rätt nedslående. Detta i kombination med slapp och okunnig service gjorde att shoppinglusten avtog. Kändes som att det fanns stor risk att bli blåst av säljarna.

• anne på grönkulla

Grattis till bra smyckesköp!

Europeiska designerprodukter skulle jag dock aldrig köpa i Dubai, dels för att folk där är köpstarka och märkesmedvetna, så det finns inget  incitament att hålla ner priserna på äkta varor, dels för att desingermärkena inte vill att deras varor ska vara så billiga nånstans i världen att det lönar sig att shoppa runt. Det ingår sas i deras marknadsföring att grejerna ska vara jämndyra över världen. Däremot finns det gott om kopior i svang på ett ställe som Dubai, utanför märkenas egna flaggskeppsbutiker.

• Family in Dubai

Hej alla!

Det går precis hur bra som helst att köpa ringar i Dubai! Jag har både handlat och designat många vackra smycken här och aldrig blivit lurad. Priserna är hälften mot hemma, eller lägre! Självklart handlar det om att hitta det rätta stället och vara påläst. Mvh FamilyinDubai.

Svar på tråden Köpa ringar i Dubai