Avgift och ösnkelista!
Jag kan inte förstå varför man tar ut en kuvertavgift eller har en önskelista på presenter. Nu skriver jag mina och min m2bs åsikter kring ett bröllop.
Vi tycker att ta ut en kuvertagift är girigt. Dels för att brudparet inte har "råd" att bjuda gästen på maten, då ska de betala själv ? Men gästerna kanske inte ens tycker om den mat som dom nu har betalt ? Många gånger så kostar den mat som bjuds mindre än kuveravgiften. Vi har fått känslan att gästerna många gånger "täcker" upp lite av brudparets lyxiga dröm som de inte riktigt har råd med. Gästen får inte bestämma var och vilken mat som ska ätas, inte heller vem de ska sitta brevid... Vi tycker att brudparet ska bjuda på den maten som de VILL och har råd till att bjuda sina vänner på.
Att ha en önskelista passar inte oss, då det känns som att tigga efter presenter. En present är ju valfri och vi tycker att de är som att ställa krav att man helst borde ge något. Vi tycker det är roligt om gästerna får klura lite, det är ju faktiskt våra vänner som KÄNNER oss och vet vad vi TYCKER om så svårt borde inte en present vara om man nu vill ge något. Och det är ju tilltåtet att fråga vad brudparet önskar sig för den som vill ? Du ska vårda din gåva fick vi höra som barn...
Att gå på bröllop kostar iaf för gäst, kanske semesterdag, nya kläder, resa, barnvakt, boende mm
Vill säga att ibland känns det som att kärleken och glädjen över ett bröllop har fastnat i en lyxfälla, alla vill ha mer , men brudparet vill inte betala för kalaset?
Vi bjuder gärna på "Billigare" mat, enklare kläder och lokal och få vara ärliga mot oss och våra värderingar. Alla våra vänner ska ha möjligehten att vara med på vårt bröllop.. Ingen är rikare än den som har vänner....
Men alla är ju olika och detta är våra åsikter. Någon som tycker liknande ?